English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Strategi for spillerkjøp
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 110, 111, 112 ... 114, 115, 116  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 16.10.2021 22:45    Post subject: Reply with quote

Er vel litt farget av at Helland, Åsen, Hedenstad, Meling, Valsvik, Reginiussen, Trondsen og Børven har tatt turen ut og i stor grad erstattet av svensker?

Riktignok var vel ikke Meling/Trondsen/Børven tilgjengelig i så mange kamper ifjor?

Ellers så skyter eurosportklovnen fra hofta, Mollins kom på kortidskontrakt pga skader i frontleddet, Andersson ligner mye på en svensk versjon av Hedenstad, Augustinsson synes jeg har sett sånn nogenlunde bra ut, dog enn så lenge et stykke unna Meling. Vagic tror jeg blir bra, Paul frykter jeg er litt for spinkel og litt for treg, men der kan jeg ta feil på begge punkt.

Men vil også tro at med en trenerkapasitet som vi tror KK er så er alle svenskene våre gode nok til å blomstre i et kollektiv, og sannsynligvis ville vært førstevalg på Glimt (Augustinsson og Vagic sannsynligvis hvis/når Bjørkan og Berg drar til utlandet) og vi ville fått høre samme historier om hvorfor de ikke var i nærheten av det nivået her som de oppnådde der slik som godeste Botheim.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Nidarosballklubb
Rutinert


Joined: 15 Apr 2019
Posts: 648
Location: Norge

PostPosted: 06.02.2022 02:55    Post subject: Reply with quote

Jeg har funnet den perfekte spissen for oss, i Bundesliga 2. Tror dere Dorsin tar i mot tips på e-post?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.02.2022 18:18    Post subject: Reply with quote

Flyttet innlegget ditt hit. Skader vel ikke å prøve?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.02.2022 22:53    Post subject: Reply with quote

I sin jobb for svenske Norrköping har Torbjørnsen blant annet hele Skandinavia som sitt arbeidsområde. Han ser en tydelig trend.

- Det er stort sett danske eller afrikanske spillere som blir solgt ut for gode summer, veldig sjeldent norske. Norske spillere trenger ofte et mellomsteg, for man ser sjelden at spillere blir solgt ut av Eliteserien for summer over 30 millioner. Det mellomsteget er dessverre helt avgjørende for å skape de tresifrede summene, sier han og trekker frem eksempler som Krepin Diatta fra Sarpsborg til Club Brugge og videre til Monaco, eller Chidera Ejuke fra Vålerenga til Heerenveen og deretter til CSKA Moskva.

(...)

- Det er nok en liten årsak, kombinert med mye annet. Folk spør meg om å se kamper i Norge, og blir sjokkert over at man må fly til mange steder innad i landet for å få med seg ting.

Les mer: Torbjørnsen kommer med klar beskjed om skandinaviske spillere: - Forventer mer enn det som er realistisk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.02.2022 14:07    Post subject: Reply with quote

2mas 04.11.2020 wrote:
– Da begynte jeg å jobbe for Rosenborg med Hallvar Thoresen. Da jeg kom hjem til Norge jobbet jeg litt for FFK, før jeg begynte i Vålerenga og jobbet med Lars Tjærnås. Så gikk turen tilbake til FFK, sier speideren om sine første år i bransjen.

Les mer: Her er FFKs ukjente speider


Talentspeider Espen Sørum Hansen (29) har sett FFK signere den første spilleren som et direkte resultat av jobben han har gjort etter at han ble ansatt på heltid fra januar.

(...)

– Jeg startet som frivillig i Rosenborg og deretter det samme i FFK. Her ble det etter hvert en halv stilling av det, før jeg har jobbet fullt som FFK-speider fra i år. Jeg har alltid vært veldig interessert i fotball, og så vel etter min rolle i det, som mange andre. Jeg har tatt trenerkurs, men følte ikke at det passet meg. I jobben med å finne talentfulle spillere ligger det spenning i at en godt utført jobb kan gjøre at jeg oppdager store talenter og kanskje bidrar til stor gevinst for klubben ved et salg senere.

Les mer: FFK-speider: Små klubber kan sikre seg store talenter

Altså var han nok aldri ansatt hos oss.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.03.2022 19:32    Post subject: Reply with quote

Hamar Arbeiderblad:

Tidligere fikk sportssjef Espen Olsen kritikk for å hente for mange spillere fra Strømmen og Tromsdalen. Nå har HamKam en halv startoppstilling med spillere fra det amerikanske kontinentet.

– Det handler om fine erfaringer og et godt forhold til et par agenter. For oss har det funket, og da ser vi ingen grunn til å endre på det.

Ordene tilhører Olsen. Listen over amerikanere han har hentet til Hamar det siste halvåret har etter hvert blitt lang.

Nicholas Hagen (Guatemala), Julian Dunn (Canada), Fernán Faerron (Costa Rica), Kobe Hernandez-Foster (USA) og Clément Bayiha (Canada) er alle i klubben nå.

I tillegg bidro Theo Bair (USA) på lån i opprykkshøsten forrige sesong.

Sam Rogers (USA) står imidlertid for den største suksesshistorien så langt i klubbens «amerikanske revolusjon». Etter bare 18 kamper i 1. divisjon ble han solgt videre til Rosenborg for syv millioner kroner, etter å ha spilt en viktig rolle for klubbens eliteseriecomeback.

(...)

– Det er større gambling å hente spillere på denne måten. Samtidig er den potensielle gevinsten mye høyere, sier han.

– Spillerne vi henter fra USA har spilt i MLS, som er et høyere nivå enn Eliteserien. Vi får sett video, sjekket referanser og lest statistikk. Da får man åpenbart ikke den samme helheten som når vi ser kampene selv. Vår posisjon gjør at vi ikke kan tilby lønninger som matcher de beste klubbene i landet. Det gjør at vi må gamble mer, sier Olsen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.06.2022 12:31    Post subject: Reply with quote

Interessant oversikt: The most expensive Premier League signings from each of Europe’s current top 20 divisions
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 13.06.2022 07:32    Post subject: Reply with quote

Fra nesten alle ligaer er de dyreste spillerkjøpene gjort fra 2018 og utover, Norge skiller seg soleklart ut med spillere fra 2006, 1998 og 2011 på top 3. Viser hvor dårlig standing eliteserien har hatt de siste 10-15 årene.

For at norske spillere skal få en høy pris må de altså først til en annen liga. Ajer tredje dyreste fra Skottland, Sander Berge andre dyreste fra Belgia, Moi dyreste fra Sveits, og Sørloth dyreste fra Danmark.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 13.06.2022 08:36    Post subject: Reply with quote

Virker jo litt som dårlig research, Mikel er kanskje på topp, men skal vel ha Carew foran Heggem? Så vil vel Ødegaard og Botheim ha noen gode søknader om å komme inn på topp 3 også?

Men endrer ikke på at Danske klubber får mye mer for sine beste enn Norske.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
vegran
Veteran


Joined: 26 May 2011
Posts: 5304

PostPosted: 13.06.2022 08:47    Post subject: Reply with quote

NÃ¥ gikk vel ikke noen av de du nevner til Premier League..
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 05.07.2022 23:31    Post subject: Reply with quote

Det er mye delte meninger om Stig Torbjørnsen her inne, men han var nylig innom en studiosending ifb IFK Göteborg-kamp. Neppe tilfeldig at hans forrige arbeidsgiver IFK Norrköping har solgt fem spillere (hentet på Stig sine anbefalinger) for nærmere 200 millioner. Rekrutteringen vår hadde neppe tatt skade av hans syn på ting. Tabbe å la han gå til Göteborg.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2876

PostPosted: 06.07.2022 01:03    Post subject: Reply with quote

Mener å huske at Torbjørnsen sluttet i RBK på grunn av uenighet om veien videre. Ser for meg at klubben ville hente spillere i Norge, Sverige og Danmark, mens Torbjørnsen mente at det er mindre kvalitet pr million betalt. Skulle gjerne hatt Torbjørnsen i klubben, eller/og et par andre speidere med skikkelig nettverk. Ikke en tidligere spiller/trener med laptop og googlesøk. Spillerlogistikk er en av hovedgrunnene til at RBK har hatt motgang de siste årene!
Back to top
View user's profile Send private message
Hakkespett
Veteran


Joined: 22 Nov 2011
Posts: 2631

PostPosted: 06.07.2022 20:53    Post subject: Reply with quote

Tror det hadde fungert ganske greit i tospann med Rekdal. Man kan si hva man vil om underholdningsgraden til mannen, både på og utenfor banen, men han har aldri latt fremmedfrykt påvirke laguttaket.
_________________
Selv solen går ned i svarthvitt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.07.2022 19:53    Post subject: Reply with quote

– Det er et tøft marked med høye priser. Vi må lete lurt og signere lurt. Hvis vi havner i konkurranse med ressurssterke klubber, så blir vi utkonkurrert. Både Bodø/Glimt og Molde er sterkere enn oss, og Skandinavia sånn jevnt over, sier Rekdal.

– Går det på økonomi?

– Ja, jeg vil si at det går på økonomi, sier RBK-sjefen.

(...)

Dorsin forteller at det er markedet i Skandinavia Rosenborg i utgangspunktet titter på.

– Det er markedene vi vil være best på, men vi har hatt samme filosofi hele tiden. Vi titter kanskje litt mer bredt nå, men det har vi gjort før også, så det er ikke store forskjellen. Teknologien har gjort det enklere å følge med bredere, sier Dorsin.

Les mer: Rekdal om spillerjakten: – Det er mange som bruker oss
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.09.2022 21:38    Post subject: Reply with quote

[Hallvar Thoresen] har ikke direkte kontakt med A-laget, men har ansvaret for scouting og spillerlogistikk på det nordiske markedet.

(...)

– Jeg har ansvar for hele Skandinavia. Men jeg er ikke alene om den jobben, jeg koordinerer og er en del ute i felt for å se. Og så får jeg bistand fra Nederland når det behøves.

– Speiderapparatet er trolig en del større enn i norske klubber?

– Ja, det er et understatement, svarer han.

Der norske klubber kanskje har en eller to i sitt speiderapparat, har PSV totalt – med heltidsansatte, deltidsansatte og frivillige – nærmere 100. Da er det kanskje ikke rart at en del potensielle internasjonale stjerner finner veien til Eindhoven.

Les mer: Speider og legende i stjernefabrikken
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.10.2022 21:29    Post subject: Reply with quote

Dorsin:

– Først og fremst har vi en plan på hva vi ser etter og hvordan vi speider, innleder han og lister opp ulike parametere de ser spesielt på.

Tengstedt tikket tidlig flere av boksene RBK så etter, blant dem de ulike rollene laget benytter i sine formasjoner.

– Så er det Skandinavia vi titter mest i. Jeg vet ikke hva andre har sett på og det er sikkert flere andre klubber som har speidet han, men samtidig ser man noe når man studerer og det er mange her som har jobbet med det lenge. Prosessen har vart lenge og vi ville ha han i vinduet før, men så er det sånn at man bestemmer seg når timingen er riktig.

– Det viktigste er jobben som gjøres i forkant hele veien. Det er stor forskjell å se en spiller live og på video. Først må man identifisere hva man ser etter, deretter må man se live for å få en bedre oppfatning om ting stemmer eller ikke. Når man ser live kan man se at han faktisk ser litt mer fotrapp ut enn han gjør på video. Det er små ting.

Les mer: Dorsin om Rosenborgs «gulltørke»: – Lett å bli påvirket av det
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
TI-84
Senior


Joined: 21 Aug 2010
Posts: 241
Location: Nordmøre

PostPosted: 19.11.2022 16:18    Post subject: Reply with quote

Lillestrøm forsterker rekrutteringsteamet. https://www.lsk.no/nyhete...ider-i-lsk
Hvordan er egentlig Rosenborgs strategi for å finne og rekruttere de riktige spillerne?
Back to top
View user's profile Send private message
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6472
Location: Heaven

PostPosted: 27.11.2022 00:15    Post subject: Reply with quote

Synes Rekdal henger seg for myr opp i penger molde og bodø har. Noen ganger kan det være lurt og være litt nyktern på overgangsfronten.

Finner jo mange gode spillere til rimelig penge...cornic,tengstedt osv

Bodø har jo øset ut penger på greie spillere. Bodø har mye svakere tropp etter all pengbruken enn de hadde i sine beste sesonger.

Molde er flinkere til og handle rett typer,de er veldig gode på finne gode spillere.
De øset ut penger de også på eriksen.

Finnes garantert mye bedre spillere i danmark til billigere penge.

Virker som dorsin og co gjør en mye bedre jobb med spiller logistikk nå.
Men vi mangler to gode stoppere,og en sentral som er bedre enn børkeidet.
Børkeidet synes jeg ikke har utviklet seg i hele tatt.

og vi trenger stopper med fart og som tørr og stå høyt.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.01.2023 20:23    Post subject: Reply with quote

– Først og fremst er jeg glad for at norske klubber får bedre betalt for spillere vi selger til utlandet, sier Kalvenes.

Han mener at Martin Ødegaard og Erling Braut Haaland har økt verdien på det norske markedet. Kalvenes ser også en positiv trend.

– Tidligere var salgssummen ut av Norge ti millioner kroner, så gikk man videre for 150 millioner. Nå ser vi jo at spillere går fra Eliteserien for enorme summer i første omgang, poengterer han.

Les mer: – Tror de sitter med lengsel i blikket
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Harald
Forumsjef


Joined: 16 May 2004
Posts: 7858
Location: København

PostPosted: 23.01.2023 12:30    Post subject: Reply with quote

Usikker på om det er nævnt før, men vi har udvidet vores samarbejde med Scisports:

https://www.scisports.com...rtnership/
_________________
Sliter

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 23.01.2023 12:44    Post subject: Reply with quote

Veldig bra. Slike tiltak er veldig velkomne.
Back to top
View user's profile Send private message
katalogen
Senior


Joined: 02 Apr 2022
Posts: 167

PostPosted: 23.01.2023 12:45    Post subject: Reply with quote

Fin sak i VG: Rosenborg endret strategi og fant gull.
Back to top
View user's profile Send private message
TAF
Veteran


Joined: 24 Jul 2005
Posts: 2649
Location: Eksil i Kristiansand

PostPosted: 23.01.2023 14:45    Post subject: Reply with quote

Det mest overraskende med den saken er påstanden om at vi hadde en strategi før.
_________________
"En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE
Back to top
View user's profile Send private message
Tuggen
Senior


Joined: 04 Aug 2015
Posts: 127
Location: Trondheim

PostPosted: 23.01.2023 15:53    Post subject: Reply with quote

Drømmer om en framtid der vi stacker laget med norske megatalenter som Mannsverk, Mikkelsen, Schjelderup, Gulliksen, Nypan, Nusa. At det blir naturlig for norske 15-19 åringer å ture innom RBK for å gå rett til CL klubber framfor skotske, danske og belgiske bakgårdsklubber. Klart, jeg har nok spilt for mye FM.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 23.01.2023 21:24    Post subject: Reply with quote

Noen som kan oppsummere hva Rekdal sier til Adressa i dag, i saken som heter "Går rett i møter tirsdag: Slik foregår spissjakten"?
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 110, 111, 112 ... 114, 115, 116  Next
Page 111 of 116

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb