English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Spillerkontrakter
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.04.2007 19:34    Post subject: Reply with quote

Interessant debatt på Sportstabloid i stad.

De fleste av debattantene var enige om at NFF bør innføre en mellomting mellom amatør- og proffkontrakt, rett og slett en lærlingkontrakt. Regner med at lærlingkontrakten er ment ulønnet, men at klubbene likevel skal få betalt ved overganger.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Erik
Veteran


Joined: 04 Oct 2005
Posts: 3291
Location: Kristiansand

PostPosted: 24.04.2007 19:48    Post subject: Reply with quote

Det burde være mulig å få en slags kontrakt med yngre spillere i Norge.
Ungdom som har ekstra talent, og ønsker å satse burde få muligheten. Idag er breddeidretten for langvarig i Norge, "idrett er morro" varer så lenge at vi nesten internasjonalt er forbi talent-stadiet når vi spisser til satsingen.

En lærling kontrakt med sponsing av utstyr, og tilrettelegging av profesjonell trening, er et genitrekk, ikke barneslaveri.
For unge som ønsker det da, selvfølgelig.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Snorkel
Veteran


Joined: 21 Jan 2005
Posts: 1015
Location: Trondheim

PostPosted: 24.04.2007 22:33    Post subject: Reply with quote

Dette har sine baksider, allerede nå er det vell en del som driter i skolen og satser, sansynligvis hører vi bare solskinnshistoriene av dette.

Problemet er når folk satser og får en skade i tidlig alder eller av andre grunner ikke slår igjenom.

Da sitter de der da med liten eller ingen utdanning.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Erik
Veteran


Joined: 04 Oct 2005
Posts: 3291
Location: Kristiansand

PostPosted: 24.04.2007 23:29    Post subject: Reply with quote

Ja, men dette var ikke noe fulltids kontrakt. Heller et forbedret tilbud på fritiden.

Det var selvfølgelig bare til intreserte, som ønsker å bruke tid på dette.
Tenk deg en 12 åring da, som ønsker mere målrettet trening enn den ene kveldstreningen han har i uken nå, med faren til kameraten som trener.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Snorkel
Veteran


Joined: 21 Jan 2005
Posts: 1015
Location: Trondheim

PostPosted: 25.04.2007 00:21    Post subject: Reply with quote

Jeg trur du er gal jeg, 12 åringer fortjener ikke det presset.

12 åringer skal være ut og leke og bruke kroppen all sidig, ikke trene fotball 4-5 dager i uka. Du kommer fort til og miste like mange talenter som du får gode 20 åringer på det også..

Ser ingen grunn til og legge press og målrettet satsing til folk før de er i 16 års alderen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Erik
Veteran


Joined: 04 Oct 2005
Posts: 3291
Location: Kristiansand

PostPosted: 25.04.2007 00:36    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke gal Idea

Nå får du meg igjen til å høres ut som jeg vill at alle 12-13 åringer skal satses på. Enkelte ungdom ønsker en trening eller to til i uka, det finnes noen som ønsker høyere kvalitet enn "17-|3" mans kamper på treningene. Hvorfor da ikke ha et tilbud i klubben, om noen skulle ønske det. Ikke at når du er 12, så får du er valg med å trene hver dag og gi opp alt. Her til lands, i alle idretter, er det for lenge "kompis idrett", iallefall et for smalt tilbud.

Jeg har selv trent 11-12 åringer, som har spurt om ekstratreninger, spurt konkret hva de må jobbe med, spørr om de kan få trene med laget over, pga de vil bli best mulig, og vil vidre på u-19 om 5 år. Gjør det meg til en gal trener da, når jeg svarer "passningspillet ditt", eller drar ned i hallen for å holde en ekstratrening?
Eller hva med idioten som trente laget over oss da? Han så talentet, og sa at de guttene dette gjalt, måtte bare bli med på mandagstreningene. Disse guttene syntest det var topp, og var kjempeglade for muligheten.

Jeg håper det er lenge siden du var på den alderen, for 16 år er jævlig sent å begynne å satse.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59373
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.11.2023 22:15    Post subject: Reply with quote

Barnearbeid, som det er når en 15-åring tegner proffkontrakt, er strengt regulert både i Norge og internasjonalt.

Dette gjelder inntil barnet har fullført grunnskolen.

(...)

Det kan gjøres unntak fra loven som regulerer barnearbeid på én betingelse.

Klubben må søke om et særskilt samtykke fra Arbeidstilsynet før proffkontrakten inngås.

Dette står klart og tydelig i overgangsreglementet som alle klubber må følge.

(...)

– Dette kravet har dessverre glippet for oss, og vi har kun innhentet samtykke fra foresatte, sier Roar Vikvang i Rosenborg.

Les mer: Har brutt regelverk om barnearbeid
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb