English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og markedspotensiale
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Haugen
Veteran


Joined: 06 May 2005
Posts: 3240
Location: Stadsbygd

PostPosted: 12.12.2006 22:29    Post subject: Reply with quote

Guffen wrote:
Du tar skammelig feil, Haugen.

(...)


Vi to står utrolig langt fra hverandre.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Haugen
Veteran


Joined: 06 May 2005
Posts: 3240
Location: Stadsbygd

PostPosted: 12.12.2006 22:45    Post subject: Reply with quote

gaMblE wrote:
Tilhørlighet har da ingenting med hvor man er født. Det handler om hvor man føler at hjertet sitt hører hjemmet. Og det kan vel så gjerne være i Rosenborg, selvom jeg er født og oppvokst i Oslo.

Å si at man ikke kan ha tilhørlighet i Rosenborg fordi du ikke sier "Æ mæ dæ sæ shø" er bare tåplig.


Du er også en av de som ikke helt har skjønt budskapet. Mulig litt feil ordvalg av meg har ført til forvirringer. Jeg har ikke nekta noen tilhørighet og følelser til RBK, men som Recon så "fint" skriver (takk for hjelpa forresten) vil dere ikke ha dimensjonen med den trønderske kulturen, historien og de trondhjemske landemerkene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Kjetil Rekdal
Veteran


Joined: 14 Mar 2006
Posts: 6202

PostPosted: 12.12.2006 23:02    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner godt hva du menere og det er forståelig. Men jeg syns ikke det er så utrolig viktig. Selv noen vif supportere som er født og oppvokst i oslo, vet lite om kultur og landemerker til enga for det.

Man trenger ikke være trønder for å vite noe om historien til Rosenborg. Jeg skjønner hva du mener, jeg er enig, men syns ikke det er så viktig. Du får mene hva du vil, men hva man vet om Rosenborg BK er mye viktigere enn hva man vet om Nidarosdomen, nidelva eller hva du nå tenker på.
_________________
In Rekdal We Trust!
Back to top
View user's profile Send private message
Guffen
Rutinert


Joined: 05 May 2006
Posts: 715

PostPosted: 12.12.2006 23:36    Post subject: Reply with quote

Hvor jeg og du står, er ikke så farlig.

Det som er interessant for RBK, er at det du påstår er hovedmarkedet for RBK - Midt-Norge - er altfor lite både befolkningsmessig og økonomisk for å løfte RBK videre. Den nasjonale og delvis skandinaviske interessen for RBK i de beste CL-årene viser at klubben vår har betydelig markedspotensial langt sør for Dovre.

Men RBK har hittil ikke skjønt eller utnyttet dette på noen som helst måte. Med suksess og attraktivt spill på banen, og skarp skjerpings av merkevaren/imaget sitt, kan det faktisk bli kult å gå med RBK-skjorter i Oslo.
Back to top
View user's profile Send private message
Haugen
Veteran


Joined: 06 May 2005
Posts: 3240
Location: Stadsbygd

PostPosted: 12.12.2006 23:45    Post subject: Reply with quote

Hadde vålerenga vært i vår posisjon, hadde du da latt deg lure, og spradet rundt i VIF-drakt?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
konrad4ever
Veteran


Joined: 19 Apr 2006
Posts: 2595
Location: Follo

PostPosted: 12.12.2006 23:54    Post subject: Reply with quote

Re Recon

Sotahjørnet?

Det har jeg aldri hørt om, så da har jeg vel ikke tilhørighet til klubben.

Om så du/ dere definerer det til sosialdemokratisk å mene noe annet enn dere i forhold til denne diskusjonen, så er meningene deres mye lengre til venstre.

Forøvrig en idiot diskusjon, som jeg er "provosert" til å svare på
Back to top
View user's profile Send private message
simonfcb
Proff


Joined: 03 Aug 2006
Posts: 362
Location: Trondheim

PostPosted: 13.12.2006 00:07    Post subject: Reply with quote

Jeg er født i Porsgrunn, bodde 6 år i Lillestrøm, bor nå mitt 10 år i Trondheim, men har alltid holdt med RBK pga. familie i Trondheim.

Jeg mener selv jeg har tilhørighet til klubben, vet ikke hva dere mener om det.
_________________
Simon - Barcelona og RBK
-------------------------------
PlanetBarca

``Det å gi seg på toppen er oppskrytt, man gir seg når man føler det er det rette valget´´ - Kjetil Andre Aamodt
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 13.12.2006 00:34    Post subject: Reply with quote

Konrad4ever wrote:
idiot diskusjon


Kanskje du skulle lest tråden før du hissa deg opp til grensen til blodpropp?
Du er uansett allerede satt i bås med den fantastiske ordd el i ng en din.
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
Nero
Proff


Joined: 23 Apr 2006
Posts: 309

PostPosted: 13.12.2006 03:28    Post subject: Reply with quote

Haugen wrote:
Fotball er ikke som å gå i butikken og handle brød. Fotball handler om tillhørighet og følelser. Er du født og oppvokst på østlandet, har du ingen tillhørighet til Trøndelag, Trondheim, Dahls og RBK. Markedet til RBK er Trøndelag som består av litt over 400 000 innbyggere, og det holder på og når metningspunktet.


Hva folk reagerer på kan man lett forstå når man leser den første posten til Haugen her. Skjønner at folk blir provosert når man vitterlig ER RBK-fan, og ikke kommer fra Trøndelag. Tilhørighet har med hva man selv føler å gjøre, ikke med hva andre mener. Å nekte andre enn trøndere å ha tilhørighet til RBK viser holdninger som er ekskluderende og diskriminerende.

Dessuten mener jeg Haugen tar feil. RBK har markedspotensiale utenfor Trøndelag, skjønt den blir selvfølgelig tynnet ut med avstanden. Det viser f.eks. spørreundersøkelser referert andre steder i forumet som sier at rundt 560.000 voksne har RBK som "sitt" lag i Norge. Forumet viser jo også at det er et marked utenlands.
Back to top
View user's profile Send private message
Haugen
Veteran


Joined: 06 May 2005
Posts: 3240
Location: Stadsbygd

PostPosted: 13.12.2006 08:58    Post subject: Reply with quote

Hvor har jeg skrevet at jeg nekter andre tilhørighet til RBK?

Får spørre deg også, som jeg spurte en annen i en annen tråd. Sett at Vålerenga hadde vært i vår posisjon, hadde du da gått rundt med VIF-drakt?

Og du, neste gang kan du lese hele tråden før du komenterer.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
cypern
Proff


Joined: 13 Dec 2006
Posts: 334
Location: Elverum

PostPosted: 13.12.2006 09:35    Post subject: Reply with quote

Jeg hiver meg på diskusjonen!

Kommer selv fra Østlandet, nærmere bestemt Elverum. Jeg kjører ofte 70 mil tur/retur for å se RBK, også treningskamper. Når jeg vet det sitter flere tusen medgangssupportere i Trondheim som mange ganger ikke gidder å se på kamper kan man spørre seg hva tilhørighet virkelig er. Disse menneskene vet sikkert mye mer om trønders historie, dahls osv enn det jeg gjør. Tilhørigheten mellom Dahls og RBK kan da ikke bety annet enn at begge deler er trønderske kjennemerker.

Det grenser opp mot trøndersk sjovinisme å si at en trønder uansett har en større tilhørighet mot en klubb enn f.eks en same som reiser flere hundre mil for å se laget sitt. Da er det på tide å få vekk skylappene.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 13.12.2006 09:40    Post subject: Reply with quote

Poenget var ikke noe annet enn at det er snakk om to forskjellige typer tilhørighet. Emosjonell og kulturell.
Back to top
View user's profile Send private message
klabb
Junior


Joined: 27 Nov 2006
Posts: 74
Location: Oslo

PostPosted: 13.12.2006 09:43    Post subject: Reply with quote

Dette er en ganske tåpelig diskusjon, synes jeg, og jeg skal forklare hvorfor. Jeg er født og oppvokst i Trondheim og bodde der i 30 år, men de siste 20 har jeg bodd i Oslo. Mine første RBK-kamper så jeg fra skuldrene til faren min rundt 1960. Min lokale forankring skulle dermed være fastslått, men samtidig har jeg bare sporadisk hatt gleden av å være på Lerkendal gjennom hele Rosenbogs gullepoke.

Jeg har med andre ord en fot i hver leir, en innavla trøndersk og en "främling", og kan se saken fra flere sider.

Etter mitt skjønn handler dette om en mix av lokalpatriotisme, gladfotball, folkelighet og en dæsj av Nils Arne Eggen. Og når RBK har tilhengere nær sagt over hele Europa så skyldes det alt unntatt lokalpatriotisme. Jeg synes vi skal være glade for at klubben vi er glad i klarer å skape entusiasme blant folk som knapt nok har vært i Trondheim. Da har den lyktes med å synliggjøre både morsom fotball og folkelighet.

La oss derfor slutte med forsøkene på å rangere Rosenborgs tilhengere. Jeg vil snu på ledergrisenes proklamasjon i George Orwells "Animal Farm". Sitatet passer forresten aller best på trøndersk.

All animals are equal - but some are more equal than others.
(Aill RBK-tilhængera e lik - og ingen e likar einn ainner).
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 13.12.2006 09:46    Post subject: Reply with quote

Det har ikke noe med rangering av supportere å gjøre, som påpekt flere ganger. Poenget er at tilhørigheten er fundert på forskjellige måter. En utenforstående er ofte knyttet til klubben på emosjonell basis, mens en trønder holder med Rosenborg pga. kulturell tilknytning. Det sier ikke noe om engasjementet, men hva tilknytningen springer ut fra.
Back to top
View user's profile Send private message
Nero
Proff


Joined: 23 Apr 2006
Posts: 309

PostPosted: 13.12.2006 10:03    Post subject: Reply with quote

Jeg har lest hele tråden. Hvis du leser det jeg skrev, så skrev jeg at jeg forstår at folk blir provosert når de leser den første posten din. Om du ikke mente det du skrev får stå på din kappe, ikke på de andre som "misforstod" deg.

Det virker som du legger til grunn at bare folk som har opplevd "dimensjonen med den trønderske kulturen, historien og de trondhjemske landemerkene" kan ha en ekte tilhørighet til RBK. Om det ikke er det du mener får du omformulere deg.

Fordi om man er trønder behøver man ikke være RBK-fan, og selv om man ikke er oppvokst i Trøndelag betyr ikke det at man ikke kan være hengiven supporter. Greit nok, man vil ikke ha den samme bakgrunnen og historiske opplevelsen, men så er det også sånn at hver eneste supporter, uansett opphavsted, vil ha sin egen versjon av opplevelsen. Det er ikke én versjon som er riktigere enn andre fordi alle opplevelsene er subjektive. En RBK-supporter som ikke er oppvokst i Trøndelag vil ha en annen opplevelse enn en som er vokst opp der, men det gjør ikke den personen til en annenrangs supporter. Hvor god supporter man er avhenger av hva man gjør her og nå, ikke av hvordan man ble supporter en gang i tida.
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7424
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 13.12.2006 10:45    Post subject: Reply with quote

Heh... Her i sommer var jeg på fest sammen med en fyr som hadde en svær VIF-logo tatovert på overarmen og "Vålerenga" tatovert nedover det ene beinet... Fyren var født og oppvokst i Nord-Trøndelag, men holdt med Vålerengen fordi han syns Rosenborg var for klysete og arrogante...
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Nero
Proff


Joined: 23 Apr 2006
Posts: 309

PostPosted: 13.12.2006 10:50    Post subject: Reply with quote

http://www.rbkweb.no/foru...php?t=1263

Denne forumtråden viser at RBK har potensiale også utenfor Trøndelag.
Back to top
View user's profile Send private message
Erik
Veteran


Joined: 04 Oct 2005
Posts: 3291
Location: Kristiansand

PostPosted: 13.12.2006 13:34    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Flott, om en tre-fire uker henger sikkert Erik med på det også!


Skal gi beskjed om en måneds tid da.

Noe som tydet på jeg ikke skjønner hva du sier? Den kommentaren gikk lite på hva tråden handler om. Enkelte ting blir bare for dumt, og enkelte setter seg selv litt for høyt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 13.12.2006 15:21    Post subject: Reply with quote

kan lure på om en del av komentarene her springer ut fra forstanden, eller fra aroganse, eller fra tåpelighet ja...

Har selv bodd i trøderlag hele mitt 27 år liv. Har svært sterke bånd til RBK, men mine bånd til Trondheim, resten av den trønderske kulturen, dahls og det andre er så langt jeg kan se ca. lik null.

Mulig jeg mangler en dimensjon jeg da siden jeg ikke kobler Rosenborg med f.eks øl. Forstår ikke hvorfor dette kobles sammen. Dere ville da ha følt en like sterk tilhørighet til RBK hvis det ikke dahls hadde eksistert...eller? Virker foresten mer "edle" suporterne som elsker RBK pga av RBK alene, enn de som føler tilhørighet til klubben pga RBK og ei suppe av andre ting.

Haugen wrote:
Hvor har jeg skrevet at jeg nekter andre tilhørighet til RBK?


du nekter kanskje ingen men du kommer med noen uttalelser/påstander som jeg godt kan forstå folk reagerer på. Du sier jo:

Fotball handler om tillhørighet og følelser. Er du født og oppvokst på østlandet, har du ingen tillhørighet....Markedet til RBK er Trøndelag...

Haugen wrote:
Fotball er ikke som å gå i butikken og handle brød. Fotball handler om tillhørighet og følelser. Er du født og oppvokst på østlandet, har du ingen tillhørighet til Trøndelag, Trondheim, Dahls og RBK. Markedet til RBK er Trøndelag som består av litt over 400 000 innbyggere, og det holder på og når metningspunktet. Skal RBK tjene mere penger, må de satse på eiendom eller andre lønnsomme geskjefter. Om det selskapet heter RBK-eiendom eller Invest-Skinnvest kommer på ett fett.
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 13.12.2006 16:23    Post subject: Reply with quote

Erik wrote:
Recon wrote:
Flott, om en tre-fire uker henger sikkert Erik med på det også!


Skal gi beskjed om en måneds tid da.

Noe som tydet på jeg ikke skjønner hva du sier? Den kommentaren gikk lite på hva tråden handler om. Enkelte ting blir bare for dumt, og enkelte setter seg selv litt for høyt.


Men du klarer fortsatt ikke få noen som helst substans i det du skriver til meg.
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
Haugen
Veteran


Joined: 06 May 2005
Posts: 3240
Location: Stadsbygd

PostPosted: 15.12.2006 00:30    Post subject: Re: RBK og markedspotensiale Reply with quote

Haugen wrote:
13/12-06 Føler for en liten oppklaring her. Jeg starta ikke denne tråden. Posten under her var ment som et motsvar til debatten om merkevarebygging i tråden RBK og økonomi. Så de første postene er flytta hit av administratorene, og debatten har gått videre.

Fotball er ikke som å gå i butikken og handle brød. Fotball handler om tillhørighet og følelser. Er du født og oppvokst på østlandet, har du ingen tillhørighet til Trøndelag, Trondheim, Dahls og RBK. Markedet til RBK er Trøndelag som består av litt over 400 000 innbyggere, og det holder på og når metningspunktet. Skal RBK tjene mere penger, må de satse på eiendom eller andre lønnsomme geskjefter. Om det selskapet heter RBK-eiendom eller Invest-Skinnvest kommer på ett fett.


Redigerte den første posten i denne tråden i går. I utgangspunktet var det ikke min intensjon å starte en debatt om tilhørighet osv. Selv om noen betviler mine uttalelser, så står jeg helt klart for alt jeg har skrevet her.


Last edited by Haugen on 11.03.2007 21:23; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Nero
Proff


Joined: 23 Apr 2006
Posts: 309

PostPosted: 15.12.2006 02:08    Post subject: Reply with quote

Ok, da var det delvis administratorens feil at diskusjonen ble ført i gal kontekst. Men for å fortsette på den tråden så viser jeg her det fine kartet Thomas lagde over RBK's dominerende nedslagsfelt, som er i tråden jeg ga link til ovenfor. Og ellers synes jeg dette forumet viser at det er et potensiale utenfor der også. Som andre har nevnt har ikke klubben tatt innover seg RBK's markedsmessige muligheter i tilstrekkelig grad til nå.

2mas wrote:
RBK må være den klubben i Norge med det naturlig største geografiske nedslagsfeltet.

Etter mitt syn er RBK enerådende uten noen naturlige konkurrenter i dette markerte området:



Spørsmålet er om at RBK er flinke nok å til utnytte dette. Etter det jeg ser, er det først og fremst Gauldalen, Orkdal lensmannsdistrikt (altså Orkdalen og vestover mot Kyrksæterøra) og Innherred folket på Brakka har mest fokus på. Tenker da på f.eks. salgsframstøt når det gjelder kampbilletter, supporterutstyr osv.

Spør du meg bør RBK prøvde å bedre utnytte potensialet det ligger i Namdalen (gjerne lenger nord også), Gudbrandsdalen og Østerdalen. Det er viktig at andelen medgangssupportere (i alle fall i de nevnte områdene på Østlandet) omvandles til mer trofaste.


En rask hoderegning sier at det bor ca 600.000 mennesker innenfor det skraverte området.
Back to top
View user's profile Send private message
Haugen
Veteran


Joined: 06 May 2005
Posts: 3240
Location: Stadsbygd

PostPosted: 19.12.2006 13:29    Post subject: Reply with quote

Audun Skorstad på kjernen.com:

Quote:
Kjærlighet til en fotballklubb er sterkt knyttet til lokalpatriotisme og fellesskapsfølelse.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 19.12.2006 19:16    Post subject: Reply with quote

Beklager, men hvem "gik" er det?
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Juch
Veteran


Joined: 14 Jun 2006
Posts: 2521
Location: Oslo

PostPosted: 19.12.2006 19:30    Post subject: Reply with quote

Han tar tydeligvis feil, da.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 3 of 4

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb