English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Akademispillerne
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 101, 102, 103, 104, 105  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1124
Location: Oslo

PostPosted: 04.08.2022 22:45    Post subject: Reply with quote

Buss wrote:
Historisk er jeg enig, men de siste årene så har vi jo ikke vært så gode på utvikling av spillere. Leo Hjelde er jo også en som dro fra RBK fordi vi ikke satset skikkelig på han.
Som flere har påpekt så virker det som at vi er best på utvikling når vi har lite penger og når vi har mye penger så kjøper vi heller.
Lite kontinuitet i akademiet da. Utskiftinger jevnt og trutt. Nå er vi på leting etter ny akademisjef igjen. Horneland snakket ikke med akademiet osv.
Vi kan nok bli bedre Smile

Ja, det er en erkjennelse at vi ikke har vært gode nok de siste årene, det har jeg jo allerede vedgått. Er det kun dette som ligger bak vurderingen som ble gjort i dette tilfellet?
Hjelde dro til utlandet, ikke til en annen norsk klubb, så det anser jeg ikke som en relevant sammenligning.
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1124
Location: Oslo

PostPosted: 04.08.2022 23:13    Post subject: Reply with quote

VIFOSLO wrote:
Historie er historie. Vålerenga har nå et akademi som presterer. De største trønderske talentene, velger Enga. Det er det selvsagt en grunn til.

Nok en gang til deg. Hvem har dere hentet opp, og hvordan er resultatene deres på nasjonalt nivå?

Presterer? Skal jeg bli imponert av denne rekken du listet opp?
Näsberg, en god stopper, men ikke landslagspotensial
Sahraoui, en middels+ eliteseriespiller
Borchgrevink, tydeligvis stopper, aldri hørt om han. Ikke spilt i år? Ikke mot oss iaf.
Udahl, ukjent for meg, sikkert veldig god
Sjøeng, hvem er det? Åja, han har fire eliteseriekamper Tommel'n opp!

Se svaret fra Willoch ang. spillere fra akademiet med resultater på nasjonalt nivå. Hvis du er inteeressert i hvilke spillere vi har i troppen fra eget akademi:
- Sander Tangvik
- Erlend Dahl Reitan
- Håkon Røsten
- Per Ciljan Skjelbred
- Markus Henriksen
- Olaus Skarsem
- Marius Broholm
- Sverre Nypan
- (Julian Faye Lund, nettopp gått til Bodø/Glimt)
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 04.08.2022 23:40    Post subject: Reply with quote

martibs wrote:
Buss wrote:
Historisk er jeg enig, men de siste årene så har vi jo ikke vært så gode på utvikling av spillere. Leo Hjelde er jo også en som dro fra RBK fordi vi ikke satset skikkelig på han.
Som flere har påpekt så virker det som at vi er best på utvikling når vi har lite penger og når vi har mye penger så kjøper vi heller.
Lite kontinuitet i akademiet da. Utskiftinger jevnt og trutt. Nå er vi på leting etter ny akademisjef igjen. Horneland snakket ikke med akademiet osv.
Vi kan nok bli bedre Smile

Ja, det er en erkjennelse at vi ikke har vært gode nok de siste årene, det har jeg jo allerede vedgått. Er det kun dette som ligger bak vurderingen som ble gjort i dette tilfellet?
Hjelde dro til utlandet, ikke til en annen norsk klubb, så det anser jeg ikke som en relevant sammenligning.


Når vi diskuterer utvikling av spillere så synes jeg Hjelde bør nevnes. Ble avskiltet som kaptein hos oss ikke lenge før han skrev kontrakt med Celtic. Vi tilbød heller ikke kontrakt før Celtic kom på banen, noe som tyder på at vi ikke så potensialet i spilleren.
Odin Holm hadde også flere tilbud fra utlandet, men valgte en annen norsk klubb. For spillere som ønsker å utvikle seg i Norge bør RBK ha som mål å være et førstevalg, spesielt for trøndere mener jeg.
Så er det sikkert et spørsmål om hvor mange som kan satses på samtidig. Kanskje er det mer spennende spillere i akademiet pr i dag enn hva Stian er.
Back to top
View user's profile Send private message
VIFOSLO
Junior


Joined: 15 Jan 2022
Posts: 92

PostPosted: 04.08.2022 23:49    Post subject: Reply with quote

martibs wrote:
VIFOSLO wrote:
Historie er historie. Vålerenga har nå et akademi som presterer. De største trønderske talentene, velger Enga. Det er det selvsagt en grunn til.

Nok en gang til deg. Hvem har dere hentet opp, og hvordan er resultatene deres på nasjonalt nivå?

Presterer? Skal jeg bli imponert av denne rekken du listet opp?
Näsberg, en god stopper, men ikke landslagspotensial
Sahraoui, en middels+ eliteseriespiller
Borchgrevink, tydeligvis stopper, aldri hørt om han. Ikke spilt i år? Ikke mot oss iaf.
Udahl, ukjent for meg, sikkert veldig god
Sjøeng, hvem er det? Åja, han har fire eliteseriekamper Tommel'n opp!

Se svaret fra Willoch ang. spillere fra akademiet med resultater på nasjonalt nivå. Hvis du er inteeressert i hvilke spillere vi har i troppen fra eget akademi:
- Sander Tangvik
- Erlend Dahl Reitan
- Håkon Røsten
- Per Ciljan Skjelbred
- Markus Henriksen
- Olaus Skarsem
- Marius Broholm
- Sverre Nypan
- (Julian Faye Lund, nettopp gått til Bodø/Glimt)


Ikke hørt om landslagsspillere som Sjøeng og Borchgrevink. Det sier vel alt om dine fotballkunnskaper Hørt om Ronaldo?
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 04.08.2022 23:52    Post subject: Reply with quote

Willoch wrote:
Salmar akademiet har vel utviklet en rekke gode spillere, bla Botheim, Solbakken, Sørloth, Svensson, Midtsjø, Selnæs.,


Salmarakademiet kan ikke ta på seg æren for å ha utviklet Botheim. Stagnerte fullstendig i RBK og ble gitt bort gratis.
Solbakken begynte først å se spennende ut i Ranheim før han virkelig blomstret i Glimt.

De andre du nevner er jo 29+. Hvor er spillerne mellom 28 og 17 ? Emil Ceide må nevnes her. Andre ?
Er det pga økonomi at vi nå igjen slipper til spillere som Broholm og Nypan ?
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1124
Location: Oslo

PostPosted: 04.08.2022 23:56    Post subject: Reply with quote

Quote:
Når vi diskuterer utvikling av spillere så synes jeg Hjelde bør nevnes. Ble avskiltet som kaptein hos oss ikke lenge før han skrev kontrakt med Celtic. Vi tilbød heller ikke kontrakt før Celtic kom på banen, noe som tyder på at vi ikke så potensialet i spilleren.
Odin Holm hadde også flere tilbud fra utlandet, men valgte en annen norsk klubb. For spillere som ønsker å utvikle seg i Norge bør RBK ha som mål å være et førstevalg, spesielt for trøndere mener jeg.
Så er det sikkert et spørsmål om hvor mange som kan satses på samtidig. Kanskje er det mer spennende spillere i akademiet pr i dag enn hva Stian er.

Det er mulig du diskuterer utvikling av spillere, men jeg har spurt helt konkret om hvorfor denne spilleren har valgt VIF over RBK, og da anser jeg ikke Hjeldes valg om å gå til utlandet som relevant.

Men det er jo interessant, som du sier, hvor høyt vurdert han ble av RBK og hva han evt. har blitt forespeilet.
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1124
Location: Oslo

PostPosted: 05.08.2022 00:07    Post subject: Reply with quote

Buss wrote:
Salmarakademiet kan ikke ta på seg æren for å ha utviklet Botheim. Stagnerte fullstendig i RBK og ble gitt bort gratis.
Solbakken begynte først å se spennende ut i Ranheim før han virkelig blomstret i Glimt.

Latterlig å melde såklart. Du kan mene at han ville blitt like god uansett hvilket akademi han hadde gått til, og jeg kan mene at han aldri ville blitt like god hvis det ikke var for RBK sitt akademi, og ingen av påstandene kan ettergås, det er bare spekulasjoner. Harde fakta er at han gikk fra RBK sitt akademi til å bli toppscorer i B/G.
Hvem vet hva utfallet ville blitt hvis han virkelig hadde fått sjansen i RBK? Men nok er skrevet om det, både ham og Sørloth.

Buss wrote:
Er det pga økonomi at vi nå igjen slipper til spillere som Broholm og Nypan ?

Erfaringsmessig har det kommet mye godt ut av at juniorer har sluppet til pga økonomi
Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 05.08.2022 00:09    Post subject: Reply with quote

martibs wrote:
Quote:
Når vi diskuterer utvikling av spillere så synes jeg Hjelde bør nevnes. Ble avskiltet som kaptein hos oss ikke lenge før han skrev kontrakt med Celtic. Vi tilbød heller ikke kontrakt før Celtic kom på banen, noe som tyder på at vi ikke så potensialet i spilleren.
Odin Holm hadde også flere tilbud fra utlandet, men valgte en annen norsk klubb. For spillere som ønsker å utvikle seg i Norge bør RBK ha som mål å være et førstevalg, spesielt for trøndere mener jeg.
Så er det sikkert et spørsmål om hvor mange som kan satses på samtidig. Kanskje er det mer spennende spillere i akademiet pr i dag enn hva Stian er.

Det er mulig du diskuterer utvikling av spillere, men jeg har spurt helt konkret om hvorfor denne spilleren har valgt VIF over RBK, og da anser jeg ikke Hjeldes valg om å gå til utlandet som relevant.

Men det er jo interessant, som du sier, hvor høyt vurdert han ble av RBK og hva han evt. har blitt forespeilet.


Regner med at det kommer ut i media etterhvert hva forskjellen i tilbudene fra RBK og VIF var.
Faren var jo ikke spesielt fornøyd med hvordan RBK behandlet storebroren til Stian, Fredrik. Fredrik fikk jo sine første minutter for A-laget til Glimt nylig.
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1124
Location: Oslo

PostPosted: 05.08.2022 00:10    Post subject: Reply with quote

En vonbroten far med en agent snusende rundt oppi fisringen er jo også en faktor.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 05.08.2022 00:16    Post subject: Reply with quote

martibs wrote:
Buss wrote:
Salmarakademiet kan ikke ta på seg æren for å ha utviklet Botheim. Stagnerte fullstendig i RBK og ble gitt bort gratis.
Solbakken begynte først å se spennende ut i Ranheim før han virkelig blomstret i Glimt.

Latterlig å melde såklart. Du kan mene at han ville blitt like god uansett hvilket akademi han hadde gått til, og jeg kan mene at han aldri ville blitt like god hvis det ikke var for RBK sitt akademi, og ingen av påstandene kan ettergås, det er bare spekulasjoner. Harde fakta er at han gikk fra RBK sitt akademi til å bli toppscorer i B/G.
Hvem vet hva utfallet ville blitt hvis han virkelig hadde fått sjansen i RBK? Men nok er skrevet om det, både ham og Sørloth.

Buss wrote:
Er det pga økonomi at vi nå igjen slipper til spillere som Broholm og Nypan ?

Erfaringsmessig har det kommet mye godt ut av at juniorer har sluppet til pga økonomi
Smile


NÃ¥ viser du bare hvor latterlig du selv er.
Vi hadde avskrevet Botheim som fotballspiller. Derfor ble han fristilt. Så kommer du og skal ta på deg æren for at Botheim blomstret i Glimt ? Smile fin den. Harde fakta er at vi avskrev Botheim, men andre klubber så potensialet i han, satset på han og fikk greit betalt både på banen og på salg.
Botheim ble lurt til å forlenge kontrakten sin før vi uka etter hentet en ny spiss.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 05.08.2022 00:17    Post subject: Reply with quote

martibs wrote:
En vonbroten far med en agent snusende rundt oppi fisringen er jo også en faktor.


Det er det. Samme agent som Leo Hjelde forøvrig.
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1124
Location: Oslo

PostPosted: 05.08.2022 00:23    Post subject: Reply with quote

VIFOSLO wrote:
Ikke hørt om landslagsspillere som Sjøeng og Borchgrevink. Det sier vel alt om dine fotballkunnskaper Hørt om Ronaldo?

Jepp
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1124
Location: Oslo

PostPosted: 05.08.2022 00:27    Post subject: Reply with quote

Buss wrote:
NÃ¥ viser du bare hvor latterlig du selv er.
Vi hadde avskrevet Botheim som fotballspiller. Derfor ble han fristilt. Så kommer du og skal ta på deg æren for at Botheim blomstret i Glimt ? Smile fin den. Harde fakta er at vi avskrev Botheim, men andre klubber så potensialet i han, satset på han og fikk greit betalt både på banen og på salg.
Botheim ble lurt til å forlenge kontrakten sin før vi uka etter hentet en ny spiss.

Har ikke tenkt å ta på meg æren for noe som helst, jeg. Ja, det er harde fakta at vi avskrev Botheim fra A-laget, men det endrer ikke på det faktum at han gikk gradene i akademiet.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 05.08.2022 00:34    Post subject: Reply with quote

Det kan være så enkelt som at VIF holder til i Oslo og er villige til å love gull og grønne skoger. Litt lettere å komme seg dit en til Bodø, og hva slags andre alternativer er der? Molde?

Så vet vi godt at akademiet under Vikvang har utviklet seg i fullstendig feil retning og at siden Fredrik Midtsjø i 2015 så er det vel Reitan, Skarsem og Ceide som har blitt satset på av spillere som har kommet opp igjennom akademiet. Så er det en del nå som får litt matching, men så spørs det hvor mye Chrupalla og Brovold får spille med Islending og Danske på plass, og forhåpentligvis også Holm og Vecchia tilbake etter hvert.

VIF trenger ikke å gjøre mye rett før de gjør det bedre enn oss for å si det mildt.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6680

PostPosted: 05.08.2022 01:06    Post subject: Reply with quote

VIFOSLO wrote:


Ikke hørt om landslagsspillere som Sjøeng og Borchgrevink. Det sier vel alt om dine fotballkunnskaper Hørt om Ronaldo?


Hahaha, det er noe av d sykeste jeg har lest Laughing
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
kris0stby
Veteran


Joined: 08 Dec 2008
Posts: 1562

PostPosted: 05.08.2022 03:35    Post subject: Reply with quote

Kan være at RBK har dårlig akademi og verden faller sammen. Kan også være at Oslo er en fin by man har lyst til å bo i, og at noen har lyst på litt miljøforandring. Elsket selv å bo i Trondhjem, men sett bort fra lang reisevei til Lerkendal liker jeg Oslo minst like godt.
Back to top
View user's profile Send private message
VIFOSLO
Junior


Joined: 15 Jan 2022
Posts: 92

PostPosted: 05.08.2022 09:22    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
VIFOSLO wrote:


Ikke hørt om landslagsspillere som Sjøeng og Borchgrevink. Det sier vel alt om dine fotballkunnskaper Hørt om Ronaldo?


Hahaha, det er noe av d sykeste jeg har lest Laughing



Jeg følger en del med på Norge U-20/21, og da vet man jo ganske godt hvem de er.

Noen som har fulgt Stian Sjøvold Thorstensen bedre enn meg, som har litt info?
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6680

PostPosted: 05.08.2022 13:03    Post subject: Reply with quote

Jamen konteksten mann, KONTEKSTEN!!!!
Jeg ser besett mye fotball når jeg kan men jeg aner ikke om glimt eller raufoss har en u17 landslagsspiller eller fem på neste samling.

Det er jo høyst normalt å vite hvem i sin klubb som representerer flagget, men ikke hvilke klubber de andre kommer ifra nødvendigvis, man kan iallefall ikke anta det, men å sammenligne det meden av de meste kjente landslagspillerne igjennom tidene er jo bare helt søkt Neutral
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 05.08.2022 14:57    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
Jamen konteksten mann, KONTEKSTEN!!!!
Jeg ser besett mye fotball når jeg kan men jeg aner ikke om glimt eller raufoss har en u17 landslagsspiller eller fem på neste samling.

Det er jo høyst normalt å vite hvem i sin klubb som representerer flagget, men ikke hvilke klubber de andre kommer ifra nødvendigvis, man kan iallefall ikke anta det, men å sammenligne det meden av de meste kjente landslagspillerne igjennom tidene er jo bare helt søkt Neutral


Dilemmaet her er vel at personen som mente at VIF ikke er særlig god på spillerutvikling ikke vet noe om spillerne VIF har utviklet.
Back to top
View user's profile Send private message
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1124
Location: Oslo

PostPosted: 05.08.2022 16:43    Post subject: Reply with quote

Hvordan skal jeg vite noe om dem hvis de enda ikke har spilt noen kamper for A-laget?? Og hvis de har kamper for A-laget, men har vært så usynlige at de ikke har fremstått som noe annet enn et nummer i lagoppstillingen, så er det vel heller ikke noe å skrive hjem om?
Back to top
View user's profile Send private message
Socrates
Veteran


Joined: 09 Jul 2005
Posts: 1117

PostPosted: 07.08.2022 02:43    Post subject: Reply with quote

VIFOSLO wrote:
martibs wrote:
Buss wrote:
Så en klubb kan ikke si at de har utviklet en spiller før spilleren er god nok for A-landslaget ?
Jeg mener at at har du utviklet en spiller som er god nok for Eliteserien så skal du være stolt.

For all del, vær stolt av det, men i dette tilfellet var det snakk om vurderingen som blir gjort når man velger hvilket akademi man går til, og da er det naturlig å sammenligne kvaliteten og kvantiteten på de spillerne som de aktuelle akademiene får frem. Rosenborg har rettmessig fått kritikk for å ikke produsere nok kvalitet gjennom akademiet de siste årene, men har historisk vært milevis foran hva VIF har fått til, og det er interessant å vite om dette er tatt med i betraktningen til de (to) trønderne som har valgt VIF over Rosenborg.


Historie er historie. Vålerenga har nå et akademi som presterer. De største trønderske talentene, velger Enga. Det er det selvsagt en grunn til.

Nok en gang til deg. Hvem har dere hentet opp, og hvordan er resultatene deres på nasjonalt nivå?


Du og de få som virkelig bryr seg om Vålerenga har et veldig søtt lillebrorskompleks til Rosenborg. Det er klart det er mer givende for deg å henge rundt på et Rosenborg-forum, hvor det er engasjement og klubbkultur, i motsetning til den livløse og apatiske "fanbasen" Enga har. Jeg bor selv på Oslo øst, og jeg møter nesten flere RBK-supportere enn hva jeg møter Oslo-borgere som bryr seg om Vålerenga.
Back to top
View user's profile Send private message
TAF
Veteran


Joined: 24 Jul 2005
Posts: 2657
Location: Eksil i Kristiansand

PostPosted: 07.08.2022 14:10    Post subject: Reply with quote

Nå er det ikke meninga å leke politi her, men kanskje denne tråden kan handle om juniorspillerne igjen, og videre nedlatende personkarakteristika kan tas på PM isteden?
_________________
"En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18474

PostPosted: 18.08.2022 09:13    Post subject: Reply with quote

To kamper etter sommeren, G16 tapte 0-4 for Brann, G18 tapte 1-3 for Sogndal. G18 taper stort sett hver kamp, mer overraskende at G16 taper så klart, men Basma sa vel på R&S at også G16-laget er avhengig av enkeltspillere.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.09.2022 20:35    Post subject: Reply with quote

Vemund Thue Gabrielsen har bundet seg til Rosenborg til 2025.

G16-landslagsspilleren har vært en viktig brikke på Rosenborgs guttelag, som har imponert i nasjonal serie- og cup denne sesongen.

(...)

- Vemund er en spennede høyreback og et menneske som er hel ved. Han er en reflektert og ambisiøs spiller som ønsker seg opp og frem. Det blir gøy å følge utviklingen hans fremover, sier Christer Basma, leder for SalMar Akademiet.

Les mer: Gabrielsen skrev proffkontrakt
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
vemundo
Veteran


Joined: 31 Jan 2006
Posts: 1381

PostPosted: 10.09.2022 14:49    Post subject: Reply with quote

Noen brasilianske aner kanskje? Kan det bli en Vemundo?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 101, 102, 103, 104, 105  Next
Page 102 of 105

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb