English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerne
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29, 30  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.12.2019 21:13    Post subject: Reply with quote

Usman Aslam, Marius Hansen Grøtta og Sivert Amland er nye hoveddommere i Eliteserien for 2020-sesongen.

Les mer: Dommerrangering for 2020-sesongen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 09.12.2019 21:24    Post subject: Reply with quote

Madley får fortsatt ikke dømme høyere enn 2.divisjon. Rimelig patetisk.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 09.12.2019 21:34    Post subject: Reply with quote

Men hva er greia her egentlig, er det sånt ekstremt paragrafrytteri at ham må gå gradene liksom, dømte ikke han i 4. divisjon i år?
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 09.12.2019 21:38    Post subject: Reply with quote

Ja, tror det, må visst skjønne norsk fotball og kvalifisere seg steg for steg. Er jo iofs riktig at norsk fotball er noe helt annet enn internasjonal toppfotball, men likevel.
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3668
Location: Oslo

PostPosted: 09.12.2019 21:39    Post subject: Reply with quote

Er det noen som egentlig vet hvorfor Madley mistet jobben i England? Ser av den tidligere artikkelen at han har inngått en avtale med Premier league som gjør at han ikke kan uttale seg om det, men er det noen pålitelige rykter om hva konkret han har gjort galt? Det kan jo være en av grunnene til at han må gå hele stigen i Norge for å opparbeide seg tillitt igjen.

Edit:
Quote:
Ifølge avisen skal Madley ha mobbet en funksjonshemmet mann på sosiale medier. Dommeren skal ha sendt et bilde på Snapchat av en funksjonshemmet mann til sine følgere, og spurt dem om mulighetene for å slå ham i sprint i et skoleløp.

En av Madleys følgere på sosiale medier skal ha ta tatt en skjermdump av meldingen, og sendt den til en av de ansvarlige i FAs dommerkomité. De skal ha reagert så kraftig at Madley altså ble tvunget til å slutte som dommer i Premier League.

Forholdsvis "stygg" sak, men virker likevel i overkant å få sparken tvert. Skulle tro at offentlig beklagelse og en advarsel hadde holdt.
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 09.12.2019 21:48    Post subject: Reply with quote

Det var vel en litt uheldig snap som sirkulerte mener jeg å huske, noe med 'disabled person'. Så da kan man jo tenke seg at han har sagt/gjort noe mindre lurt. Men jeg har ikke fulgt så godt med så jeg vet ikke om den er direkte anledning til at han er her.

Edit: slått av Edit. Og jeg må jo bare tillegge at det er veldig tøfft å mobbe funksjonshemmede på sosiale medier da. Skikkelig kuling.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?


Last edited by Mustrum Ridcully on 09.12.2019 21:50; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 09.12.2019 21:50    Post subject: Reply with quote

Vel, han skal dømme fotball og ikke kjøre stand-up så for min del er det der uproblematisk.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 09.12.2019 22:31    Post subject: Reply with quote

Han har norsk kjæreste som ville flytte tilbake til Norge.
Det er i hvert fall noe av grunnen til at han er her.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 10.12.2019 09:20    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Madley får fortsatt ikke dømme høyere enn 2.divisjon. Rimelig patetisk.


Det var nøyaktig som forventet.

Må ikke komme her og komme her, og tro at man kan måle seg med den etablerte norske dommereliten bare fordi man har dømt masse i en annen liga med spillere som er vanvittig mye bedre, smartere og raskere. Hvor mye hjelper det, egentlig, når man skal avgjøre om det norske ligasystemets Knut Anders Fostervolder ble slått ned eller ikke?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 10.12.2019 11:01    Post subject: Reply with quote

RbkUrge wrote:
Er det noen som egentlig vet hvorfor Madley mistet jobben i England?

I tillegg til den disabled-greia, så gikk det jo rykter om at det også fantes bilder av at han hadde, hold på hatten, ejakulert på hunden sin.

Mulig dette bare var bambus, men han var i en shitstorm uten like i forkant av at han mistet jobben.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 10.12.2019 12:49    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
ejakulert på hunden sin




As you do.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 10.12.2019 13:20    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
RbkUrge wrote:
Er det noen som egentlig vet hvorfor Madley mistet jobben i England?

I tillegg til den disabled-greia, så gikk det jo rykter om at det også fantes bilder av at han hadde, hold på hatten, ejakulert på hunden sin.

Mulig dette bare var bambus, men han var i en shitstorm uten like i forkant av at han mistet jobben.


Ja, husker at dette var diskutert på flere store supporterforum. Ble sagt at det fantes en film også, selv om den aldri kom frem.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 13.12.2019 11:14    Post subject: Reply with quote

Avskiltet Døvle med nådeløs kritikk av Hauge

Altså, jeg synes jo Døvle er hjerteskjærende svak som dommer (og er det ikke litt spesielt at han nå er fjernet, tolv måneder etter at han ble plukket ut til å dømme cupfinalen?), men her må jeg si at jeg aldri har likt ham bedre.

Det kan ikke være tvil om at kvaliteten på norske dommere har falt som en melsekk siden Hauge tok over som dommersjef. Er ikke det faktum i seg selv interessant for NFF? Relativt likelydende kritikk fra de dommerne som ikke lenger satses på burde kanskje tas seriøst?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 14.12.2019 16:03    Post subject: Reply with quote

Og det er konkret kritikk også, ikke noe subjektivt vås om at de mener de er gode nok til å fortsette og er uenige i at de ikke skal være med videre etc. Det lukter ikke akkurat bitterhet av Drøvle, noe som det er lett at det kan gjøre i slike situasjoner.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.01.2020 22:51    Post subject: Reply with quote

Da han satt i bilen med telefonen skal en person med nedsatt gangevne ha passert foran ham.

– Neste del er jeg skamfull over. Jeg tok en seks sekunders video. Jeg sa ingenting. Jeg gjorde dette på Snapchat, der jeg tar alle videoer jeg har tenkt å lagre på telefonen. På videoen skrev jeg «F**k me, jeg har en sjans å vinne foreldrenes løp i år», skriver Madley.

(...)

Madley skriver at han noen uker senere oppsto en krangel med personen han sendte videoen til, og at videoen senere havnet hos sjefen hans.

Dommerkarrieren i England var over før Madley hadde rukket å bli 33 år.

Les mer: PL-dommer avslører hvorfor han fikk sparken: – Har vært mental tortur for meg
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 02.01.2020 09:46    Post subject: Reply with quote

Hvis Madleys versjon stemmer er det jo hårreisende at han fikk sparken, det er jo en privat video for svarte, i tillegg til at han gjør mer narr av seg selv enn den han filmer. Hadde han postet på snap så kan jeg skjønne det, selv om jeg synes at den spøken går mer på Madleys bekostning enn noen annen. Men når den er privat så synes jeg at det er et kraftig overtramp å gi noen sparken faktisk.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 02.01.2020 10:37    Post subject: Reply with quote

Helt vanvittig lav takhøyde spør du meg.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 02.01.2020 11:01    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Avskiltet Døvle med nådeløs kritikk av Hauge

Altså, jeg synes jo Døvle er hjerteskjærende svak som dommer (og er det ikke litt spesielt at han nå er fjernet, tolv måneder etter at han ble plukket ut til å dømme cupfinalen?), men her må jeg si at jeg aldri har likt ham bedre.

Det kan ikke være tvil om at kvaliteten på norske dommere har falt som en melsekk siden Hauge tok over som dommersjef. Er ikke det faktum i seg selv interessant for NFF? Relativt likelydende kritikk fra de dommerne som ikke lenger satses på burde kanskje tas seriøst?

Utad byner det nå å virke ganske klart at Terje Hauge ikke er noen god dommersjef. Kanskje NFF/norsk toppfotball ved neste korsvei (måtte den være rett rundt hjørnet) skal velge den som er best egnet og har forser på tilgjengelighet og intern kommunikasjon heller enn å bare velge den dommeren som har vært høyest rangert i fifa-systemet
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 02.01.2020 13:12    Post subject: Reply with quote

Tror de burde prøvd seg på Øvrebø, men de gikk kanskje for "ta vare på sine egne"-varianten ved å gi jobb til slike som ikke har annet å gå til?
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 02.01.2020 13:30    Post subject: Reply with quote

Mustrum Ridcully wrote:
Hvis Madleys versjon stemmer er det jo hårreisende at han fikk sparken (...)


Utvilsomt. Såpass hårreisende at jeg umiddelbart får piggene ut angående denne framstillingen av situasjonen, for det ville jo omtrent ikke vært til å tro at en arbeidsgiver skulle opptre slik? Eller at han selv, eller kollegaene hans for den saks skyld, skulle godtatt den behandlingen uten videre?

Ja, det er vel såpass vanskelig å tro at man blir veldig fristet til nettopp det - å ikke tro på det.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.11.2020 20:12    Post subject: Reply with quote

Utad framstår nok Monica Brun Løkkeberg og Helge Myklebust som et helt vanlig ektepar. Men det stemmer ikke helt.

Lørdag 24. oktober var ekteparet assistentdommere i samme OBOS-liga-kamp. Oppgjøret mellom Stjørdals-Blink og Tromsø var andre gangen de gikk på linja i samme kamp, men første gang som ektepar.

(...)

Monica Brun Løkkeberg har ikke dømt i OBOS-ligaen de siste sju årene, men er tilbake i det gjeve selskap i år etter graviditeter og en kneoperasjon. Myklebust på sin side har dømt i ligaen de siste elleve årene. Brun Løkkeberg er også ute og dømmer internasjonalt. Senest 27. oktober var hun i Portugal for å dømme EM-kvalik for kvinner.

Det til tross for at hun jobber som helsesykepleier på Gløshaugen. Helge på sin side jobber i barnevernet.

– Jeg tar meg tid til det. Jeg har heldigvis en mann som er tålmodig og holder fortet hjemme hvis jeg drar på reise. Arbeidsgiveren min visste også hva jeg drev med da jeg ble ansatt. Det har gått bra de siste årene, men nå har jeg også muligheten til å jobbe en del hjemmefra, sier Brun Løkkeberg.

Les mer: Monica og Helge er det høyst rangerte ekteparet i Norge: – Det er helt unikt
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.12.2020 20:44    Post subject: Reply with quote

FIFA har bekreftet sin Refereeing International Lists 2021, der følgende norske dommere er med:

Espen Eskås
Kai Erik Steen
Kristoffer Hagenes
Rohit Saggi
Sigurd S. Kringstad
Svein Oddvar Moen
Tore Hansen

Les mer: Her er Norges FIFA-dommere for 2021
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 07.01.2021 21:22    Post subject: Reply with quote

Bjørnebye kritiserer norske dommere. Mye rart i innlegget, men enig i at norske dommere har en ekstremt lav terskel og blåser på all nærkontakt. Forutsigbart nok svarer Hauge at "Beskyttelse av spillere er det viktigste for oss". Dette er et mantra som har blitt messet igjen og igjen i mange år. Hvor kommer denne skadefrykten fra? Jeg kan ikke huske at alvorlige skader var et stort problem på 90-tallet da man ikke hørte så mye om dette?
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 924

PostPosted: 07.01.2021 21:55    Post subject: Reply with quote

Har ikke lest Bjørnebyes innlegg, men er enig i at norske dommere legger lista altfor lavt. Det blåses på enhver kontakt mellom spillere, og det virker veldig lett å skaffe seg frispark (sånn dømming belønner jo spillere som kaster seg). Forskjellen mellom norsk og internasjonal fotball er stor, men kvalitetsforskjellen på dommerne er sannelig ikke mindre. Der spillet flyter fint internasjonalt, og dommeren vinker spillet videre, blåser majoriteten av norske dommere straks det ser ut som om noen fikk litt vondt. Ja, det har vært frustrende å se rbk i ei stund nå, men dommerne har gjort sitt til å gjøre norsk fotball en lidelse å se på.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 08.01.2021 09:53    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig med Bjørnebye i en ting, og det er at nivået er for lavt. Eller to ting, at de er arrogante og bedrevitende er jo også utvilsomt.

Men det er jo litt ...spesielt at han i sitt store oppgjør med norske dommere utelukkende ønsker å bruke Premier League som sammenligningsgrunnlag. Som om dét er selveste Mekka for feilfri dømming. Det minner jo dermed mer om en sånn klassisk NFF-norsk fetisj for mer frislipp i duellspillet enn et faglig fundert innlegg - som er det han flagger dette som i innlegget - om kvaliteten på dommerne. Det er mer en subjektiv, ganske anglosentrisk mening om hva fotball skal være enn faglig kritikk. Han hadde altså kunnet stått seg vesentlig bedre hvis han for eksempel sammenlignet norske dommere med en liga der frispark sitter litt løsere, men kvaliteten på dømmingen utvilsomt er bedre. At han ikke gjør det er jo ikke overraskende - han har jo alltid vært en type som er ganske ensporet på sine meninger, og gjerne pakker de inn i floskler og presenterer det som 'innspill fra fagmiljøet'. Det er jo dette personlighetstrekket som gjør at han er uegnet for den jobben han hadde her - han er for opptatt av å ri kjepphester og har et veldig smalt syn på hvordan ting bør være.

Etter mitt (overhodet ikke dommerfaglig funderte) syn er norske dommeres lave terskel for å blåse 'ufarlige' frispark (spesielt fordel forsvarende lag) bare en del av problemet. Den andre og viktigere siden er at de konsekvent unnlater å slå ordentlig ned på de groveste regelbruddene. Stygge, farlige taklinger. Kyniske og gjentatte nedsparkinger. Resultatet er en grå masse av frispark der litt knuffing om posisjoner håndteres på samme måte som en tofotstakling uten mulighet til å nå ballen. Grunnen er, etter mitt syn, at dommerne er uerfarne, usikre og feige, og konstant ønsker å oppnå en 'trygg' situasjon som i minst mulig grad utfordrer de på erfaring og kompetanse. Så de ønsker ikke å risikere å gi for mange gule - eller gud forby, røde - kort, de ønsker ikke å gi straffespark eller frispark i farlig posisjon. Men en situasjon der ballen ligger i ro på midtbanen og lagene (og dommerne) får komme på plass er gull. Løse opp en kaotisk situasjon i feltet med frispark utover er enda bedre.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29, 30  Next
Page 28 of 30

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb