English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Psykologhjelp
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 04.11.2013 20:22    Post subject: Reply with quote

Mange går jo til presten for råd og hjelp til å takle problemer også, selv om han ikke har formell utdanning innenfor pedagogikk eller psykologi, og i utgangspunktet fronter en trosretning/filosofi som ikke alltid står for sunne og oppbyggende verdier, for å si det mildt.

Jeg tror nok mange slike ting kan være til hjelp, men absolutt mest i situasjoner hvor man trenger hjelp til å takle problemer. Er man i god mental form, so to speak, er nok en fagutdannet innenfor relevant felt fryktelg mye bedre.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
nastynick
Rutinert


Joined: 23 Jun 2005
Posts: 669

PostPosted: 04.11.2013 21:21    Post subject: Reply with quote

Det med Tankefeltterapi er jo humbug og i beste fall Placebo. Rett og slett ingen evidens i metoden og en av de som NPF(norsk psykologforening) advarer mot.

Veldig enig i at man bruker fagfolk her; man ansetter ikke homeopater som klubblege, ei heller kvasiterapeuter som idrettspsykologer.

Og ja, er selv psykolog så er biased
_________________
Ljuskraft...bang booom! Bli arg!
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 04.11.2013 21:59    Post subject: Reply with quote

Zorac
Quote:
Jeg tror nok mange slike ting kan være til hjelp, men absolutt mest i situasjoner hvor man trenger hjelp til å takle problemer. Er man i god mental form, so to speak, er nok en fagutdannet innenfor relevant felt fryktelg mye bedre.


Har man store problemer går man å snakker med en/ei uten fagkompetanse, mens er man i god mental form trenger man å snakke med en fagutdannet?

Angående Godset, dette er amatørmessig.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Forumsjef
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 2116

PostPosted: 04.11.2013 22:15    Post subject: Reply with quote

nastynick wrote:
Det med Tankefeltterapi er jo humbug og i beste fall Placebo. Rett og slett ingen evidens i metoden og en av de som NPF(norsk psykologforening) advarer mot.

Veldig enig i at man bruker fagfolk her; man ansetter ikke homeopater som klubblege, ei heller kvasiterapeuter som idrettspsykologer.

Og ja, er selv psykolog så er biased


Vil ikke kalle det biased, men opplyst.

Nevnte det for Jan-Ole Hesselberg (han psykologen fra Folkeopplysningen) på twitter, og han sa de kunne snakke litt om Godset/TFT for øvrig i neste Psykologlunsj (en podcast med ham, Jonas Vaag og Tommy Mangerud).

Mats Uldal, mannen som brakte TFT til Norge, er for øvrig litt av en skrue. Vaksinemotstander, motstander av cellegiftbehandling av kreft og så videre. Usedvanlig arrogant i diskusjoner er han også. Mener han skrev artikler for en side à la nyhetsspeilet.no, men jeg tror den ble lagt ned fordi de ikke fikk nok sponsing.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 04.11.2013 22:52    Post subject: Reply with quote

Midtnytt om Godset og Tankefeltterapi osv...
Back to top
View user's profile Send private message
nastynick
Rutinert


Joined: 23 Jun 2005
Posts: 669

PostPosted: 04.11.2013 23:02    Post subject: Reply with quote

Warre Brüün wrote:
nastynick wrote:
Det med Tankefeltterapi er jo humbug og i beste fall Placebo. Rett og slett ingen evidens i metoden og en av de som NPF(norsk psykologforening) advarer mot.

Veldig enig i at man bruker fagfolk her; man ansetter ikke homeopater som klubblege, ei heller kvasiterapeuter som idrettspsykologer.

Og ja, er selv psykolog så er biased


Vil ikke kalle det biased, men opplyst.

Nevnte det for Jan-Ole Hesselberg (han psykologen fra Folkeopplysningen) på twitter, og han sa de kunne snakke litt om Godset/TFT for øvrig i neste Psykologlunsj (en podcast med ham, Jonas Vaag og Tommy Mangerud).

Mats Uldal, mannen som brakte TFT til Norge, er for øvrig litt av en skrue. Vaksinemotstander, motstander av cellegiftbehandling av kreft og så videre. Usedvanlig arrogant i diskusjoner er han også. Mener han skrev artikler for en side à la nyhetsspeilet.no, men jeg tror den ble lagt ned fordi de ikke fikk nok sponsing.


God ide å kople på Jan-Ole, Jonas og Tommy; Jonas er ihvertfall ihuga Rosenborgfan og tar nok gjerne på seg oppdraget å harselere over Godset sin tankefeltterapeut
_________________
Ljuskraft...bang booom! Bli arg!
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 05.11.2013 00:37    Post subject: Reply with quote

Uavhengig av akademisk bakgrunn har det tilsynelatende effekt for Godset-spillerne, og da er målet nådd vel?

Det er ikke klinisk psykologi det dreier seg om.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 05.11.2013 01:25    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:
Zorac
Quote:
Jeg tror nok mange slike ting kan være til hjelp, men absolutt mest i situasjoner hvor man trenger hjelp til å takle problemer. Er man i god mental form, so to speak, er nok en fagutdannet innenfor relevant felt fryktelg mye bedre.


Har man store problemer går man å snakker med en/ei uten fagkompetanse, mens er man i god mental form trenger man å snakke med en fagutdannet?

Angående Godset, dette er amatørmessig.


Nei, missforstå meg rett. En prest/tankefeltterapaut/shaman/vismann/whatever kan sikkert hjelpe folk som sliter med å stokke tankene rundt konkrete problemer, da de ofte har erfaring med å snakke med mennesker og har lært veien mens man går, så å si. Jeg tror derimot ikke at en slik type person kan være særlig til hjelp når det gjelder å få en utøver eller prestasjonsgruppe som allerede er på høyt nivå mentalt til å hente ut det lille ekstra. Da må man nok ha fagutdannede spesialister som kjenner feltet godt.

For ordens skyld ville jeg selv aldri brukt noe annet enn fagfolk på slike ting uansett mental "utfordring". Som andre har vært inne på, jeg tar heller ikke helseråd fra healere og homeopater, eller for den saks skyld kjemilærdom fra alkymister eller evolusjonslære fra kreasjonister.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 05.11.2013 10:14    Post subject: Reply with quote

Zorac
Quote:
En prest/tankefeltterapaut/shaman/vismann/whatever kan sikkert hjelpe folk som sliter med å stokke tankene rundt konkrete problemer, da de ofte har erfaring med å snakke med mennesker og har lært veien mens man går, så å si.


Men, kan du se enkelte problemstillinger knyttet til dette? For eksempel, når det gjelder temaer som homofili, overgrep, abort, skilsmisse, og når det gjelder psykiske lidelser.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 05.11.2013 10:17    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:
Uavhengig av akademisk bakgrunn har det tilsynelatende effekt for Godset-spillerne, og da er målet nådd vel?

Det er ikke klinisk psykologi det dreier seg om.


Hvordan vet du at det har effekt? Strømsgodset gutta tar også tre armhevinger og tre sit ups foran hver kamp, og de tror det har vært utslagsgivende for at de har gjort det så bra i serien.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Forumsjef
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 2116

PostPosted: 05.11.2013 11:55    Post subject: Reply with quote

Det har hatt en placeboeffekt, siden de faktisk tror de har blitt bedre som følge av denne behandlingen. Kanskje har de også det, de "lider" tross alt ikke av noe annet enn enhver god samtaler kan "behandle", ikke av en reell mental sykdom. Antagelig har hun ikke hatt en døyt å si, og Godset ville nok vært i akkurat samme posisjon dersom de ikke hadde benyttet seg av dette. Banking på "energifelter" og andre av metodene de bruker har i alle fall ingen rot i virkeligheten, så om dette har hjulpet er det nok fordi hennes tilstedeværelse har fått dem til å føle seg bedre. Må si det forbauser meg om ingen i Godset har reagert.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 05.11.2013 17:36    Post subject: Reply with quote

Spartacus wrote:

Hvordan vet du at det har effekt? Strømsgodset gutta tar også tre armhevinger og tre sit ups foran hver kamp, og de tror det har vært utslagsgivende for at de har gjort det så bra i serien.


De kan hinke rundt på en fot i tre timer eller stikke nåler i ryggen for alt jeg bryr meg, poenget er at de selv føler at det hjelper dem til å prestere og da er mye av målet oppnådd.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10936

PostPosted: 05.11.2013 17:43    Post subject: Reply with quote

Høres ut som noe piss imo!

Å skrive ned bekymringer på en lapp før hver kamp har garantert samme nytten, og koster ingenting.
Back to top
View user's profile Send private message
nastynick
Rutinert


Joined: 23 Jun 2005
Posts: 669

PostPosted: 05.11.2013 20:31    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:
Uavhengig av akademisk bakgrunn har det tilsynelatende effekt for Godset-spillerne, og da er målet nådd vel?

Det er ikke klinisk psykologi det dreier seg om.


Riktig at det ikke er klinisk psykologi, men idrettspsykologi er en egen gren innen psykologien med like store krav til evidensbasert praksis
_________________
Ljuskraft...bang booom! Bli arg!
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 05.11.2013 23:05    Post subject: Reply with quote

Det vet jeg, har en haug av studiepoeng innen det... men det forhindrer meg ikke i å ha stor tillit til placeboeffekten i tillegg.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10936

PostPosted: 06.11.2013 03:01    Post subject: Reply with quote

Men man trenger ikke betale kvakksalvere for å få den.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 06.11.2013 11:03    Post subject: Reply with quote

Dersom man tror på kvakksalvere, må man vel nødvendigvis det. Såfremt de ikke stiller opp gratis, naturligvis.
Back to top
View user's profile Send private message
media
Veteran


Joined: 07 Jan 2008
Posts: 2521

PostPosted: 06.11.2013 11:16    Post subject: Reply with quote

Placeboeffekten må ikke undervurderes. Den er godt dokumentert, ironisk nok.

Spesielt effektiv i gruppesammenheng, skjønt da blir det feil å kalle det placebo. Alt man finner på som gjøres likt i og av en gruppe, har en dokumentert positiv effekt på gruppen, enten det er mindfullness eller å hinke på ett ben mens man taler i tunger...
Back to top
View user's profile Send private message
Vollrik
Veteran


Joined: 09 Sep 2009
Posts: 3676
Location: Møllenberg

PostPosted: 06.11.2013 11:30    Post subject: Reply with quote

Når det gjelder Godset så virker hele greia med den dama som et merkelig opplegg, igjen så topper faktisk Godset tabellen og selv om Perry leker Mancini og prøver å dra mindgames, så er jeg 90% sikker på at gullet ender i Drammen.

Og jeg tror ikke Godset vinner gullet på grunn av ei merkelig dame i støtte aparatet, men på grunn av en sportsdirektør og en hovedtrener som siden 2008 har jobbet kontinuerlig og som de siste årene også har jobbet målrettet mot å bli et topplag i Norge. Her er den "merkelige" dama en del av et større støtteaparat, og det støtteaparatet har som helhet funka veldig bra. Kanskje Jostein Flo og Ronny Deila er flinke til å gi denne dama ei rolle hun mestrer og yter godt i støtteaparatet?

Og det er her Rosenborg BK under Hoftun har feila. Rosenborg har feila på å ha et kontinuerlig, nytenkende og godtfungerende støtteaparat, og alt for mye av beslutninger ang støtteaparatet har vært opp til den gitte hovedtrener, som vi har hatt 4 vidt forskjellige av under Hoftun.

Anssettelsen av Bård Wiggen var et steg i riktig retning, men fortsatt er støtteaparatet preget av at folk er ansatt på den tyngden at de er legende som spiller i klubben eller kompis med en mektig ansatt som eks psykologen som er hyret av hovedtrener Perry.
_________________
TomH wrote:
Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 06.11.2013 11:47    Post subject: Reply with quote

Kleviño wrote:
Men man trenger ikke betale kvakksalvere for å få den.


Det er jeg ikke uenig i, mitt argument er at denne kvinnen tilsynelatende har stor effekt for Godsets spillere, og da er målet nådd. Så kan man ta en diskusjon på om man ikke kan oppnå langt bedre effekt ved bruk av mer annerkjente metoder.

Det bunner uansett ut i hvem som står for "delivery" og hvor vidt den personen har backing fra trener eller ei. Uten sistnevnte er det bare å ta rennafart og drite i alt som heter mental trening.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 06.11.2013 13:57    Post subject: Reply with quote

Men vet vi effekten?
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 06.11.2013 14:26    Post subject: Reply with quote

Spørs vel hva du er ute etter? Det har tilsynelatende en subjektiv effekt for spillerne siden de fortsatt driver med det.
Back to top
View user's profile Send private message
nastynick
Rutinert


Joined: 23 Jun 2005
Posts: 669

PostPosted: 06.11.2013 14:30    Post subject: Reply with quote

Så lenge SIF leder serien er det vanskelig å argumentere for at denne tankefeltterapeuten bedriver skadelig virksomhet, gjør utøverne mindre rustet til å prestere etc. Det er imidlertid vanskelig å konkludere med at den virkningsfulle mekanismen i Godsets suksess er tankefeltterapi, placeboeffekt eller lignende.
Her tror jeg til tross for min psykologiske utdanning, at prestasjonen kommer som følge av systematisk arbeid over tid, kontinuitet og tydelig ledelse.
Det er god prestasjonspsykologi i et nøtteskall. Så kan hun dama banke så mye hun vil, men at dette er effektfullt, det tillater jeg meg å så tvil om all placebo skjøvet til side.
_________________
Ljuskraft...bang booom! Bli arg!
Back to top
View user's profile Send private message
Vollrik
Veteran


Joined: 09 Sep 2009
Posts: 3676
Location: Møllenberg

PostPosted: 06.11.2013 15:10    Post subject: Reply with quote

Poenget er at denne dama er en del av et større støtteaparatt som mest sannsynelig har ledet Godset til seriegull, med sen spillerstall jeg mener er dårligere en vår.

Når man ansetter en mental trener/psykolog må man tenker over følgene: Hva kan denne personen utrette? hvordan kan denne personens kvaliteter kombineres med resten av støtteaparatet? Passer personen inn i støtteaparatet? hvorfor eventuelt ikke? Disse spørsmålene må man også stille seg når man ansetter alle de andre postene i et støtteaparat, hjelper ikke om man har en gjeng svært kompetente folk om man ikke får støtteaparatet til å jobbe som en proff enhet.

Når Godset som har et mye lavere budsjett en oss nå ser ut til å ta seriegull, så er det mye som tyder på at den sportslige avdelingen der nede er bedre drevet de siste årene, og bedre satt sammen, en Hoftun og cos avdeling på brakka.
_________________
TomH wrote:
Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her
Back to top
View user's profile Send private message
NR1
Junior


Joined: 30 Dec 2013
Posts: 18

PostPosted: 04.01.2014 14:38    Post subject: Reply with quote

Det er en trener vi mangler i Rosenborg ,og det er en mental trener....under Hamrén så hadde vi det...det vart gull....i noen kamper så ha Rosenborg vært for ustabile....det mentale og feil på banen ha kommet inn så det bare i cupen,mange feil som gjorde at vi tapte.....den treneren va Rosenborg så dumme å sa opp.....håper de forstår det selv at en slik trener må inn igjen....
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 5 of 8

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb