English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotball-VM 2014
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 54, 55, 56  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 14.07.2014 12:33    Post subject: Reply with quote

Takk, ser nå vi glemte av en 0 der ja! Bra du er våken Hedon Very Happy Kanskje vi ubevist henviste til britiske pund!
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 15.07.2014 14:40    Post subject: Reply with quote

Til diskusjon:
Attaboy; hvorfor burde Neuer vært utvist i finalen? Han gjør ingen ting som er ulovlig. Han er først på ballen (den eneste som er på ballen) og gjør det som en hver keeper gjør, når de må hoppe opp for å nå en ball i duell (beskytte seg selv). Husk at hopper man så langt/ høyt man klarer, er det en naturlig bevegelse å løfte bena. Opptrekket av fot gjør at man hopper vesentlig høyere og lengere.
Higuain velger selv å fullføre løpet, selv om han bør forstå at Neuer vil nå ballen før ham - altså oppsøkende av Higuain.

FRUSTRASJON:
1) Hvorfor hadde NRK 3 Argentina-fans i studio (som eksperter) og to Argentina-fans som kommentatorer? Jeg ble drittlei all Argentina- og Messi-onanien som disse kommentatorene gulpet opp.

2) Hvorfor blir det ikke snakket om hvor stygt Argentina spilte? Schweinsteiger er Tysklands viktigste spiller og "hjernen" i laget. Det var etter hvert ganske tydelig at Argentina ville ha ham ut av kampen:

a) Mascherano burde vært utvist. Etter at Mascherano hadde fått gult kort, foretar han en hard tackling på Schweinsteiger som faller. Mascherano (liggende) sparker da en liggende Schweinsteiger i ryggen (helt bevisst). Sparket i seg selv kvalifiserte til rødt kort.
b) Agüero burde vært utvist. Etter at Agüero hadde fått gult kort, går han noe senere opp i en hodeduell med Schweinsteiger og albuer ham i ansiktet, slik at Schweinsteiger får et kutt og må sys. Slaget i seg selv kvalifiserte til rødt kort.

Albuer og spark er ikke naturlige bevegelser i noen av disse situasjonene og er helt bevisste handlinger fra spillerne.

3) Hvorfor er det ikke i norsk media snakk om det generelle kvalitetsfallet blant de store nasjonene i Sør-Amerika? Nå har jeg ikke sett alle kampen i VM, men Brasil, Colombia, Argentina (og Uruguay?) må ha vært blant de "styggeste" lagene. Hardt og brutalt spill har kjennetegnet disse lagene.
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 15.07.2014 14:56    Post subject: Reply with quote

Jeg er helt enig i at Neuer aldri skal ha kort for det der. Men jeg synes også det er litt i overkant å påstå at Higuain "burde forstått" at han kom til å få en keeper i skallen uten for 16-meteren mot cornerflagget. Frisparket mot Higuain blir for meg like skivebom som rødt kort til Neuer. Det behøver ikke nødvendigvis å blåses i det hele tatt etter en duell.

Vil for ordens skyld også presisere at det var Agueros hånd og ikke albue som traff mannen med verdens tyskeste navn i fjeset. Schweinsteiger fikk såpass mye juling etterhvert i kampen at dommer burde grepet inn. Ryggsparket husker jeg ikke godt nok til å uttale meg.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 15.07.2014 15:53    Post subject: Reply with quote

Zorac,
først en undring; sammenstøtet mellom Neuer og Higuain må da ha vært innenfor 16 meteren? Neuer strekker seg jo over Higuain når han bokser?

For øvrig:
a) Higuain må da se at Neuer kommer i stor fart?
b) Da må han også forstå at Neuer sannsynligvis vil nå ballen når den spretter opp over hodet hans.
c) I så fall har Higuain to valg: 1) fortsette for å forstyrre Neuer - oppsøke situasjonen, eller 2) prøve å unnvike sammenstøtet.

Kanskje ikke så lett å vurdere der og da. Alt foregår jo i stort tempo.
Dette er jo tross alt tenkt i ettertid. Men skjønner at dette må ha vært vanskelig for dommeren. Han ser jo også at situasjonen blir voldsom, men at det er kamp om ballen.

Zorac, jeg er enig med deg i at det "riktigste" sannsynligvis ville vært å dømme innkast i situasjonen.
_________________
Takk.


Last edited by TomH on 15.07.2014 15:58; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 15.07.2014 15:57    Post subject: Reply with quote

Godt poeng ang boksing og 16-meter.

Så vidt jeg husker løp Higuain skrått uover og fulgte ballen med blikket hele veien (med unntak at han tilsynelatende kastet et blikk inn i feltet flere meter før det smalt), så det er ikke sikkert han så smellen komme. Det kan også hende han vurderte det slik at han ville slå Neuer i "løpsduellen", og derfor gutset på å treffe ballen først.

EDIT:

Jeg tror rett og slett ikke Higuain får med seg at Neuer kommer så massivt (no pun intended) som han gjør.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 15.07.2014 16:04    Post subject: Reply with quote

Zorac,
det ser ut til at du har rett ut fra det klippet ditt. Imidlertid tidelen før dette klippet begynner, ser Higuain at Neuer kommer i stor fart. Higuain MÅ vite at det kommer til å smelle. Kanskje han satser på å fullføre for å bli felt og få straffe?

Hva tenker du forresten om situasjonen mellom Garay og Kramer?
Garay ser jo Kramer hele tiden.
Vet virkkelig ikke Garay at hans skulder kommer til å treffe Kramer?
Se på linken etter ca 4 sekunder:

http://www.youtube.com/wa...uPaz1tK6eI

Det ser ut til at Garay skjærer inn i løpebanen til Kramer med skulderen "fremst" mot hodet til Kramer.
_________________
Takk.


Last edited by TomH on 15.07.2014 16:08; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 15.07.2014 16:07    Post subject: Reply with quote

Synes det er helt utrolig at dere sier at Higuain må "skjønne" at Neuer kommer der. Herregud han har blikket på ballen og ønsker å nå den. Kneet til Neuer hører ikke hjemme der oppe, uansett hvordan dere vrir å vender på det. Så kan man diskutere hvorvidt det er rødt eller ikke, for det er jeg ikke så sikker på heller. Men mener det der utrolig farlig spill av Neuer
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18387
Location: Oslo

PostPosted: 15.07.2014 16:11    Post subject: Reply with quote

For meg er hendelsen en stygg hendelse på grunn av det kneet. Det har ikke noe der å gjøre, på samme måte som albuer som blir most inn i ansiktet til spillere i en hodeduell ikke har noe der å gjøre.

Jada, det er sikkert greiene for keepere å beskytte seg slikt, på samme måte som det både er noe naturlig og beskyttende å hoppe opp og klinke ut albuene, men det er farlig og man skal ikke gjøre det.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11708

PostPosted: 15.07.2014 16:13    Post subject: Reply with quote

Når vi snakker om kneet til keepere høyt oppe så vet jeg ikke om det var noen andre enn meg som så Argentina sin keeper tidligere i kampen. Han var veldig høyt opp med kneet og det på en veldig unaturlig måte, var så vidt at en tysker som jaget ballen Romero tok ikke ble truffet. Da kunne det blitt stygt, styggere enn Neuer situasjonen men siden han akkurat ikke traff så fikk nesten ingen det med seg og da henger alle seg opp i Neuer.
Back to top
View user's profile Send private message
Adde
Rutinert


Joined: 12 Sep 2011
Posts: 603
Location: Trondheim

PostPosted: 15.07.2014 16:16    Post subject: Reply with quote

@Tom H

du glemte denne, til opplysning
Quote:
C) Høwedes skulle vært utvist i midten av førsteomgang
Eller, dette var kanskje ikke like frustrerende? Razz
_________________
Push it to the limit
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 15.07.2014 16:18    Post subject: Reply with quote

StranderGud;
se på den vedlagte linken (akkurat 7 sek - det første bildet i repetisjonen) og du vil se at Higuain ser at Neuer kommer i stor fart 4 meter unna. Higuain skjønner hva som kommer. Det ser ut til at han har mulighet til å unngå situasjonen om han ikke fullfører:

http://www.youtube.com/wa...qPLMH26Fz4

Det har aldri vært rødt kort for keeper å bokse en ball i feltet med opptrukket ben.
_________________
Takk.


Last edited by TomH on 15.07.2014 16:30; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 15.07.2014 16:26    Post subject: Reply with quote

Adde,
Höwedes, Mascherano og Agüero burde alle vært utvist.
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 15.07.2014 16:28    Post subject: Reply with quote

Okei, han ser på keeper og velger å gå for å forsøke å ta ballen. Synes det er helt tullete å si at han burde skjønt at det ville ende slik. Det er VM-finale og man ønsker vel å gjøre alt man kan. Jeg sier igjen at jeg mener ikke nødvendigvis at det er rødt, men å mer eller mindre skylde på Higuain for dette kan jeg rett å slett ikke fatte er mulig.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 15.07.2014 16:35    Post subject: Reply with quote

TomH - Nei det er i prinsippet ikke rødt kort å bokse med høye ben. Det er heller ikke rødt kort å ta brassespark. Men gjør du det i nærheten av hodet til en motspiller blir det slått ned på. Latterlig argument fra din side det der. Respekterer at du mener at Neuer gjorde det riktige, men det argumentet er jo bare teit. Det er snakk om å unngå farlig spill og det gjorde ikke Neuer slik jeg ser det
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 15.07.2014 16:37    Post subject: Reply with quote

MiamiDolphins og StranderGud,
kneet har absolutt noe der å gjøre - spesielt når Neuer ser at det blir en duell! Utespillere kan beskytte seg med armene. Det kan ikke keepere gjøre når de går ut i feltet. Deres hender er opptatt med å ta ballen.

EDIT:
Unngå farlig spill gjør man ved å beskytte seg. Det kan gjøres på mange ulike måter. Hoppe over en som tackler, kaste seg som Robben, unngå en situasjon og akseptere at ballen er tapt, eller bruke hendene.

Neuer beskyttet seg med kneet, Higuain kunne beskyttet seg ved å bruke armene, eller ved å unngå situasjonen (innse at i det ballen spretter er den tapt)
_________________
Takk.


Last edited by TomH on 15.07.2014 16:46; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18387
Location: Oslo

PostPosted: 15.07.2014 16:44    Post subject: Reply with quote

Siden du har et helt annet forhold til keepere enn meg blir vi selvsagt ikke enige, men:

Å gå opp med albuer og knær i dueller bør ikke skje, det bør ikke være lov. Det er potensielt farlig for spillerne.
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 15.07.2014 16:46    Post subject: Reply with quote

TomH - kommer aldri til å bli enig her. Fair enough du har din oppfattning, men å skylde på Higuain er jo helt utrolig. Ser poenget med at han skal beskytte seg, men det er ikke ensbetydende med at du planter kneet i hodet på folk.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 15.07.2014 16:54    Post subject: Reply with quote

He he,
ok, som keeper (riktignok gammel) har vi vel motstatte utgangspunkt.

For øvrig helt enig med deg Miami vedrørende albuer. Det er i en slik sammenheng, med stygge situasjoner og grisete spill, at det blir latterlig å utestenge Suarez i månedsvis for en helt ufarlig forseelse, som ikke en gang fungerer som sabotasje av spillet eller en "professional fault". Nok om det.

Hva med Garay?
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18387
Location: Oslo

PostPosted: 15.07.2014 16:56    Post subject: Reply with quote

Husket ikke hendelsen før jeg sjekket linken din TomH, men det der er absolutt ikke greit det heller!
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 15.07.2014 17:02    Post subject: Reply with quote

Den situasjonen der synes jeg er like stygg som den med Neuer.

Garay vet utmerket godt at Kramer blir i skvis - og at Kramer ikke har nubbsjans til å komme unna karamellen som Garay ser ut til å gi Kramer bevisst.

Dette er en typisk situasjon som jeg føler at media i Norge neglisjerer i forhold til situasjonen med Neuer.

Noe i meg sier at Tyskland ikke er helt stuerent. Men det kan skyldes min lidenskap for tysk fotball siden 1982.
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 15.07.2014 17:04    Post subject: Reply with quote

Higuain trekker seg ikke fordi han løper langs 16-meterlinja. Neuer treffer ballen på motsatt side av Higuain. Det betyr at Neuer treffer ballen med hånda utenfor 16-meterstreken, tar fra Argentina en klar målsjans og burde vært utvist av den grunn.
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 15.07.2014 17:06    Post subject: Reply with quote

"Den situasjonen der synes jeg er like stygg som den med Neuer."

Så du innrømmer faktisk at den er stygg?



Ingen keeper trenger å "beskytte seg" på denne måten. Ikke så ekstremt som dette
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 15.07.2014 17:17    Post subject: Reply with quote

Ja, selvfølgelig er situasjonen stygg!

Problemet er at keeper må ha fokus på ballen og kan ikke se på hva motspiller gjør. Det var en feil jeg kunne gjøre når jeg gikk ut i feltet og av den grunn mistet jeg for ofte ballen i dueller.

Neuer må beskytte seg på den måten han kan og kan ikke ha fokus på om det er for lite, passe, eller for mye. Higuain må beskytte seg slik han finner hensiktsmessig.

Borden,
om du ser på linken vil du se at du tar feil.
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 15.07.2014 17:17    Post subject: Reply with quote

Det kan også virke som om Neuer treffer Higuain med kneet tidelet før han treffer ballen med hånda, og da skal det vel dømmes?
Back to top
View user's profile Send private message
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 15.07.2014 17:20    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:

Borden,
om du ser på linken vil du se at du tar feil.


Syns ikke linken over viser veldig klart hvor ballen var når Neuer treffer den. Begge spillerne faller iallfall utenfor 16-meteren, så syns det er greit å stille spørsmål ved om ballen var akkurat utenfor når Neuer bokser.

Har sett på andre linker at Higuain springer akkurat innenfor streken, men Neuer treffer jo på motsatt side av hodet hans.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 54, 55, 56  Next
Page 55 of 56

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb