English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Norges Fotballforbund
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 19.06.2021 12:57    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
senador wrote:
Her må man skille mellom to ting. Å blande inn NFF sitt vanstyre blir en avsporing. Om du vil eller ikke så vil konsekvensen av en boikott bli massive for norsk fotball og landslaget. Det gjelder også økonomien. Bidrar man til dette så får man betale. Det er rett og rimelig.


Og alle de som var enig i sparkinga av Ingebrigtsen bør være med å dekke forliket, vil jeg anta? Og skal de som vil ha boikott betale lønna til fremmedarbeiderne som eventuelt mister jobben i Qatar? Det er vel bare rett og rimelig?

Vanstyret i NFF og deres moderorgansiasjon FIFA er jo selve grunnen til at vi står i denne situasjonen. Om disse institusjonene hadde gjort jobben sin - og vi snakker ikke kun om vanstyre, men også ren og storstilt korrupsjon - hadde vi ikke vært i denne situasjonen, og heller ikke måttet frykte konsekvenser av "sivil ulydighet". Man må som kjent knuse noen egg for å lage omelett. Og NFFs håndtering av hele Qatar-VM-problematikken er definitivt en del av problemet, noe de faktisk langt på vei vedgår selv, tilogmed.

Det er heller ingen dokumentasjon for at det blir voldsomme økonomiske konsekvenser av dette, snarere tvert imot; de som har forhørt seg med sponsorer har fått beskjed om at en boikott ikke endrer noe på deres innsats. Og det er selvsagt NFFs eget valg om de eventuelt velger å legge småklubbenes hoder på blokka fremfor å kutte hos de største pengeslukene - deriblant organisasjonen selv. Covid-nedlåsingen av breddefotballen i halvannet år som ble gjort på tross av at ekspertisen sa at en gjenåpning ikke ville øke smittetrykket er en langt større trussel for breddefotballen enn dette, uten at jeg har sett hverken NFF eller boikott-motstandere som påstår de er bekymret for konsekvensene har ropt særlig høyt om dette.

Quote:

Det var jo som jeg skjønte at pipa får hel en helt annen lyd om man selv må føle på kroppen de konsekvensene av valgene man tar. Det er lett å sole seg i naiv etisk problemløsning når man selv ikke blir påvirket eller vil kjenne det på kroppen.


..smalt det fra en bruker som har snaut 10.000 innlegg på et uavhengig supporterforum hvor svært mange av dem går ut på enkle løsninger for å endre på problemene i klubben. Og dét uten å (ha mulighet til å) forsøke å påvirke klubben direkte. Du mener ganske mye hvor du ikke har "skin in the game" selv, for å si det mildt.

Billig hersketeknikk dette med at man liksom har en andrerangs mening dersom man ikke selv er direkte involvert. Lest noe særlig Arnulf Øverland?


Du får gjerne leve i fantasien og tro at det ikke kommer negative økonomiske virkninger. Det vil bli bøter fra FIFA og utestenging fra turneringer.
Snakk om avsporing igjen! Her vet vi at det vil koste norsk fotball hundrevis av millioner, kanskje mer (hvem vet?) og at ønsket effekt er høyst usikker!! Å sammenligne med sparkingen av Kåre hvor vi så at rbk var raskt på vei ned. En trener som satt på kontoret og ikke gjorde noe på slutten. Styret valgte beslutningen og at det skulle bli en rettssak i ettertid var ikke så lett å se på forhånd. Nå vet vi at dette vil koste mye penger. I tillegg er det jo mange av de som roper høyest med på å bestemme dette direkte mens treneren i rbk blir sparket av styret i rbk.

Å bruke din oppfattelse av meg i debatten håper jeg du holder deg for god til fremover.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8875
Location: Rosenborg

PostPosted: 19.06.2021 13:12    Post subject: Reply with quote

Selv om det er hjemmel for utestengelse i FIFA reglene så tviler jeg på det vil bli brukt ved en boikott her. Sannsynligvis blir det snakk om en moderat bot for å trekke seg midt i en kvalikk og potensielt noe erstatning ovenfor lagene i kvalikkgruppa som mister inntekter som følge av avlyste/walkover kamper.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9649
Location: Drammen

PostPosted: 19.06.2021 13:24    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Kan lage en variant for FIFA/NFF også, men altså, at en er imot FIFA/NFF fordi de er noen griske pamper er ikke god nok grunn til å gå på barrikadene for en boikott som ikke vil utrette noe som helst annet enn at en selv skal få bekreftet og signalisert at er moralsk overlegen de svina.


Takk for en god latter (ikke pga. den delen jeg quoter her, men pga. det du beskrev jeg fremsto som. Det skjønner jeg godt, da jeg har blitt ennå mer rabiat NFF/FIFA-hater av å se deres oppførsel i denne saken, men sånn generelt er tankeprosessene mine rimelig langt unna sånn du beskriver begge sider). Smile

Så til saken; Det gjentas stadig en konklusjon om at boikott ikke vil føre til noe. Hva er kilden til denne oppfattelsen? Er det bestillingsverket til NFF som Mollekleiv e.l. dro sammen uten å snakke med noen av de som var mest kritiske til forholdene en gang?

Er det den merkelige oppfattelsen om at en boikott av VM kun er ment å ramme Qatar? Slik jeg ser det er det FIFA som er viktigst å ramme til å gjøre endringer her. Det er et helt annet nivå blåøyd å skulle tro at en boikott vil føre til varig endring i et konservativt muslimsk land. Men den korrupte fotballorganisasjonen? Får dette oppmerksomhet, blir de nødt til å forholde seg til det.

Får det oppmerksomhet da? Det har det fått i bøtter og spann. Ett ferskt eksempel:

https://twitter.com/OssRe...85127?s=20

La Gazzetta Dello Sport, omtalt som verdens største sportsavis: "Det kan bli en historisk merkedag for fotballen, hvis Norge skulle vedta å avstå fra å delta i VM i Qatar hvis de skulle klare å kvalifisere seg".

Nå har jeg ingen som helst tro på at verken det blir boikott eller at Norge kvalifiserer seg, så det blir bare en teoretisk diskusjon. Men for meg handler dette om å velge mellom ett av to ting:

1. Dra en linje i sanden og si "Dette er ikke greit. Det er en grense for hva vi tillater at sporten vår misbrukes for å legitimisere. FIFA har misbrukt sitt ansvar og sin autoritet og er ikke skikket i nåværende form til å forvalte idretten vår. Penger går foran menneskerettigheter og dermed er det DE som misbruker fotball i et politisk spill for å berike seg selv."

2. "Ingen bryr seg om Norge, er ikke noe vits i å prøve, får ikke til noe allikevel".

Som Zorac sa tidligere - jeg vet hvilken side av historien jeg vil være på. Og det er ikke den som sier "Er det så farlig om noen homoer blir steinet, da? Det er jo fotball i verdensklasse!"

Jeg kommer ikke til å se ett sekund av det mesterskapet, og jeg kommer for alltid det er fryktelig synd at norsk fotball hadde denne glimrende sjansen til å påvirke positivt men valgte å la være fordi korrupte pamper sa nei.

Hvilke andre tiltak tror du skal føre frem, egentlig? Det skrytes stadig av endringene som er skjedd det siste tiåret, men det er grundig bevist at dette kun er "for show" og er lite annet enn papirvedtak. Og igjen, det handler kun om Qatar. FIFA lever i beste velgående og er like gjennomkorrupte som alltid.

Skal man sende brev? Ta ordet å si "slutt å piske homoene" i forsamlinger?

Jeg har NULL trua på at det finnes andre tiltak som ville ramme FIFA primært og Qatar sekundert like godt som en boikott. Noe vi dessverre aldri får sjansen til å se.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 19.06.2021 13:29    Post subject: Reply with quote

Professorer i statsvitenskap som kan vise til studier gjort om boikottens manglende virkning i Midt-Østen blir hysjet ned, men gutta på RBKweb (og i supporteralliansen) som har lest to-tre artikler på Wikipedia vet bedre. Her skal boikotten trumfes gjennom, for det har vi bestemt at fungerer.

Dette handler ikke lengre om migrantenes arbeidsforhold, det handler om å 'ta' NFF og smøre et litt vaklende verdigrunnlag. For verdier og prinsipper har vi, men bare når det passer oss. Klæbo skal få lov til å gå på ski i Kina, for langrenn er jo viktig. En av våre hovedsponsorer skal få lov til å bygge anlegg i gulfstatene med de samme arbeidsforholdene som vi nå protesterer mot, null stress. Men kulturutveksling og dialog i Qatar etter å ha lest en sensasjonsartikkel i The Guardian med misledende tall? Ikke faen! Der går grensen!

Har innfunnet meg i at det blir boikott etter møtet i morgen. Gratulerer til de som pisser på norsk fotball sin økonomi og utvikling for å fore egen samvittighet. Blir litt som å bruke elbil men fortsatt fly til London av og til. Gratulerer, du oppnådde ikke noe som helst.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 19.06.2021 13:33    Post subject: Reply with quote

Whataboutism er fine greier ja.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 19.06.2021 13:40    Post subject: Reply with quote

Dette er alltid responsen når noen med dobbeltmoral blir konfrontert. Ikke bruker du begrepet korrekt heller.

Uansett, jeg har vært med i denne debatten før og er ikke så interessert i å være med videre kjenner jeg nå. Det er voldsomt hvor mye tunnelsyn man kan opparbeide seg i saker som dette. Men Høgli som startet det hele har jo snudd - så noen klarer det heldigvis.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 19.06.2021 14:15    Post subject: Reply with quote

Jo jeg bruker det korrekt, men det er klart at det er kjipt når man blir satt på plass. Selvfølgelig er det whataboutism når man drar opp skigåing i Kina og bilkjøring/flyreiser når vi snakker om en boikott av Quatar.

Kulturutveksling og dialog du liksom.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 19.06.2021 14:56    Post subject: Reply with quote

Nei, klart, boikott har aldri hatt noen effekt..

Bortsett fra mot apartheid-staten Sør-Afrika da, selv om det bare var ytre venstre som støttet det i Norge i de første 20 årene det ble foreslått. De andre partiene var opptatt av dialog og diplomati (og hvertfall ikke slutt på oljehandel, som FN hadde anbefalt siden midten av 70-tallet). Det var noe med tapte inntekter der også, gitt.

Kanskje vi burde kreve at fagbevegelsen og SV skal tilbakebetale tapt profitt av eksport etter at boikotten ble vedtatt i 1987, siden de provoserte den fram? Det var sikkert mye følelser ute og gikk der også..
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 19.06.2021 15:12    Post subject: Reply with quote

Harceïde wrote:

Dette handler ikke lengre om migrantenes arbeidsforhold, det handler om å 'ta' NFF og smøre et litt vaklende verdigrunnlag. For verdier og prinsipper har vi, men bare når det passer oss. Klæbo skal få lov til å gå på ski i Kina, for langrenn er jo viktig. En av våre hovedsponsorer skal få lov til å bygge anlegg i gulfstatene med de samme arbeidsforholdene som vi nå protesterer mot, null stress. Men kulturutveksling og dialog i Qatar etter å ha lest en sensasjonsartikkel i The Guardian med misledende tall? Ikke faen! Der går grensen!


Nå er jo ikke dette Klæboweb eller statoil(?)web. Vi snakker i all hovedsak om fotball her og siden VM i Qatar er fotball og ikke oljeboring eller ski. Jeg er av de som syns det er morro at vi gjør det bra på ski, men ikke nok til å få med meg at er arrangert noe som helst i Kina så det har vært litt vanskelig å ha noe mening om det, men jeg er mot det også. Statoil har så jævlig mye dritt innabords at jeg faktisk trur vi må ta en høytrykkspyler og vaske ut mye av rælet der.

Nå er uansett problemet FIFA og UEFA som pisser på seg selv når de driver på med dette. Da det blei avslørt at dette mesterskapet var kjøpt og betalt av de samme folkene som gjør så godt de kan for å ødelegge fotballen ved å skape superklubber i øst og vest. Disse folkene ble erstattet av folk av samme ulla som ikke ville ta ansvar for å flytte VM. For min del trur jeg dette kommer til å ende i at det ikke blir boikott og vi sender en overbetalt tulling for å spise biff og "snakke litt"
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 19.06.2021 15:36    Post subject: Reply with quote

Mustrum Ridcully wrote:
Jo jeg bruker det korrekt, men det er klart at det er kjipt når man blir satt på plass. Selvfølgelig er det whataboutism når man drar opp skigåing i Kina og bilkjøring/flyreiser når vi snakker om en boikott av Quatar.

Kulturutveksling og dialog du liksom.


Ja, der ble jeg virkelig satt på plass. Det er ikke whataboutism å påpeke store flaws i påståtte prinsipper og verdigrunnlag. Det er ikke jeg som pusher for boikott. Jeg fører ikke noen sak her - utover å mene at man skal lytte til de som har grunnlag for å uttale seg. Det har ikke du.

Humma wrote:
Nei, klart, boikott har aldri hatt noen effekt..

Bortsett fra mot apartheid-staten Sør-Afrika da, selv om det bare var ytre venstre som støttet det i Norge i de første 20 årene det ble foreslått


Ja, og hadde Sør-Afrika vært i Midt-Østen så hadde du hatt et OK poeng. Les igjen.

Lomaxx wrote:


Nå er uansett problemet FIFA og UEFA som pisser på seg selv når de driver på med dette. Da det blei avslørt at dette mesterskapet var kjøpt og betalt av de samme folkene som gjør så godt de kan for å ødelegge fotballen ved å skape superklubber i øst og vest. Disse folkene ble erstattet av folk av samme ulla som ikke ville ta ansvar for å flytte VM. For min del trur jeg dette kommer til å ende i at det ikke blir boikott og vi sender en overbetalt tulling for å spise biff og "snakke litt"


Ingen liker FIFA, og ingen vil ha VM i Qatar. Men nå havnet det der, og skal man gjøre noe mot menneskerettighetsbruddene de bedriver så er boikott beviselig ikke veien å gå. Man kan le så mye man bare vil av "kulturutveksling og dialog" men det har langt mer for seg enn å lukke døra og gjemme seg under dyna.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8875
Location: Rosenborg

PostPosted: 19.06.2021 16:10    Post subject: Reply with quote

Altså denne krigen rundt boikott/ikke boikott tar jo egentlig alt fokus vekk fra det faktiske temaet. Selv mener jeg jo som sagt tidligere at det er andre virkemidler som vil være mer effektive, men det gjelder jo å ikke miste gangsynet helt da. Enten man mener at boikott er veien å gå, eller om andre tiltak er mere effektive, så bør jo det overordnede her være at man like fullt har det samme utgangspunktet, nemlig at forholdene i Qatar er uholdbare og at FIFA bør holde seg for gode til å legge verdens mest attraktive idrettsarrangement til slike lokasjoner.

Men i stedet for det så skal vi altså bruke all tid og energi om å krangle om hvem som skal ha best samvittighet av de som vil ha boikott og de som vil ha andre tiltak. Hele debatten har faktisk sklidd ut i det patetiske. Bryr folk seg egentlig om det faktiske problemet her ? Eller er det om å gjøre å legge mest mulig personlig prestisje i egen oppfatning ?

Så er jo faktisk et viktig poeng her at reaksjonene kommer så alt for sent, og der er vi like skyldige enten vi er for boikott eller andre ting. Dette burde jo vært tatt tak i det øyeblikket arrangementet ble tildelt, ikke flere år senere når det er investert flerfoldige milliarder i infrastruktur og anlegg. Da sier det seg selv at sjansen for at man faktisk kommer noen vei her er minimal. At det er brudd på menneskerettigheter i Qatar er jo ikke noe man plutselig fant ut når det ble publisert en tabloid artikkel i en eller annen engelsk(?) avis. Det har vært kjent i lang tid før det.

Selv om jeg mener andre tiltak hadde vært bedre, men det ender med boikott, så håper jeg jo like fullt at den boikotten oppnår noe. Man ønsker jo det samme resultatet her, selv om man ikke nødvendigvis er enig i veien man skal gå for å gjøre det.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 19.06.2021 16:34    Post subject: Reply with quote

Poenget er vel også at endel her ikke har helt tiltro til at NFF ønsker noen form for endring så lenge det kan ha negative konsekvenser for dem selv, og at "dialog" er vikarierende argumentasjon for "vær litt stille da, ikke vugg båten!" både mot pengemakten i Midt-Østen og pampene i FIFA.

Det har jo vært litt ymse hva "vi" (NFF) har støttet og stemt for tidligere, for å si det forsiktig.

Og at Midt-Østen skal være så diametralt annerledes mtp boikott enn Sør-Afrika bare fordi noen med statsvitenskapgrad sier det.. Det var ikke mange på høyresida som hadde noen tiltro på tidspunktet boikotten ble innført. De tok feil.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 19.06.2021 18:35    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Å bruke din oppfattelse av meg i debatten håper jeg du holder deg for god til fremover.


Will do, så fort du slutter å putte meningsmotstandere i den båsen som passer din agenda og rangere kvaliteten på meninger etter dette.

Harceïde wrote:
Professorer i statsvitenskap som kan vise til studier gjort om boikottens manglende virkning i Midt-Østen blir hysjet ned, men gutta på RBKweb (og i supporteralliansen) som har lest to-tre artikler på Wikipedia vet bedre. Her skal boikotten trumfes gjennom, for det har vi bestemt at fungerer.

Dette handler ikke lengre om migrantenes arbeidsforhold, det handler om å 'ta' NFF og smøre et litt vaklende verdigrunnlag.


Jeg får snakke for meg selv, men alle jeg kjenner som er for boikott mener det samme: Dette har aldri handlet utelukkende om Qatar-VM. Dette mesterskapet, både i tildeling og forberedelser, er "bare" symptomet, ikke sykdommen. At dette verdensmesterskapet på noen måte skal "redde" Midt-Østen er det forsvinnende få som har reell tro på. Det skal litt mer til enn oppmerksomhet fra (blant annet) vesten i noen uker for å endre styresettet i et land styrt av penger, businessmenn og konservativ religion. Det er mest trolig absolutt ingen med makt i Qatar som er interessert i å gjøre landet en tøddel mer demokratisk og likestilt enn det er, og det er overhengende sannsynlighet for at alt er tilbake til det samme så fort kameraene er skrudd av.

Og ja, å ta NFF og i hovedsak FIFA grunnet måten de opererer på er definitivt agendaen. Det er for øvrig disse som har snakket om å redde Midt-Østen gjennom fotballen i et forsøk på å legitimere en dønn råtten prosess, ikke de som ønsker boikott. Igjen; i hvert fall jeg og de jeg kjenner til. Hverken FIFA eller NFF har i det hele tatt uttalt seg om tildelingen og byggeprosessen før det kom press utenfra, og det sier en god del om hvor det moralske kompasset og den ukritiske lojaliteten til sine egne står.

Noe av det mest slitsomme i denne debatten, om det i hele tatt kan kalles dét lenger, er at man som pro-boikotter hele tiden blir bedt om å forsvare standpunkter man ikke har.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 19.06.2021 19:44    Post subject: Reply with quote

Harceïde wrote:


Lomaxx wrote:


Nå er uansett problemet FIFA og UEFA som pisser på seg selv når de driver på med dette. Da det blei avslørt at dette mesterskapet var kjøpt og betalt av de samme folkene som gjør så godt de kan for å ødelegge fotballen ved å skape superklubber i øst og vest. Disse folkene ble erstattet av folk av samme ulla som ikke ville ta ansvar for å flytte VM. For min del trur jeg dette kommer til å ende i at det ikke blir boikott og vi sender en overbetalt tulling for å spise biff og "snakke litt"


Ingen liker FIFA, og ingen vil ha VM i Qatar. Men nå havnet det der, og skal man gjøre noe mot menneskerettighetsbruddene de bedriver så er boikott beviselig ikke veien å gå. Man kan le så mye man bare vil av "kulturutveksling og dialog" men det har langt mer for seg enn å lukke døra og gjemme seg under dyna.


Nå sier jeg da ingen steder at jeg trur vi skal kunne forandre drittlandet Qatar. Regner ikke det tar mange ukene fra VM er over før de begynner å steine homofile, undertrykke kvinner og drepe all arbeidsrett for fremmedarbeidere. Det hjelper ikke boikotten på så lenge Norge og resten av vesten fortsetter å handle med dem.

Problemet er FIFA som ALLE veit gav Qatar VM ved hjelp av bestikkelser og det øyeblikket det ble oppdaget så ble et par korrupte horer kastet under båten for alt fortsatte som før. Dialog og Kulturutveksling kommer ikke til å fikse FIFA. FIFA er for ødelagt for det. Boikott av det største signalet på FIFAs egen selvforherligelse og korrupsjon er til slutt en av de største signalene vi kan sende.

Ikke at det gjør en dritt da Norge ikke kvalifiserer til det alikevel
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4016

PostPosted: 19.06.2021 22:23    Post subject: Reply with quote

Skal en få rykket opp ugresset med roten så må nok de virkelig store nasjonene, England, Tyskland, Frankrike, Italia, Spania, Brasil og Argentina etter hvert bli enige om at nå er man lei hele dritten og rett og slett truer med å melde seg ut.

De har både klubber og landslag til å lage turneringer som er attraktive nok til at FIFA&co sitter der uten noe som helst de skulle ha sagt.

Man er jo også i seneste laget med å boikotte, hadde man bestemt seg for å gjøre dette før hele greia hadde startet så ville det gitt mye mer mening. Kunne vurdert å vedta at vi skal stille med rent amatørlandslag i protest, da hadde man jo fått igjennom poenget sitt mens FIFA ikke kan ta oss for en dritt (men de har kanskje en regel om at man skal stille med "sterkeste lag")
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8875
Location: Rosenborg

PostPosted: 20.06.2021 02:23    Post subject: Reply with quote

Problemet er jo først og fremst at engasjementet her kommer så alt for sent. Hadde det skjedd ting øyeblikkelig etter tildelingen så kunne man jo fort lyktes med å utgjøre en større forskjell. Nå når alt er ferdig planlagt, og det er brukt store milliardbeløp på klargjøring til mesterskapet så er det dessverre bortimot utenkelig at det ikke gjennomføres som planlagt. Noen vil sikkert gi blaffen i å se på, av primsipp eller for å lette egen samvittighet, men totalt sett blir jeg egentlig veldig overrasket om ikke denne turneringen forløper omtrent som ethvert annet VM.
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 20.06.2021 07:53    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
men totalt sett blir jeg egentlig veldig overrasket om ikke denne turneringen forløper omtrent som ethvert annet VM.


Bortsett fra tidspunktet så har du nok rett.

Nå ligger det an til at det stemmes nei til boikott i dag og det er nok like greit. Noen har nok interesse av å overdrive skadevirkningene av boikott for norsk fotball, men at det vil få reelle negative konsekvenser er åpenbart.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 20.06.2021 10:51    Post subject: Reply with quote

Hvorfor startet ikke dette hylekoret ved tildelingen av VM? For meg er det et tegn på at de som roper høyest har lite peiling, men baserer mye på en artikkel i en engelsk avis og har behov for å være politisk korrekt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4016

PostPosted: 20.06.2021 15:15    Post subject: Reply with quote

Tom Høgli var det vel som startet rabalderet (og etterhvert endret mening om boikott, all ære til ham for det, de aller fleste vil jo stort sett ignorere all informasjon som kan true med å rokke ved egen oppfatning).

Greit nok at han sier ifra at dette vil vi ikke ha noe av, men hva slags arbeidsforhold det er i gulfstatene var da viden kjent ved tildeling. Men folk bryr seg ikke før de får noen "sjokkerende" historier trykket opp i fjeset, og helst ikke før de føler seg trygge på at mange andre også bryr seg. Må være ganske så naiv for å tro at FIFA på noe som helst punkt var interesserte i å blande seg inn i den slags, VM er et pengesluk for arrangøren (hvis de må bygge nytt vel og merke, vil tro at England f eks kan fikse VM ved å bruke eksisterende anlegg) mens FIFA skummer fløten fra sponsorer og TV.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1189
Location: Oslo

PostPosted: 20.06.2021 16:05    Post subject: Reply with quote

Det er mye å kritisere Qatar for, men hvilken effekt vil en norsk boikott ha? Omtrent som om Kenya eller Malaysia boikotter vinter-OL.

Hadde Norge derimot boikotta vinter-OL (eller sommer-OL) i land som Kina, Russland etc. hadde det fått betydning, siden Norge er et av de dominante landene i vinter-OL.

Vi trenger at Tyskland, England, USA etc. tar hovedansvaret overfor Qatar. Dessuten burde det kommet et slikt signal fra stormaktene like etter at Qatar fikk tildelinga.

Håper vi slipper norsk boikott-vedtak som blir stående alene, og at fotballen i Norge må blø økonomisk for en boikott som verden tar med et skuldertrekk.
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 20.06.2021 17:54    Post subject: Reply with quote

Og der ble det et klart og tydelig "Nei!" til boikott: 368-121.

https://www.vg.no/sport/f...v-qatar-vm
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7402
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 20.06.2021 19:34    Post subject: Reply with quote

Norge kommer vel neppe til å kvalifisere seg til det VM'et uansett, så who cares?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 22.06.2021 13:20    Post subject: Reply with quote

Blei også nei til å etterforske NFFs fremgangsmåte i arbeidet for å stoppe boikott
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 22.06.2021 14:13    Post subject: Reply with quote

Helt greit. Ingen grunn til å dra organisasjonen gjennom søla i all offentlighet. Det vet vi vel alt om i RBK med tanke på en viss rettssak for et par år siden.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 22.06.2021 16:20    Post subject: Reply with quote

Vent, så NFF skal beskyttes mot at man sjekker om det har foregått noe muffens? Fordi de fortjener ikke å "bli dratt gjennom søla??


HAHAHAHA!
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34  Next
Page 32 of 34

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb