English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Stig Torbjørnsen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 52, 53, 54  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 24.07.2015 10:30    Post subject: Reply with quote

Synes faktisk du skal fange ironien i det innlegget der, ace...

edit: for sen
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 24.07.2015 10:39    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:

Vårt komparative fortrinn er først og fremst kollektivet og at spillere som passer inn i kollektivet får ut max av potensialet sitt her. Men det forutsetter at de forstår norsk eller engelsk slik at de har forutsetninger til å forstå hva som er forventet av dem.


Og hvem er det som skal kartlegge disse spillerne? Bjørnebye? Hoftun? Kåre? Alstad!? Tove? Eller kanskje Koteng?

Å ha en speider i 2015 er helt alfa omega om vi i det hele tatt skal drømme om å nå gamle høyder. Nå skal jeg ikke gråte så mye rundt dette med viktigheten av speider, da det virker som de skal ha inn en ny en - eller ihvertfall samarbeide med en/flere.

Men det må da være klinkende klart at fremgangsmåten på overgangsmarkedet under Eggen ikke på noen måte kan gjenskapes nå idag. De spillerne i TL som kan forsterke oss koster 10-20 millioner, og disse er det heller ikke mange av.
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 24.07.2015 10:44    Post subject: Reply with quote

Dew wrote:


Men det må da være klinkende klart at fremgangsmåten på overgangsmarkedet under Eggen ikke på noen måte kan gjenskapes nå idag. De spillerne i TL som kan forsterke oss koster 10-20 millioner, og disse er det heller ikke mange av.


Vi betalte 8 mNOK for Tarik, 6 mNOK for De Lanlay, to spillere som begge vel må betraktes som forsterkninger. Tviler på at vi får så mange bedre og billigere fra utlandet mtp. at en spiller som Malec prises til godt over 3mNOK til sammenligning.
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 24.07.2015 10:46    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Jepp, en klubb som Ajax derimot er ikke kjent for spillestil og rolledyrking. Ikke har de spillere som er født forskjellige steder heller, er nok derfor de lykkes.


Kan jo i en bisetning nevne at i den perioden Ajax gikk gjennom en mini-krise for 5-10 år siden så var det langt flere utlendinger enn nederlendere i klubben. Deretter gjorde de det samme vi har gjort nå: Fått tilbake gamle helter som kjenner klubben og kulturen, rendyrket spillestilen og satset mye tøffere på egenutviklede spillere fremfor eksotiske talenter. Det har fungert veldig bra for dem (også).
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 24.07.2015 11:09    Post subject: Reply with quote

Gleder meg til å se bevisene på at det var utlendingene sin skyld, tallene som viser det var langt flere, statistikk over flere år så man ikke kun sammenligner med akkurat nå, fjerner selvsagt statistikk fra tiden før 10 år tilbake da spillerimport ikke var på langt nær like vanlig, visning av hvilke Nederlandske spillere de heller burde satset på i periodene med for mange utlendinger som ødela laget, visning av Managere trenere i de periodene som viser at de har gjort det kanongodt i andre klubber etterpå(som bevis på at det var utlendingene og ikke kvaliteten på trenerne), vurdering av styrene som satt i periodene, etc.

Forventer naturligvis ikke svar på dette. Jeg er bare så forbanna lei av å lese insinuasjonene om at det "er utlendingene sin skyld", at de liksom ikke skal kunne lære seg 4-3-3, at de ikke skjønner roller eller lignende. Det er rett og slett ikke tilfelle. Selvsagt er det ikke bra for en tropp om man har 14 forskjellige språk der de færreste skjønner det samme, sånt går ikke. Man må kunne kommunisere. Men å hente spillere fra land hvor man snakker ok engelsk bør ikke være noe som helst problem. Og å ha en og annen spiller som ikke snakker engelsk bør heller ikke være noe problem, man løser slikt også(i resten av verdens fotball).

At Kåre lykkes med mange trøndere på banen akkurat nå er flott, men det betyr ikke at for eks Janne J kunne gjort det samme i sin tid, eller at Kåre kunne gjort det i den perioden. Hvilke kanongode 10+ trøndere til hver posisjon var gode nok da og har fått kjempekarrierer andre steder som vi sendte vekk?

Når man plukker fra en bitteliten plass så må vi erkjenne at selv med ekstremt god talentutvikling så vil det være store svingninger i antall trøndere på laget. Rett og slett fordi vi kan ikke forvente at vi klarer å til enhver tid utvikle nok til å fylle troppen. Samme gjelder i Norge generelt, det er ikke ofte det kommer opp kanonspillere som RBK får tilgang til. Som ikke ryker ut først, som ikke prises ut av markedet. Som ikke nektes tilgang til oss.

Og når pengeflommen er økende og større i svensk og dansk fotball enn i norsk om dagen, så blir det vanskeligere og vanskeligere å hente kanonspillere derfra også.

Uansett så er nok de fleste enige om at vi ønsker flest mulige trøndere på banen og i troppen som er gode nok. Og vi ønsker best mulig talentutvikling. På grunn av kvotereglene er også norske spillere å foretrekke om de er gode nok. Men utover det så driter jeg i om spillere er svensk, dansk, tysk, kroatisk eller afrikansk, så lenge han er god nok og passer inn i troppen og laget. Og siden utenlandske spillere passer inn andre steder i verden, om det er fra Afrika til England, Frankrike til Tyskland eller Norge til Frankrike, så MÅ vi ta innover oss at klubben har et ansvar om å være flinke til å ta inn spillere med annet morsmål enn trøndersk. Og det begrenser oss for mye inn i fremtiden om vi bare skal gi opp det de fleste andre i hele verden klarer.
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 24.07.2015 11:41    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Gleder meg til å se bevisene på at det var utlendingene sin skyld, tallene som viser det var langt flere, statistikk over flere år så man ikke kun sammenligner med akkurat nå, fjerner selvsagt statistikk fra tiden før 10 år tilbake da spillerimport ikke var på langt nær like vanlig, visning av hvilke Nederlandske spillere de heller burde satset på i periodene med for mange utlendinger som ødela laget, visning av Managere trenere i de periodene som viser at de har gjort det kanongodt i andre klubber etterpå(som bevis på at det var utlendingene og ikke kvaliteten på trenerne), vurdering av styrene som satt i periodene, etc.


Tallene ligger på Wikipedia og du kan gjerne dobbelsjekke hvis du mistenker at dette ikke stemmer. Det som er tilfelle er at Ajax ikke vant ligaen mellom 2004 og 2011. Da jeg bodde i Amsterdam et par år midt i den verste krisen var de midt inne i den diskusjonen vi har hatt før Bruttern berget oss: Var Ajax-stilen utdatert, var akademiet for dyrt i forhold til hva man fikk tilbake, burde man heller starte akademier i Afrika eller Sør-Amerika?

Deretter gikk man tilbake til røttene og bestemte seg for å rendyrke stilen som hadde gitt suksess tidligere, hentet tilbake folk som representerte Ajax-kulturen både innen fotball og i væremåte og ga talentene fra akademiet sjansen i større grad, på bekostning av import. Det har gitt resultater og plutselig vant de serien 4 år på rad igjen.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 24.07.2015 11:46    Post subject: Reply with quote

Men det er å satse på en bestemt stil, det er å hente inn kvalitet i alle posisjoner, det er å rendyrke organisasjonen med en rød tråd fra topp til tå, det er talentutvikling, det er fokus på roller, posisjon og formasjon, ikke fødested.

Og jeg har ikke tenkt til å ta jobben med å ettergå dine påstander, og ihvertfall ikke på Wikipedia.
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 24.07.2015 11:49    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Men det er å satse på en bestemt stil, det er å hente inn kvalitet i alle posisjoner, det er å rendyrke organisasjonen med en rød tråd fra topp til tå, det er talentutvikling, det er fokus på roller, posisjon og formasjon, ikke fødested.


Hvor mener du ST passer inn i dette bildet?
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 24.07.2015 11:55    Post subject: Reply with quote

Og jeg har sagt siden dagen han ble sparket at det kanskje er riktig å skilles, men at vi trenger speider(e ). Dette handler fra min side ikke om Stig Torbjørnsen.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 24.07.2015 12:14    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Og jeg har sagt siden dagen han ble sparket at det kanskje er riktig å skilles, men at vi trenger speider(e ). Dette handler fra min side ikke om Stig Torbjørnsen.
Tommel'n opp!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Whoppa
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 1293

PostPosted: 24.07.2015 12:20    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Dette handler fra min side ikke om Stig Torbjørnsen.

Og dette i Stig Torbjørnsen tråden Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 24.07.2015 12:21    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Og jeg har sagt siden dagen han ble sparket at det kanskje er riktig å skilles, men at vi trenger speider(e ). Dette handler fra min side ikke om Stig Torbjørnsen.


Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange vi behøver. Vi har vel grei oversikt på det som foregår i Norge og det er vel neppe snakk om å hente flere ukjente spillere fra divisjonssystemet i andre skandinaviske land. Så ja, kanskje vi trenger en som kan reise litt rundt i Skandinavia og se på aktuelle prospekter i dansk og svensk eliteserie.
Back to top
View user's profile Send private message
MariusV
Veteran


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 1045
Location: Norge

PostPosted: 24.07.2015 12:22    Post subject: Reply with quote

SIB har vel poengtert at vi skal ha speidere, så jeg er vel ikke nødvendigvis sikker på hva vi diskuterer her.


For øvrig - til Ajax-diskusjonen - jeg følger ikke de, så jeg vet ikke hva som skjer der, men jeg aner kanskje en rød tråd mellom Eggen's RBK, Ajax og Bruttern's RBK, og den går på å ha en stamme av lokal forankring. SIB har vel poengtert flere ganger at Svensson er en type spiller vi signerer fordi han er av typen ultraseriøs trønder som allerede i ung alder har blitt en bærebjelke.

Strategien koker vel ned til akkurat denne "stammen" - sentrallinjen - kall det hva du vil. Den skal ha lokal forankring, helst trøndersk, med de fremste spillerne fra regionen (feks. Selnæs, Svensson, Midtsj, Helland). Deretter skal det krydres med andre spillere med ekstremferdigheter som passer inn i system og roller (feks de Lanlay - and more to come).

Og så vidt jeg vet så er vel også ST nøye med å påpeke at han ser etter roller, ikke spillere. Jeg tror ikke de er prinsipielt uenig i den biten, men jeg tror vel heller det dreier seg mer om at SIB vil bygge denne stammen, mens ST er av den oppfatning av at spillere kan gå raskere inn og ut av klubben dersom de legger igjen bra med penger til reinvestering.

Min tanke i alle fall.
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 24.07.2015 12:33    Post subject: Reply with quote

MariusV wrote:


Min tanke i alle fall.


Glimrende! Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Stano_11
Veteran


Joined: 16 Feb 2004
Posts: 2972

PostPosted: 24.07.2015 13:01    Post subject: Reply with quote

Hehe er det faktisk folk her inne som tror at man skal klare å få til en bedre spillerlogistikk UTEN å ha en eller flere speidere??
Back to top
View user's profile Send private message
Whoppa
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 1293

PostPosted: 24.07.2015 13:37    Post subject: Reply with quote

Tror ikke vi ser en dårligere spillerlogistikk uten Stig Torbjørnsen iallefall.
Back to top
View user's profile Send private message
MariusV
Veteran


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 1045
Location: Norge

PostPosted: 24.07.2015 17:21    Post subject: Reply with quote

Stano_11

Det kommer en ny speider. SIB og ST dro bare ikke i samme retning, og da ble ST "sluppet fri".

Når man har spesifisert hvordan man ønsker å jobbe, så tegner det seg også en beskrivelse av hva slags speider man ønsker, og da begynner jobben med å finne en ny.

Men ja, det er en del her inne som argumenterer med at ingen speidere er bedre enn en/flere. Det er jeg prinsipielt ikke enig i, uten at jeg har noe konkret fakta å slå i bordet med.


Edit: Takk BjarneS Smile
Back to top
View user's profile Send private message
MariusV
Veteran


Joined: 15 Feb 2012
Posts: 1045
Location: Norge

PostPosted: 24.07.2015 18:29    Post subject: Reply with quote

Og for å sprette inn siste merknad om saken.

Jeg mener at tankegangen til disse gutta som ser spillere som objekter i stedet for personer, er grunnen til at TL er så ustabil. Jonsson tok jo Fredrikstad fra langt nede, til andreplass og tilbake til nesten nedrykk.
Back to top
View user's profile Send private message
Hjelde
Veteran


Joined: 04 Nov 2007
Posts: 3907

PostPosted: 24.07.2015 18:48    Post subject: Reply with quote

Malec... nok et "Torbjørnsen- kjøp" som ikke var godt nok.
Back to top
View user's profile Send private message
Sputnik
Senior


Joined: 07 Aug 2014
Posts: 195
Location: Rosenborg

PostPosted: 24.07.2015 19:25    Post subject: Reply with quote

Malec ble hentet inn etter et bedre måltid mellom brødrene ingebrigsten. De fant ut han er en middels spiller og mente dermed han kunne passe fint inn i RBK, eneste minus var at han ikke var født i Norden.
_________________
Meeeeeeeget beeedre !
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 24.07.2015 23:04    Post subject: Reply with quote

Hjelde wrote:
Malec... nok et "Torbjørnsen- kjøp" som ikke var godt nok.


Du tror virkelig at en spiller representert av Kevin Ingebrigtsen, bror av hovedtreneren vår ansatt i det gamle firmaet vi tidligere hadde en spesialavtale med er en signering av Stig Torbjørnsen? Nopes!
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 25.07.2015 10:28    Post subject: Reply with quote

http://www.nettavisen.no/...12014.html

Torbjørnsen intervjues og er med og diskuterer Rosenborgs nye strategi for spillerinnkjøp. Rosenborgs nye strategi - å ikke ha en speider - får hard medfart av Joacim Jonsson og Torbjørnsen.

Kan virke som han ikke blir erstattet fordi Rosenborg nå først og fremst skal rekruttere spillere fra Tippeligaen. Torbjørnsen bekrefter også at han som speider har hatt en viktig rolle i å avgjøre hvilke spillere som ikke skal hentes for å unngå bomkjøp.

Prøvespillingen (i norske klubber generelt, men sikkert også Rosenborg) kritiseres også, så det kan tyde på at han kanskje har vært mot alle prøvespillene (i Rosenborg).
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 25.07.2015 10:31    Post subject: Reply with quote

Det er klart at for folk som han partysvensken og Torbjørnsen så er det katastrofe dersom norske klubber mister interessen for spillere med eksotiske navn fra verdens mer urolig hjørner. Sånn sett ikke spesielt overraskende at de er desperate etter å kritisere det som skjer i RBK nå.
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 25.07.2015 11:08    Post subject: Reply with quote

Alarm!

Det er faktisk katastrofe om vi nå fremover kun skal handle i Tippeligaen. At ikke flere ser dette er litt skremmende.

* D-y-r-t
* Utrolig begrenset med kvalitet
* Disse spillerne spiller i TL for en grunn -- de kommer ikke til å ta oss til CL

Jeg har fortsatt håp om at Bjørnebye er fullt klar over behovet for en speider. Eller i det hele tatt en mann som har god kontroll på spillermarkedet i Europa og hva som befinner seg der av lure kjøp for en klubb med anstrengt økonomi.
Back to top
View user's profile Send private message
Stubbelur
Veteran


Joined: 16 Apr 2007
Posts: 2262
Location: Around the world

PostPosted: 25.07.2015 11:25    Post subject: Reply with quote

Bjørnebye har jo allerede uttalt at de ønsker å ansette en speider. Lite vits i speider hvis tanken er å kun handle i Tippeligaen. Dermed tviler jeg på at det er planen framover.

Falsk alarm!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 52, 53, 54  Next
Page 53 of 54

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb