English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nytt forum

 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet
View previous topic :: View next topic  
Author Message
suruk
Rutinert


Joined: 14 Apr 2006
Posts: 539

PostPosted: 16.03.2016 18:16    Post subject: Reply with quote

Hadde vært fint med en "Search topic title only"-funksjon i søkemenyen
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 16.03.2016 18:42    Post subject: Reply with quote

Dette tror jeg er tilgjengelig fra ca. phpBB 3.x, som vil si at forumet vel må oppgraderes for å få det til.

Noe som også vel er et ønske fra mange, men samtidig ikke bare lett å få til..
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
danielsk
Veteran


Joined: 12 Jul 2013
Posts: 1270

PostPosted: 17.03.2016 10:15    Post subject: Reply with quote

phpBB 3.x har mye merkelig med seg også. Begynner å bli ganske datert kodebase der med tanke på at det er snart 10 år siden release. I tillegg har man omtrent ingen bakoverkompabilitet, slik at man like gjerne kan se seg rundt etter bedre egnede forumløsninger om man først skal foreta en fornyelse.

Invision Power Board har f.eks. gratis migreringsverktøy fra phpBB2.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 17.03.2016 11:16    Post subject: Reply with quote

Invision Power Board suger eselballe og føles som å padle i sirup med et par fyrstikker til årer... (min mening TM)

Den såkalte "gratis migrering"-en er ikke verd pengene heller, når du ser alt trøbbelet forumene som har oppgradert til siste versjon har hatt. Bare gå inn på hundesonen og begynn å les "Forumet oppgraderes"-tråden. Og sjekk gjerne besøksstatistikk/aktivitetsstatistikk fra før og etter oppgradering om du finner sånn informasjon. Fjellforum var igjennom det samme - de slapp heldigvis litt lettere unna, men det er fortsatt masse løse tråder igjen, månedsvis etter oppgraderingen.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 17.03.2016 11:27    Post subject: Reply with quote

Vi skulle hatt noen få ekstra småmuligheter, men utenom det fungerer dagens eldgamle system såpass godt at det er skummelt å bytte før man er helt sikker på å få noe bedre helt på plass ...
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 17.03.2016 11:34    Post subject: Reply with quote

Er litt redd for at drastiske omlegginger ville føre til at mange brukere ble skremt bort, ja...

Men når vi først diskuterer forum-varianter så vil jeg trekke frem Discourse som et moderne alternativ. Kanskje litt vel uvant sammenlignet med RBKweb, men bruker moderne stuff og virker sømløst på datamaskiner og mindre enheter.

Bruker det på Troillprat-forumet (som mer eller mindre er en ørken) hvis noen skulle ønske å sjekke det ut, prat.troillprat.no.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
danielsk
Veteran


Joined: 12 Jul 2013
Posts: 1270

PostPosted: 17.03.2016 11:43    Post subject: Reply with quote

Er ikke så oppdatert på hva som er gode forumløsninger nå til dags. Poenget mitt var mest at det kan være lurt å se på noe annet enn phpBB. Å oppgradere til noe som er 10 år gammelt er ikke hensiktsmessig, spesielt ikke når phpBB3 ikke er bakoverkompatibelt uansett.

Går jo an å se på noen nyere forumløsninger og hva som er mulig. Finner man en god forumløsning med mulighet for å importere eksisterende database, så kan man jo se hvor langt man kommer med litt tilpasninger. Burde ikke være for vanskelig å få på plass funksjonaliteten man har i dag + et lignende utseende i en mer moderne løsning. Jeg kan helt sikkert bidra med koding på et slikt prosjekt. Smile

Vet ikke hvor mye dere har gjort for sikkerhet på dette forumet, men vil tro at et mye besøkt phpBB2 forum kan bli et lett mål. Er vel potensielt bare md5 hasher som brukes på passord o.l. også?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.03.2016 20:23    Post subject: Reply with quote

Nå må du ikke lokke noen kjeltringer til å prøve seg. Wink

Kort sagt: Det må gjøres noe med forumet - ikke minst pga. PHP-feilmeldingene. Spørsmålet er bare når jeg får tid. Uansett er jeg villig til å ta i mot gode råd og vink.

Personlig føler jeg mest behov for å kunne logge meg ut og på igjen uten å miste oversikten over uleste, nye innlegg. Responsivt design blir vel en mer samlesak for hele nettstedet.

Men alle er velkomne til å liste opp behov de føler. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.03.2016 22:48    Post subject: Reply with quote

danielsk har kommet med følgende punkter:

- mulighet for å migrere innhold og brukere fra phpbb2
- mulighet for å få på plass redaksjonelt innhold som dere har per i dag
- mulighet for å lage eget theme så "look and feel" ikke blir for ulik dagens rbkweb
- mulighet for å implementere annonseløsning som brukes per i dag

Andre som ønsker å bidra med tanker? Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 17.03.2016 23:02    Post subject: Reply with quote

- det ryktes enkelte vil ha tapatalk-støtte
- kanskje en wiki-del?
- oss tabell-friker vil ikke ha et system som er striksere mtp html/markup-input
- sticky-innlegg. ikke edit-låsing. youtube(++)-integrering. bruker-killfilter?
Back to top
View user's profile Send private message
danielsk
Veteran


Joined: 12 Jul 2013
Posts: 1270

PostPosted: 18.03.2016 10:03    Post subject: Reply with quote

Har kikket litt på løsninger. Synes følgende ser ut som et lovende alternativ: https://vanillaforums.com/

Moderne, open source, brukt av flere store firma.

Kan migrere fra phpBB til Vanilla via https://github.com/vanilla/porter

Tapatalk plugin: https://tapatalk.com/down...anilla.php

Kan lage egne themes. Sjekk showcases på nettsiden til vanilla, ganske mye variasjon, som er et godt tegn. Også masse plugins.

Ser ut som det får gode reviews: https://www.g2crowd.com/p...ms/reviews

Noen som har erfaring med dette? Evt kjenner til andre løsninger?
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 18.03.2016 10:15    Post subject: Reply with quote

Kunne vært interessant med en mulighet der du kunne sende PM til flere brukere samtidig. Da som en rettighet som i utgangspunktet er "av", men kan settes "på" etter forespørsel, så ikke gud og Hermann kan spamme.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 18.03.2016 10:42    Post subject: Reply with quote

Selv om vanilla er open source, så det ut som de hadde ambisjoner om å ta seg brukbart betalt for softwaren...? Ellers så det jo ut som en bra løsning.

En ting jeg liker med Discourse er at det er lett å holde seg oppdatert. Prosessen tar 5-10 minutter og er helautomatisk når man først setter den igang.

Dog litt uvant at den i utgangspunktet ikke har underforum direkte, men kategorier. Man har noen views som gjør at det ender opp på samme måte til slutt, men krever nok litt tilvenning. Embedding av bilder, youtube-videoer o.l. skjer automatisk, og man bruker typisk markdown for å skrive tekst. Hvis du vil ha inn et screenshot er det bare ctrl-v mens du skriver meldingen, så blir dette lastet sømløst opp til serveren og en del av meldingen din. Live preview mens du skriver.

De har også noen import-script for phpBB, vel og merke v3 men skal gå å gjøre noen triks der.

Discourse ville ha krevd en god del tilvenning, så jeg vet ikke om det er noen god match, men det brukes av en del store forum på nett med hell.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 18.03.2016 11:03    Post subject: Reply with quote

Content is king. En av de store verdiene i rbkweb er at forumet er komplett siden oppstarten. Jeg mener at vi absolutt ikke bør velge en ny forumtype som ikke kan importere strukturen slik den er med underforum, brukere, tråder osv.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 18.03.2016 11:04    Post subject: Reply with quote

Helt enig, det er pri #1.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
danielsk
Veteran


Joined: 12 Jul 2013
Posts: 1270

PostPosted: 18.03.2016 11:09    Post subject: Reply with quote

OrionPax, sjekk nettsiden for community versjonen:

https://vanillaforums.org/

Filosofien er helt enkelt:

Vanilla Open Source
- Free Download
- Host it yourself
- You Break It, You Fix It
- Community supported
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 18.03.2016 11:50    Post subject: Reply with quote

Ah, bare klikket den første linken din og så "Pricing". Virket jo attraktivt nok det der. Behagelig å lese på community-sidene deres også.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
danielsk
Veteran


Joined: 12 Jul 2013
Posts: 1270

PostPosted: 18.03.2016 12:22    Post subject: Reply with quote

Alternativt så ser jeg at phpBB3 også er maintained fortsatt. Litt usikker på hvordan kodebasen der ser ut. Noen som har peiling?
Back to top
View user's profile Send private message
Vemundo
Veteran


Joined: 31 Jan 2006
Posts: 1377

PostPosted: 18.03.2016 13:16    Post subject: Reply with quote

Migrerte et phpBB2 forum til noe .NET greier for flere år siden. Det var ingen automatisk migreningsløsning som var gratis eller virket, så jeg måtte gjøre det for hånd. Tror det tok omtrent en helg å sette seg inn i databasemodellen for begge forum og skrive SQL for å oversette fra en database til den andre, prøving og feiling, osv. slik at det aller meste virket. Etter det var det en del ekstra fikling for å få alle detaljer riktig.

Så lenge begge forum har en basic design som er noenlunde kompatibel (brukere, tråder, forum/underforum osv). så er det en engangsjobb som er gjennomførbar. Litt enklere om en bruker samme databaseprodukt for begge forum, iallefall lettere å unngå problemer med ulike karaktersett o.l. og en slipper to varianter av SQL-dialekt å forholde seg til.

Noen ting kan være tricky å få til helt sømløst, som f.eks. å migrere over passord for brukere. Men hvis det nye forumet er open source kan det sikkert løses. Det er vel også lettere å få alle gamle poster med allskens spesialtags i til å virke om en migrerer til et forum med full frihet til å endre koden selv og håndtere alle særheter riktig.
Back to top
View user's profile Send private message
danielsk
Veteran


Joined: 12 Jul 2013
Posts: 1270

PostPosted: 18.03.2016 13:27    Post subject: Reply with quote

Jeg tror porteringsverktøyet til vanilla håndterer passordhasher. Det var iallefall nevnt i community forumet. Hadde vært interessant å testet ut en migrering fra phpBB2 -> Vanilla med verktøyet for å se hvor effektivt det er. Tror jeg må sette opp et phpBB2 forum med et par kategorier og poster ala rbkweb sitt oppsett og teste ut.

Satte opp en lokal versjon av Vanilla- Med Bootstrap 3 temaet som utgangspunkt tror jeg ikke tilpasningsjobben er enorm for å få noe til å føles som rbkweb. I tillegg får man det responsivt ut av boksen. Ser ganske pent ut.

Kategorier etc vises litt annerledes, men har lest litt på community portalen at det er fult mulig å få de til å oppføre seg likt som phpBB.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.03.2016 22:59    Post subject: Reply with quote

Kommet noe videre med prosjektet eller bare skigåing/utepilsing i påska? Wink

Bare si fra om du ønsker litt opplegg fra databasen for testing. Send en e-post ved tid og stunder.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
danielsk
Veteran


Joined: 12 Jul 2013
Posts: 1270

PostPosted: 30.03.2016 13:05    Post subject: Reply with quote

Blitt lite tid til sånt i påska, men skal sette meg ned igjen snart ved anledning! Smile

Siste jeg gjorde var å prøve å sette opp phpBB2, men ble veldig mye knot da min php-versjon var lite begeistret for gammel phpBB2-kode. Neutral Kanskje du har en testdatabase eller en gammel og irrelevant backup eller noe som jeg kan bruke isteden? Så kunne jeg hoppet over hele phpBB2-steget og gått rett til moroa, å teste portering til Vanilla. Cool Ellers får jeg bare installere en gamlere php-versjon som jeg kan bytte til for testing av phpBB2.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 30.03.2016 17:53    Post subject: Reply with quote

Hehe, var ikke meninga å mase. Se e-post for videre svar. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb