English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og merkevarebygging
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.06.2005 22:45    Post subject: Reply with quote

Skutle jr. har levert sin masteroppgave ved indøk. på NTNU:

Temaet i oppgaven er hvordan CRM (customer relationship management) kan brukes mot klubbens supportere. Rosenborg er som første klubb i Norge i gang med et slikt supporterrelasjonsprosjekt.

- Mange utenlandske - og særlig amerikanske - klubber har kommmet veldig langt i å skreddersy slike systemer. Men dette kommer for fullt også i Norge, sier Nils Georg Skutle.

Les mer: Vil tjene mer på supporterne
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 17.06.2005 09:38    Post subject: Reply with quote

RBK virker mer og mer som en familiebedrift. Var det definitivt med patriarken Eggen ved roret og viser nå tydelige tegn på å gå inn i fasen for 2.generasjons familiebedrift - og det bruker vanligvis å medføre mye rart....

Nye tanker er uansett ok...men dette er egentlig litt vittig.

Direktør jr. har knapt innlevert sin ( private ) oppgave før klubben ( ikke privat ) har hyret Bennet til å skaffe grunnlagsmatriale til CRM`en gjennom markedsundersøkelsen...
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Clash
Senior


Joined: 31 May 2005
Posts: 221

PostPosted: 17.06.2005 14:04    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Skutle jr. har levert sin masteroppgave ved indøk. på NTNU


For å presisere, det er Informasjonssystemer ved HiA ikke indøk. ved NTNU
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 17.06.2005 14:21    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
RBK virker mer og mer som en familiebedrift. Var det definitivt med patriarken Eggen ved roret og viser nå tydelige tegn på å gå inn i fasen for 2.generasjons familiebedrift - og det bruker vanligvis å medføre mye rart....

Nye tanker er uansett ok...men dette er egentlig litt vittig.

Direktør jr. har knapt innlevert sin ( private ) oppgave før klubben ( ikke privat ) har hyret Bennet til å skaffe grunnlagsmatriale til CRM`en gjennom markedsundersøkelsen...


Dette KAN ikke overraske deg lenger! Denna klubben er i full forråtnelse.
Nepotisme og inkompetanse gjennomsyrer administrasjonen. Og en stort verre kombinasjon enn det får man ikke.
Når i tillegg disse inkompetentene ikke evner å se lenger enn sin egen nese, blir det så som så.
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 17.06.2005 14:25    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:

Dette KAN ikke overraske deg lenger! Denna klubben er i full forråtnelse.
Nepotisme og inkompetanse gjennomsyrer administrasjonen. Og en stort verre kombinasjon enn det får man ikke.
Når i tillegg disse inkompetentene ikke evner å se lenger enn sin egen nese, blir det så som så.


Tror ikke vi bringer Nils Skutle Jr. inn i den saken. Spenstig levert oppgave så vidt jeg ser på ett av områdene der klubben er dårlig...


Clash wrote:

For å presisere, det er Informasjonssystemer ved HiA ikke indøk. ved NTNU


Hyggelig å ha deg her inne Nils Very Happy Very Happy , kanskje du kan fortelle mer om oppgaven nå som jeg outer deg !!

Fint å ha en kanal direkte fra forumet til toppen.



Quote:
- Mange utenlandske - og særlig amerikanske - klubber har kommmet veldig langt i å skreddersy slike systemer. Men dette kommer for fullt også i Norge, sier Skutle til Dagens Næringsliv.


Hørte jeg Glazer ?

Nå, hva går dette ut på Nils, skal det kapitaliseres grovt på fansens lojalitet eller er det produktet som skal forbedres?



Kanskje en kan gå løs på rbk.no først.....ikke mye customer relationship der..

eller ???
_________________


Last edited by LitjEggen on 17.06.2005 17:31; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.06.2005 15:54    Post subject: Reply with quote

Clash wrote:
For å presisere, det er Informasjonssystemer ved HiA ikke indøk. ved NTNU


Hadde ikke lest artikkelen i papir-DN da jeg skrev dette i går, og forveksla deg med lillebror din. Beklager! Smile

For øvrig hjertelig velkommen til forumet! Ser fram til mange heftige diskusjoner om hva som gjøres rett og feil på Brakka.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Clash
Senior


Joined: 31 May 2005
Posts: 221

PostPosted: 18.06.2005 20:56    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
Hyggelig å ha deg her inne Nils Very Happy Very Happy , kanskje du kan fortelle mer om oppgaven nå som jeg outer deg !!

Fint å ha en kanal direkte fra forumet til toppen.


Takk, takk. Nå er det vanskelig å komprimere en 80-90 siders oppgave til noen få linjer. Du får heller spørre hvis du lurer på noe. Hovedpoenget er hvordan CRM kan overføres til fotballklubber.

Vil poengtere at jeg og denne oppgaven på ingen måter representerer Rosenborg og deres syn på dette temaet. RBK er brukt som en slags "case" bedrift.

Quote:

Hørte jeg Glazer ?

Nå, hva går dette ut på Nils, skal det kapitaliseres grovt på fansens lojalitet eller er det produktet som skal forbedres?

Kanskje en kan gå løs på rbk.no først.....ikke mye customer relationship der..

eller ???


Poenget er definitivt ikke å utnytte supporterne, men å implementere løsninger som kan bidra med å styrke forholdet mellom klubb og supporter. Et forhold som skal være fordelaktig for begge parter. Men selvfølgelig, økonomi er et viktig aspekt her, det er vanskelig å komme utenom.

Når det gjelder rbk.no så skal jeg være enig i at siden har et stort forbedringspotensiale.
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 07.11.2005 22:22    Post subject: Reply with quote

Espeseth og Skutle JR skal avgårde og skryte av hvordan de vrir penger utav oss:

http://mmm.nordma.no/fore...tml#modul2



Quote:

”For ingen banke RBK, i hvert fall itj på CRM!”

Erik Espeseth, Rosenborg BK

Supporteren er den kunden alle bedrifter ønsker seg. En frydefull, pengesterk og die hard-lojal kunde som stiller opp for bedriften i tykt og tynt. Men supporteren er også en utfordrende kunde, en man må lære å kjenne for å kunne skreddersy servicetilbudet. Rosenborg har lykkes med sin CRM-satsning, og i dette foredraget får du høre hvordan klubben vil videreutvikle fordelskortet både for supportere og sponsorer. Det neste eventyret i svart og i hvitt?



Foredraget kan lastes ned senere og da tar vi vel debatten her ?
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Clash
Senior


Joined: 31 May 2005
Posts: 221

PostPosted: 08.11.2005 10:10    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
Espeseth og Skutle JR skal avgårde og skryte av hvordan de vrir penger utav oss:


Tror det kan være greit å vite litt om hva du snakker om før du uttaler deg. Blir hverken skryting eller vriing fra min side i hvertfall.
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 08.11.2005 16:34    Post subject: Reply with quote

Clash wrote:
Litjeggen wrote:
Espeseth og Skutle JR skal avgårde og skryte av hvordan de vrir penger utav oss:


Tror det kan være greit å vite litt om hva du snakker om før du uttaler deg. Blir hverken skryting eller vriing fra min side i hvertfall.


Quote:
Supporteren er den kunden alle bedrifter ønsker seg. En frydefull, pengesterk og die hard-lojal kunde som stiller opp for bedriften i tykt og tynt.


Det er denne innledningen som trigger litt skjønner du...og en har ikke vert bortskjemt når det gjelder holdninger til fans i det siste.

Om det nå er Bratseth som hevder at en ikke trenger 18-19 åringer som kritiserer, eller om det er Storholt som sier at en syngende fans ikke betyr noe, det er vip og sponsorer som er viktig.

Tilliten til Espeseth er relativt liten, og det har ingenting med din oppgave eller bidrag å gjøre.

RBK er i utgangspunktet svært dårlige når det gjelder CRM ovenfor de ekte fansa, men noe bedre ovenfor de som betaler for å la seg underholde eller assosiere produktnavnet sitt med klubben.

Ser fram til at foredraget blir tilgjengelig online.

Selvfølgelig så har jeg spissformulert meg, men formuleringene ang. foredraget/oppgaven din taler også for seg selv:

Quote:

hvordan fotballsupporteren bør pleies for å bli god butikk. Det spesielle med supportere kontra vanlige kunder er at de er ekstremt lojale, men likevel er ikke supporterne alltid viktige kunder for klubben. I fremtiden gjelder det å ta vare på dem på en måte som gjør at de blir gode kunder av både klubben og ikke minst av sponsorene


Kan jo også kalle dette å vri penger ut at av fansen vel ?

Hva med sportsklubben, de ekte fansa, det immatrielle og gleden kontra bedriften RBK og pengene og markedsmålene ?

Kanskje fansen kan pleies for å oppnå andre mål enn de som kan måles i kr og øre ?

I hvilken grad går dere inn på det ?

Og skryting ? Joda - Overskrifta innbyr til oppfattelsen av at det skal skrytes. Ikke nødvendigvis fra din side, men fra Espeseth:

Quote:
For ingen banke RBK, i hvert fall itj på CRM!”

Erik Espeseth, Rosenborg BK

_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Clash
Senior


Joined: 31 May 2005
Posts: 221

PostPosted: 08.11.2005 17:21    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:

Quote:
Supporteren er den kunden alle bedrifter ønsker seg. En frydefull, pengesterk og die hard-lojal kunde som stiller opp for bedriften i tykt og tynt.


Det er denne innledningen som trigger litt skjønner du...og en har ikke vert bortskjemt når det gjelder holdninger til fans i det siste.


Denne innledning skrevet av arrangørene, og de tyr jo selvfølgelig til litt tabloide "overskrifter". Men når det er sagt er jo det som står der forsåvidt sant. Supportere er jo ekstremt lojale ovenfor klubben, det er jo nettopp lojalitet som ofte bli brukt som et mål på hvor "bra" supporter du er. Men kan skjønne at enkelte blir mistenksomme når dette knyttes opp mot økonomiske motiver.

Litjeggen wrote:

Om det nå er Bratseth som hevder at en ikke trenger 18-19 åringer som kritiserer, eller om det er Storholt som sier at en syngende fans ikke betyr noe, det er vip og sponsorer som er viktig.


Min personlige mening er at supporterne er de aller viktigste. Og alle andre inntekter er et reultat av hvor svak eller sterk supporterbase du har.

Litjeggen wrote:

RBK er i utgangspunktet svært dårlige når det gjelder CRM ovenfor de ekte fansa, men noe bedre ovenfor de som betaler for å la seg underholde eller assosiere produktnavnet sitt med klubben.


RBK som de fleste andre fotballklubber i Norden er ganske dårlig på CRM mener jeg. Spesielt hvis du ser på de rent tekniske mulighetene som finnes. Samtidig kan jeg se at det er lett å bli opphengt i de som legger igjen mest penger i klubbkassa (per pers). Det svir så mye mer hvis du mister en sponsorkontrakt på 10 mill enn ti sesongkort på 2000 hver. Jeg synes dette ikke burde være noen konflikt. Det skal være mulig å legge forholdene tilrette for både supportere og sponsorer.

Litjeggen wrote:

Quote:

hvordan fotballsupporteren bør pleies for å bli god butikk. Det spesielle med supportere kontra vanlige kunder er at de er ekstremt lojale, men likevel er ikke supporterne alltid viktige kunder for klubben. I fremtiden gjelder det å ta vare på dem på en måte som gjør at de blir gode kunder av både klubben og ikke minst av sponsorene


Kan jo også kalle dette å vri penger ut at av fansen vel ?


Igjen, heller tabloide overskrifter. Husk dette er en konferanse for markedsføringsfolk, og du finner vel knapt mer kommersielle mennesker i dagens samfunn.

Litjeggen wrote:

Hva med sportsklubben, de ekte fansa, det immatrielle og gleden kontra bedriften RBK og pengene og markedsmålene ?

Kanskje fansen kan pleies for å oppnå andre mål enn de som kan måles i kr og øre ?

I hvilken grad går dere inn på det ?


Balansegangen mellom de kommersielle og de ukommersielle kreftene innefor fotball er vanskelig. Og i de seneste årene har fotball blitt mer og mer kommersiell. Store penger har kommet for å bli, det gjelder bare å ikke la entusiasmen drukne i dette pengejaget. Jeg mener at CRM kan være et verktøy som kan skape bedre relasjoner til supporterne, ikke bare økonomiske gevinster. Dette er en god artikkel rundt problematikken: http://www.adressa.no/men...589320.ece
Back to top
View user's profile Send private message
Gerre
Junior


Joined: 08 Nov 2005
Posts: 1

PostPosted: 08.11.2005 18:25    Post subject: Reply with quote

Kanskje fansen kan pleies for å oppnå andre mål enn de som kan måles i kr og øre, spørr Litjeggen.
Naturligvis! Men de fleste klubbene ville ha stilt seg negativt til et slikt forslag. Uansett hvordan man snur og vender på det er det alltid de "trofaste" sponsorene (som legger igjen f.eks 3 mill pr. år) som blir tatt hensyn til, og som får alle fordeler. Gruppen på 17.000 som legger igjen mer enn 3 mill på bare 2-3 kamper blir oversett og ofte tråkka på. Om RBK hadde pleid sine mest trofaste kunder, som er Kjernen etc, i noe som ikke kan måles i kr og øre snakker vi om det som VIRKELIG er CRM!
_________________
Klager, syter og synser
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.11.2005 19:01    Post subject: Reply with quote

Clash wrote:
Dette er en god artikkel rundt problematikken: http://www.adressa.no/men...589320.ece


Du kom meg akkurat i forkjøpet, junior - skulle legge til link til den kronikken, jeg også.

Flyttet for øvrig et par innlegg hit, da diskusjonen ikke går ut på lederegenskaper med mer økonomiske forhold.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 08.11.2005 21:33    Post subject: Reply with quote

Quote:
Jeg mener at CRM kan være et verktøy som kan skape bedre relasjoner til supporterne, ikke bare økonomiske gevinster.


Og hvordan definerer en supportere ? Hva er en supporter ?

Hvilke segmenter har en definert/funnet ? En supporter er ikke en supporter og enkelte har 100 ganger større verdi for klubben enn andre.

Ønsker en å posisjonere seg ulikt ovenfor de ulike supportersegmentene, eller satser/kommuniserer en kun kortsiktig på det største og mest økonomisk lukrative segmentet for å øke inntjeningen ?
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Clash
Senior


Joined: 31 May 2005
Posts: 221

PostPosted: 09.11.2005 10:25    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:

Du kom meg akkurat i forkjøpet, junior - skulle legge til link til den kronikken, jeg også.

Flyttet for øvrig et par innlegg hit, da diskusjonen ikke går ut på lederegenskaper med mer økonomiske forhold.


Bare en ting....ikke kall meg junior

Ellers går det bra
Back to top
View user's profile Send private message
Clash
Senior


Joined: 31 May 2005
Posts: 221

PostPosted: 09.11.2005 10:41    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
Quote:
Jeg mener at CRM kan være et verktøy som kan skape bedre relasjoner til supporterne, ikke bare økonomiske gevinster.


Og hvordan definerer en supportere ? Hva er en supporter ?

Hvilke segmenter har en definert/funnet ? En supporter er ikke en supporter og enkelte har 100 ganger større verdi for klubben enn andre.

Ønsker en å posisjonere seg ulikt ovenfor de ulike supportersegmentene, eller satser/kommuniserer en kun kortsiktig på det største og mest økonomisk lukrative segmentet for å øke inntjeningen ?


Ja hva er en supporter? For min del vil jeg definere en supporter som en person som følger med RBK. Innen for den store massen igjen finner man mange undergrupper, alt fra tanta di på Toten som liker å følge med CL til de mest "hard core" supporterne som lever og ånder for RBK. Disse har selvfølgelig forskjellig verdi for klubben. Både økonomisk og stemningsmessig/identitetsmessig (av mangel på et bedre ord). Sånn som jeg ser det kan klubben bruke CRM til å finne ut hvem som tilhører de ulike gruppene, og dermed tilby tjenester/informasjon/tilbud/fordeler som er tilasset den enkelte.

Når det gjelder akkurat hva RBK gjør, og hvorfor de gjør det, kan jeg ikke gi deg et godt svar på. Rett og slett fordi at det vet jeg ikke. Det begynner å bli en 7 til 8 mnd siden jeg snakket med de i forbindelse med min oppgave. Men jeg håper og tror at de ikke tenker kun kortsiktig.
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 09.11.2005 10:49    Post subject: Reply with quote

Clash wrote:
Litjeggen wrote:

RBK er i utgangspunktet svært dårlige når det gjelder CRM ovenfor de ekte fansa, men noe bedre ovenfor de som betaler for å la seg underholde eller assosiere produktnavnet sitt med klubben.


RBK som de fleste andre fotballklubber i Norden er ganske dårlig på CRM mener jeg. Spesielt hvis du ser på de rent tekniske mulighetene som finnes. Samtidig kan jeg se at det er lett å bli opphengt i de som legger igjen mest penger i klubbkassa (per pers). Det svir så mye mer hvis du mister en sponsorkontrakt på 10 mill enn ti sesongkort på 2000 hver. Jeg synes dette ikke burde være noen konflikt. Det skal være mulig å legge forholdene tilrette for både supportere og sponsorer.



Noen mulighet for å skifte ut far din med deg?
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 09.11.2005 10:54    Post subject: Reply with quote

Diverse uttalelser fra diverse ledere i RBK tyder på at:

a.Enten så har en ikke identifisert "ekte/aktive/syngende/superengasjerte fans" som et viktig segment/målgruppe for RBK og totalproduktet fotballunderholdning...

eller så b. driter lederne i betydningene av denne gruppen likevel.

Med bedre forståelse for dynamikken i supporterkulturen så kunne RBK helt sikkert lagt til rette for bedre betingelser for "ekte" supporterkultur som i neste omgang kunne gitt ettpar tusen ekstra innefor dørene, større attraktivitet i sponsormarkedet og et bedre opplevelsesprodukt.

Fokuset ser i stedet ut på å være mer i retning av skumming av egne fans, hvilken annen begrunnelse finner en f.eks for ett latterlig dukkeprodukt som den nye Putte som faktisk har fått mye oppmerksomhet på rbk.no. Viktige saker om fotball/fans har fått mye mindre eller ingen oppmerksomhet.
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.11.2005 13:18    Post subject: Reply with quote

Clash wrote:
Når det gjelder akkurat hva RBK gjør, og hvorfor de gjør det, kan jeg ikke gi deg et godt svar på. Rett og slett fordi at det vet jeg ikke.


Vet du hva RBK konkluderte med etter "kundeundersøkelsen" sin i vår? De viktigste punktene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Clash
Senior


Joined: 31 May 2005
Posts: 221

PostPosted: 09.11.2005 15:17    Post subject: Reply with quote

Nope, det vet jeg ikke. Men jeg regner med, ut ifra spørsmålene, at de har brukt den til å finne ut hvorfor og hvorfor ikke folk kommer på kamp. Og dermed kan de se hva de gjør rett og hva de gjør feil. En kan vel bare se på årets arrangementer i forhold til i fjorårets for å se hvilke konklusjoner de har gjort seg.
Back to top
View user's profile Send private message
Clash
Senior


Joined: 31 May 2005
Posts: 221

PostPosted: 09.11.2005 15:26    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Noen mulighet for å skifte ut far din med deg?


Tror ikke det altså. Har en jobb jeg trives utmerket i. Eneste problemet er at jeg holder til i/på Kongsberg, så det blir mye TV-kamper fremfor på Lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message
Clash
Senior


Joined: 31 May 2005
Posts: 221

PostPosted: 09.11.2005 16:43    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
Diverse uttalelser fra diverse ledere i RBK tyder på at:

a.Enten så har en ikke identifisert "ekte/aktive/syngende/superengasjerte fans" som et viktig segment/målgruppe for RBK og totalproduktet fotballunderholdning...

eller så b. driter lederne i betydningene av denne gruppen likevel.


Eller
c. Klubben vet at "ekte/aktive/syngende/superengasjerte fans" er et vikig segment/målgruppe for RBK. Men at klubben ikke har den innsikten inn i denne gruppen som skal til for å legge forholdene tilrette. Denne supporterkulturen med begrep som tifo og ultras er jo forholdsvis ny i Norge. (5-10 år kan jeg tenke meg), og den er noe helt annet enn det tradisjonelle Lerkendal publikumet.

Jeg tror rett og slett at RBK ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til denne gruppen. Derfor holder de seg til de gruppene de kjenner best. Når de i tillegg hører rykter om store stygge casuals som lusker rundt, de enda ikke innebygde, hjørnene på Lerkendal, blir de vel enda mer skeptisk tenker jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
ssjovold
Proff


Joined: 30 Aug 2003
Posts: 380

PostPosted: 09.11.2005 17:02    Post subject: økonomisk vs. sportslig vinning Reply with quote

Selger er selgere, de er et ondskapsfullt folkeferd, fordi utgangspunkted deres er profesjonell løgn og målet alltid er å tjene penger. Slik vil det alltid være, og sånn har det alltid vært. Men vil man tjene penger, må man finne seg en god en, og dermed skjer slike ting, fordi gode selgere tjener penger. Og selgere går etter de som har penger, og både kortsiktig og langsiktig strategier er lagt opp etter der man kan finne pengene.

Det disse selgerne nok hadde hatt godt av å forstå fullt ut er at jeg tror spillerne med økende intensitet de siste par åra har poengtert hvor viktig det var å ha støtten fra kjernen gjennom kampen sportslig sett. Utallige ganger har Vidar Riseth (som er litt av en kremmer selv) poengtert hvor viktig kjernen var i kampen. Det gjør han ikke bare for å være snill, jeg tror han mener det. Serievinnerne i år for eksempel har en meget solid supportergruppe som stiller opp noe voldsomt på kampdagen. Jeg vil ikke våge å påstå at RBK hadde rykket ned uten kjernen, men jeg tror nok enkeltkamper har fått positivt utfall på grunn av atmosfæren. La oss si Steua Bucurest kampen. Den i seg selv var vel verdt 70-80 millioner kroner. Hadde de vunnet en kamp som den med Lyn-supportere på tribunen? Kjanskje... men enkelte selgere burde kanskje ta poenget...
_________________
Svein Sjovold
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail AIM Address
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 09.11.2005 17:12    Post subject: Reply with quote

Clash wrote:
Litjeggen wrote:
Diverse uttalelser fra diverse ledere i RBK tyder på at:

a.Enten så har en ikke identifisert "ekte/aktive/syngende/superengasjerte fans" som et viktig segment/målgruppe for RBK og totalproduktet fotballunderholdning...

eller så b. driter lederne i betydningene av denne gruppen likevel.


Eller
c. Klubben vet at "ekte/aktive/syngende/superengasjerte fans" er et vikig segment/målgruppe for RBK. Men at klubben ikke har den innsikten inn i denne gruppen som skal til for å legge forholdene tilrette. Denne supporterkulturen med begrep som tifo og ultras er jo forholdsvis ny i Norge. (5-10 år kan jeg tenke meg), og den er noe helt annet enn det tradisjonelle Lerkendal publikumet.

Jeg tror rett og slett at RBK ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til denne gruppen. Derfor holder de seg til de gruppene de kjenner best. Når de i tillegg hører rykter om store stygge casuals som lusker rundt, de enda ikke innebygde, hjørnene på Lerkendal, blir de vel enda mer skeptisk tenker jeg.


Tvilsomt , for dersom RBK faktisk har gjort en proff markedsanalyse og faktisk identifisert ulike segmenter av "kunder" så hadde en kjent til resultatene av en slik analyse blandt lederne i "bedriften" og da hadde en aldri i livet kommt med den type uttalelser/konflikorientering som Bratseth og Storholt representerer.

Var en usikker på hvordan en skal forholde seg til egne "kunder" så hadde en nok valgt en annen strategi enn dagens, så jeg er rimelig sikker på at en rett og slett ikke vet hva kundesegmentene faktisk er. Antar at de opererer med to/tre klassifiseringer som f.eks VIP, sitteplass og ståplass-kunde allt etter hvilke produkter en kjøper.
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 09.11.2005 17:18    Post subject: Reply with quote

Markedsundersøkelsen som en tok tidligere i sesongen tyder også på at en ikke ønsker å segmentere etter psykografiske/livvstil/supporerkulturelle variabler, og ingen av spørsmålene i undersøkelsen går innpå totalopplevelse / engasjement på kamp.

Undersøkelsen forteller en god del om hvordan RBK tenker, og hva de ikke tenker på, og jeg tror jeg kan påstå at dessto høyere motivert en er som fans, dess mindre tenker RBK på deg !!!!
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 1 of 6

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb