English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Storklubb?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 15.02.2021 15:25    Post subject: Reply with quote

Quote:
g i et rent langsiktig bilde kan det være krevende å ha en medlemsstyrt klubb, hvor mange medlemmer, med bidrag fra pressen, gjør at man blir kortsiktig i tankegangen. Det er en kunst å forsøke å stå imot det, men det er ikke alltid så enkelt, svarer Koteng.


Kanskje jeg mistolker Koteng, men det som er svært skadelig langsiktig, er om styret og ledelsen tror at de skal/må være i en "krig" mot medlemsmassen og media.

Litt ydmykhet burde sunket inn de siste 10 årene, det er faktisk ikke gjort ekstremt mange smarte grep og god styring - verken som business eller sportslig.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 15.02.2021 15:32    Post subject: Reply with quote

Tolker her at han sier "stå i mot for mye fokus på kortsiktig tankegang".
Litt usikker på om det er medlemmene som har vært mest kortsiktig siste 10år, men det er en annen diskusjon...
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 15.02.2021 15:56    Post subject: Reply with quote

Slik jeg (velger å) tolke Åge, snakker han jo nærmest om Tysk modell, altså 50+1-prinsippet. Det har jeg tenkt på lenge.

Jeg har tro på at det er en modell som kan funke for norske klubber også, for da mister jo aldri medlemmene kontrollen på klubben.
Særlig ikke hvis vi klarer å finne en eller annen form for sikkerhetsmekanisme som hindrer "medlemsjuks" alá RB Leipzig.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1013

PostPosted: 15.02.2021 16:53    Post subject: Reply with quote

som type mener jeg Rosenborg har brug for en Nagelsman, Guardiola, Arteta, Tuchel - altså en lidt yngre træner med en helt klar filosofi og som ikke er bange for at give los og spille fremad. Og ja jeg er da enig i at Åge måske er den rette person til at få standset den krise holdet var i efter et kaotisk 2020 og flere trænere. Jeg synes dog slet ikke jeg har kunnet se en udvikling fra Åge tog over- kun at spillet er blevet mere simpelt, kedeligt med mange lange bolde. I min optik spillede vi faktisk bedre under Henriksen.
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5347
Location: Ski

PostPosted: 15.02.2021 17:03    Post subject: Reply with quote

Jo, men det er vel først nå etter rydding i stallen og etter oppkjøring vi vil se hva han vil tilføre oss kanskje?
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 15.02.2021 17:05    Post subject: Reply with quote

Veldig enig...
Forventer virkelig ikke å se noen effekt før han har fått noen kamper med ny stall.
Når Horneland fikk nesten to år skal søren meg åge få mer enn 3 mnd og en oppkjøring nesten uten treningskamper..
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2004
Location: Bodø

PostPosted: 15.02.2021 17:06    Post subject: Reply with quote

I fjor fikk vi ikke se et Rosenborg som hadde blitt satt noe preg på seg annet enn Horneball. Henriksen og Hareide handlet kortsiktig i kampen om å redde sesongen. Det er først i år vi får se hva Hareide 2.0 kan bety rent sportslig.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2876

PostPosted: 15.02.2021 17:49    Post subject: Reply with quote

Det er mye man kan si om oligarker, arabiske sjeiker og andre pengemenn i fotballen. Ideelt sett burde man greie seg uten. Problemet er at fotballen ikke vil det slik. I både FIFA, UEFA og andre organer er det pengene som rår. Hvor mange av toppklubbene rundt om i Europa klarer seg uten investorer av noe slag? For 25 år siden var RBK på høyde med over halvparten av lagene som nå spiller i PL. Nå er vi ikke i nærheten. Hva har skjedd? Hovedårsaken er en ekstrem pengevekst blant klubbene. Man får svimlende 2,5 milliarder bare for å spille i PL. I tillegg har man lagt om CL, slik at de store lagene skal gå være med, på bekostning av de små. Rosenborg som klubb er sjanseløs i konkurranse med disse lagene, slik systemet er lagt opp nå. De store ligaene har 4 plasser i CL, selv om det bare er ETT lag som faktisk er Champion. Dessverre så er «diskrimineringen» av de små ligaene og de små klubbene blitt større og større. RBK er blitt distansert økonomisk. Blant annet ved omorganisering av CL. For å ta ett eksempel. I løpet av de siste 20 årene har RBK vunnet serien 12 ganger. De har likevel null deltakelser i CL. Dette blant annet fordi de må kvalifisere seg mot lag som har blitt nummer 4 i sin liga. Liverpool, for å ta ett eksempel, har i samme periode vunnet serien 1 gang. Deltakelsen i CL er derimot nærmere 20. Som vi vet gir deltakelse i CL ca 300 mill, selv om man taper alle kampene. Det vil si at RBK har gått glipp av mellom 3 og 4 milliarder kroner på å ikke være med i CL disse 12 årene. For å oppsummere: Jeg tror dessverre at en klubb som RBK er avhengig av investorer for å kunne komme på ett nivå der man hvert år kan være med på å kjempe om CL plass.
Back to top
View user's profile Send private message
niccolai
Veteran


Joined: 25 May 2008
Posts: 1628

PostPosted: 15.02.2021 20:48    Post subject: Reply with quote

Er enig i mye av det du sier her..
Men må faktisk arrestere deg noe.

Nå er det slik at lag som RBK, FCK, Malmø osv.. ikke møter lag som kommer på 4.plass i de store ligaene.
Nå er veien , i hvert fall de senere årene paradokasalt nok vært enklere, men lengre. Om du er med meg her?
Altså man unngår motstandere fra de store ligaene i kvallen, men man møter heller lag fra omtrent samme nivå, men gjennom flere hindre.

Det er færre plasser for de små, men de må kjempe mot hverandre for å nå inn dit.
I glansdagene måtte RBK blant annet ut mot Deportivo.
Molde ut mot Mallorca. Dette skjer ikke i dag.

Alle de store klubbene i europa hadde fint klart seg uten investorer.
Mye vil ha mer. Gapet har ikke blitt større p.g.a investorer, men mer at interessen og pengen har strømmet inn i TV-avtalene til f.eks PL og Bundesligaen.

Real Madrid og Barcelona har alltid hatt mye penger, gjennom enorme sponsoravtaler osv..

PSG er vel p.d.d det eneste laget jeg ser som er holdt mer eller mindre noe kunstig framme p.g.a Qatar, og City med sin Abu Dhabi investorer.


Gapet mellom ES og de store ligaene er hovedgrunnen i bunn og grunn.
_________________
"Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2876

PostPosted: 15.02.2021 21:02    Post subject: Reply with quote

Du har rett i at man har fått en «lettere» vei, og sånn sett var innlegget mitt satt litt på spissen. Poenget mitt er at dette «gapet» mellom ES og mange andre europeiske ligaer har oppstått nettopp på grunn av økonomi. RBK trenger en mye bedre økonomi, for å hevde seg i Europa. Ikke nødvendig for å vinne ligaen, men for å ha mulighet til å spille med de største og nest største. Åge Hareide vet nok at man trenger mer kvalitet i spillerstallen, noe som koster penger. Det var helt utenkelig at en spiller valgte en tyrkisk, belgisk eller nederlandsk klubb forran RBK på 90-tallet. Nå reiser de fleste ut til en middels klubb før man har hørt om dem i Norge. Grunn? Penger og muligheter!? Både Strand og Hoftun takket vel nei til overgang til Serie A i sin tid. Hvem ville gjort det i dag? FCK kjøper spillere til 40-50 millioner. Det kommer nok RBK aldri, om man ikke får hjelp av en «rik onkel». Jeg sier ikke at det bør skje, men jeg tror det er nødvendig om man skal kunne være med andre steder enn i Eliteserien!
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3429
Location: Trondheim

PostPosted: 15.02.2021 22:05    Post subject: Reply with quote

Molde gikk videre i EL og deres stall var vel ikke på papiret noe bedre enn vår. Bodø Glimt tror jeg ville slått alle nordiske lag i fjor ink FCK og Midt Jylland...
Så det går an å bli god nok uten å være pengedopet bare man er dyktige nok til å skape et godt nok lag, som bodø glimt klatre med Knapper og glansbilder..
Hvis Hareide ikke klarer det med RBK skyldes det ikke eierstruktur eller penger. Det skyldes da at han ikke er god nok
_________________
Medløpere.


Last edited by Neeskens on 15.02.2021 22:09; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2126

PostPosted: 15.02.2021 22:07    Post subject: Reply with quote

Ja, la oss bruke Bodø Glimts fjorårssesong som mål på om de trenerne vi ansetter er gode nok for oss Very Happy
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 15.02.2021 23:45    Post subject: Reply with quote

Det er jo det som er hele poenget også. Man kan treffe godt på en årgang og lykkes usedvanlig bra i en sesong, men å opprettholde et nivå hvor man presterer jevnt over sterkt i Europa hvert år er en vanskelig øvelse uten tilførte midler. Vi kan selvsagt treffe på en ny Eggen/Mesias trener igjen, som evner å overprestere grovt i et par tiår, men sjansen er ganske liten for at nettopp det skjer. Og om vi skulle greie det, så forsvinner han sannsynligvis til utlandet omtrent før han har pakket ut flyttelasset. Den lojaliteten Eggen viste er ekstremt sjelden.

Sånn generelt så er jo ikke Hareide ute på villspor i tankegangen sin her. Det skal godt gjøres å matche de som har større midler, og med det bedre spillere, over tid. Spørsmålet er vel mer det om det lar seg gjøre å få til ting med investorer, uten at klubben selger alt av sjel i samme håndvending. Alternativet kan fort bli at vi må være happy med e-cup på 3.nivå og seriegull.
Back to top
View user's profile Send private message
PauloSilas
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 2310

PostPosted: 16.02.2021 00:33    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Slik jeg velger å tolke Hareide, syns jeg det høres ut som om han snuser på noe i nærheten av den tyske modellen, med 50+1-prinsippet. Det vil i såfall være en modell jeg absolutt kan være villig til å i det minste prøve ut, for da mister ikke medlemmene kontrollen.

I hvert fall ikke hvis vi i tilegg passer på å legge inn en eller annen sikkerhetsventil for å unngå "medlemsjukset" RB Leipzig sverger til.


Høres ut som ren ønsketenkning spør du meg. Tror Hareide driter i 50+1 så lenge han får den innvesteringen han vil ha, og ser heller ikke noe i det intervjuet som tyder på at han har noen sterk mening om at medlemmene skal ha styringen.
_________________
Peter Storey wrote:
Det var inte bra för hans trovärdighet att bjuda 5 miljoner för en hästliknande spelare
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2488

PostPosted: 16.02.2021 09:06    Post subject: Reply with quote

Bye wrote:
Satt på spissen; problemet til Rosenborg er disse hersens medlemmene som driver og mener og er med og bestemmer.


Ja, synes ikke det er satt på spissen. Systemet kan bli for demokratisk og enden på visa er et byråkrati som dreper fremgang og det skjer ikke noen ting.
Vi kommer nok aldri noen gang til å komme tilbake der vi var med mindre vi får en investormodell eller privat eierskap i klubben. Ser vi på femårsperioden fra 97-01 og flytter den frem til i dag så hadde bl.a. Skammelsrud og Berg-brødrene spilt i toppklubber i topp 4-ligaene. Det var ikke bare en overprestasjon i de årene, det var helt ytterst i percentilen og en perfekt storm.

At vi skal produsere spillre selv i kombinasjon med å kjøpe dyrt og selge dyrere bør vi klare å komme tilbake til. Som 2007 med tettey, skjelbred og sappara, eller skjelbred henriksen annan. osv...
Back to top
View user's profile Send private message
orz
Proff


Joined: 19 Mar 2005
Posts: 422
Location: Østlandet et sted

PostPosted: 16.02.2021 09:52    Post subject: Reply with quote

Jeg synes de som snakker om investorer som eneste farbare vei til suksess kan reflektere over hvor mange klubber i en nordisk kontekst som lykkes med den modellen og sammenligne med hvor mange som mislykkes.

Det vi har skreket etter i lang tid er en stabilitet i driften, og en rød tråd som gjennomsyrer hele organisasjonen. Min påstand er at private penger i de aller fleste tilfeller fører til enda mer kortsiktig tankegang.

Vi kan ikke vinne om vi skal gjøre det med de samme midlene som de pengedopede klubbene. Vi må finne vår egen vei, og bli gode på det som er billig.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 16.02.2021 10:30    Post subject: Reply with quote

enojado wrote:
Vi kommer nok aldri noen gang til å komme tilbake der vi var med mindre vi får en investormodell eller privat eierskap i klubben.


Så kommer det også an på hva du mener med "der vi var". Det er fullt mulig - og legitimt - å mene at vi aldri kommer tilbake der vi var uansett sportslige resultater om vi lener oss tungt på investorer og privat kapital.

Det virker som debatten og meningene er delt i to; kjøpekraft vs verdier.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2488

PostPosted: 16.02.2021 10:57    Post subject: Reply with quote

Mener sportslig i de fem årene jeg nevnte. Altså fra 97 til 01. Skal aldri være for skråsikker, men dette kommer aldri til å skje igjen, med mindre klubben endrer dagens praksis og modell. Vi kan sikker få en tilsvarende trener og system som Eggen hadde. Men at vi beholder en spillerstamme, over tid, som på den tiden var i verdensklasse kommer aldri til å skje igjen. Ja vi byttet og erstattet mange klassespillere på "den tiden", men at vi fikk beholde 3-4 spillere i ypperste klasse, år etter år, er og var unikt.
At vi bør komme oss på et malmø og fck -nivå bør være en farbar vei. Men da antar jeg at vi bør akseptere private midler og litt andre finansielle driftsmodeller enn vi har i dag.
For å drive etter en slik finansiell modell gir selvsagt høyere risiko. FCK balanserer på en knivsegg i dag og har en for stor gjeld grunnet feilkjøp og for få talenter. For å redusere risikoen mener jeg at klubben må få inn et rammeverk som gjennomsyrer hele klubben fra akademiet, reserverlag til a-laget og ha fagfolk i alle ledd som drar klubben i samme retning. Bare se hva Solskjær gjør i United nå. Og intervjuet med han som kom ut i vg i går. Prakteksempel på hvordan en klubb skal drives. Barcelona drev slik i 30 år før dem i de siste 5-6 årene har viklet seg inn i en gjeldskatastrofe grunnet dårlig ledelse og panikkjøp. Nå har de null penger og har kastet inn 7 mer eller mindre ukjente talenter fra la masia -akademiet inn i stallen. Vi kan ikke ha en manager/trener som snur alt opp ned fordi vi skal følge "deres" system. Klubben må drives etter fastsatte rammer og verdier, og klubben skal ansette folk som passer inn.
For min del håper jeg klubben finner en balanse hvor vi kan kjøpe inn dyrt, og selge de enda dyrere, i kombinasjon med talenter. Adegbendro er eksempelet på risikoen med skader, men på en annen side så fikk han oss inn i el-gruppa.
Back to top
View user's profile Send private message
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4271
Location: Stiftstaden

PostPosted: 16.02.2021 12:23    Post subject: Reply with quote

Ja, helt forferdelig disse medlemmene! Nei, takk og bevare meg vel til en medlemstyrt klubb fremfor nok et mislykket forsøk på noe ala Start en drøm som visstnok ble et mareritt. Vil aldri se noen mer eller mindre lugubre investorer fra et eller annet land som ønsker å sportsvaske seg selv. Skal man motta penger så er det i form av sponsorer som sponser for en god sum, men de skal aldri i verden få bestemme noe som helst i klubben. Da må de melde seg inn som privatpersoner for å være medlem og la sin stemme bli hørt på den måten.
Om RBK finner andre inntektskilder enn fotballen så er det helt ok, men det skal aldri gå utover medlemmenes rett til å bestemme i klubben vår. Heller Post Nord enn Red Bull Trondheim.
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 16.02.2021 13:20    Post subject: Reply with quote

enojado wrote:

Mener sportslig i de fem årene jeg nevnte. Altså fra 97 til 01. Skal aldri være for skråsikker, men dette kommer aldri til å skje igjen, med mindre klubben endrer dagens praksis og modell. Vi kan sikker få en tilsvarende trener og system som Eggen hadde. Men at vi beholder en spillerstamme, over tid, som på den tiden var i verdensklasse kommer aldri til å skje igjen.


Jeg er helt enig i dette, og det handler i langt større grad om at fotballen generelt har endret seg voldsomt de siste 20-25 årene, og ikke så mye om at vi som klubb har endret oss. Ikke bare vil det være umulig å beholde stammen i laget på samme måte, men det er utopi å få en trener som leverer på topp Europa-nivå som blir hos oss i flere tiår.

Den eneste måten å gjenskape noe som ligner, uansett økonomisk situasjon, er å konsekvent hente inn riktige folk både på og utenfor laget. Og når disse forsvinner, være seg klassespissen, treneren eller analyseansvarlig, må disse erstattes med tilsvarende kvalitet og/eller potensiale. Penger dikterer i hvert fall til en viss grad hvilken hylle vi kan handle på, men er faktisk ikke det viktigste. Dette viste Glimt ettertrykkelig i fjor (og tildels i forfjor) som bygget et fantastisk lag i norsk målestokk og i tillegg bet fra seg i Europa med "ukjente" spillere på nærmest OBOS-budsjett.

Og så handler det som nevnt om verdier, i hvert fall for meg, og hva man er villig til å ofre for økt kjøpekraft. Om vi - satt på spissen, selvsagt - må bli som RB Salzburg for å nærme oss dem i Europeisk sammenheng, kan det være det samme. Pyrrhosseire er lite gunstig, i hvert fall all den tid man vanskelig kan vite hva de langsiktige konsekvensene faktisk blir. Da er all identitet og integritet borte, og vi er ikke lenger en klubb fansen har eierskap til, vi er et økonomisk verktøy og/eller ballbinge for rikinger. Jeg er muligens en "dødsdømt" idealist og romantiker som står for de grunnleggende fotballverdiene (av folket, for folket og så videre) til jeg stuper, men så har jeg i hvert fall en klubb som enn så lenge er min. Med alle sine feil og mangler.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2488

PostPosted: 16.02.2021 13:57    Post subject: Reply with quote

Stort sett enig i det du skriver. Men tenker at det må være mulig å finne en mellomting. Tror vi kommer langt med å ha en skikkelig gjennomsyret struktur i klubben som handler om å få frem ungdommen. Men jeg vil likevel ha råd til ny marek sapara. Min store bekymring til klubben er vi har havnet i en "no-sense" dem siste årene hvor både det sportslige og øknomiske har forvitret gradvis, og med corona og uten el-gruppa så har det vært en økonomisk katalysator i negativt fortegn i klubben.
Gleder meg utrolig til å se hvordan de nye spillerne fungerer og hvordan laget som helhet fungerer ved sesongstart. Kan hende vi virkelig har skutt gullfuglene med spillerne vi har hentet tilnærmet gratis. Akkurat nå ser det ut som at Åge har drevet frem en revolusjon i klubben...
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 16.02.2021 14:20    Post subject: Reply with quote

Samtidig skal det jo ikke så mye til, også uten eksterne penger. Etter lang tids elendighet med både ukritisk bruk av penger, elendig spillelogistikk og feilansettelser på rekke og rad, skulle det ikke mer enn to vellykkede år til før vi plutselig fløy høyt igjen. Da også med mye ungt lokalt på laget. Og vi hadde til og med råd til en Bendtner i denne perioden, som uten at jeg har tallene foran meg garantert kostet mye mer enn Sapara.

Det handler som sagt om å gjøre de riktige tingene uansett økonomi. Penger er ingen garanti for suksess, på samme måte som at fravær av penger ikke er en garanti for det motsatte. Jeg maser om Glimt, men de er et glimrende eksempel i så måte. Men så vet man ikke hvilke brikker og hvor mange av disse som kan tas ut før tårnet velter, og det er meget mulig syretesten kommer når Knutsen etter all sannsynlighet forsvinner etterhvert. Om de da ikke har en veldig god erstatter og heller går i den klassiske norske fella ved å ansette en kjent og erfaren kar som egentlig aldri har lykkes med noe særlig og/eller står for en annen type fotball, kan eventyret fort være over og de skraper på døra hos bankene i løpet av noen år.

Penger er ingen garanti mot feilansettelser, heller om det følger med krav fra eierne disse pengene. Trøim krevde Rekdal tilbake i VIF for å fortsette å levere penger, og Per Berg holdt sjekkheftet som gissel for å tvinge ut Rösler og inn Nordli. Det er mange eksempler på at investorer (eller hva man vil kalle dem) krever endringer i bytte mot pengene sine, og her til lands har vi så vidt jeg vet ikke et eneste eksempel som har endt godt. Det nærmeste vi kommer er Molde, men her kommer pengene totalt uten krav om motytelser, og MFK er allikevel et tomt skall av en klubb som "ingen" utenfor Molde bryr seg om, til tross for at de huker av mange av boksene typiske sjarmerende Askeladder også gjør. Det er få, om noen, andre norske klubber som har pisket opp så lite generell entusiasme til tross for gode resultater.

Norge er et spesielt land, og janteloven har også sine positive sider. Du blir ikke populær her til lands om du "jukser" i forhold til konkurrentene, uansett hvor lovlig det er. Det er noe med ære i kamp og de greiene der.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
orz
Proff


Joined: 19 Mar 2005
Posts: 422
Location: Østlandet et sted

PostPosted: 16.02.2021 14:48    Post subject: Reply with quote

Nå sier jo Glimt selv at en vesentlig suksessfaktor for deres del har vært å få orden på økonomien. Og i det mener man at man driver "sunt" og tar høyde for eventuelle nedturer. Jeg frykter at en mer investorpreget modell vil legge opp til det stikk motsatte, der tilgangen på penger plutselig er god en periode, men der man i vanskeligere tider står mer alene og med betydelig reduserte midler.

Om vi ikke finner supporterinvestorer ala Røkke som satser over flere tiår med lite innblanding i det sportslige og med fokus på å bygge langsiktige verdier (stadion, treningsfasiliteter, ungdomssatsing), så tror jeg investormodellen er en farlig vei å gå.

Og om vi skulle være så heldige å finne en Røkke vol. 2 veit jeg ikke om jeg ønsker meg det uansett. Jeg er stolt av å si at vi er en medlemsdrevet klubb og at suksessen vi har oppnådd og pengene vi har tjent er vår egen fortjeneste.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 16.02.2021 15:02    Post subject: Reply with quote

Que Lyn som ikke hadde noe som helst å slå i bordet med da Brynestad tok pengene sine og gikk.

Som nevnt tidligere er man i det aller minste avhengig av at en investor(gruppe) forplikter seg til å investere over en gitt tid, helst veldig lenge, for så å kunne planlegge utifra dette. Det er imidlertid vanskelig å garantere noe, da også investorene er avhengig av stabil økonomi for å kunne investere, noe som av naturlige grunner kan svinge. Det var vel i fjor VIF sendte brevdue til Trøim med spørsmål om hvor mye han kunne avse, da han hadde gått på en skikkelig økonomisk smell, slik at de kunne planlegge utifra dette.

Stabile og forutsigbare økonomiske forutsetninger er selvsagt fryktelig gunstig. Investorer kan styrke dette feltet, men sjansen er like stor for at det fungerer motsatt på kort eller lang sikt. Brann post HardBall, Stabæk post Stenn Jensen & Co, Lyn post Brynestad, LSK post Berg; det er veldig mange eksempler på konsekvensene av å gjøre seg avhengig av eksterne midler. Og forsvinnende få er positive.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.02.2021 17:08    Post subject: Reply with quote

Som sagt veldig rart at ikke flere enn Dagens Næringsliv har slått særlig stort opp hvordan Brynestad tappet Lyn i et forsøk på å redde Smart Club før han solgte seg ut av klubben.

Man kan naturligvis si at han som klubbeier sto fritt til å disponere midlene, men bl.a. Skatteetaten reagerte.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44  Next
Page 40 of 44

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb