English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotball-VM 2014
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 54, 55, 56
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 15.07.2014 16:42    Post subject: Reply with quote

Borden,
1) det er i hvertfall tydelig at "hele" Higuain er innenfor 16 meteren, samt at det i tillegg er god plass på "yttersiden" før 16 meter streken. At ballen var innenfor 16 meteren ser ikke ut til å være et problem.

2) Det er ingen reaksjon i kroppen til Higuain som tyder på et sammenstøt før etter at Neuer har bokset ballen.

Jeg tror du tar feil i begge hentydningene dine.

Hva med kampens første stygge situasjon? Har Garay over hodet noen unnskyldning?
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 15.07.2014 17:08    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:

Hva tenker du forresten om situasjonen mellom Garay og Kramer?
Garay ser jo Kramer hele tiden.
Vet virkkelig ikke Garay at hans skulder kommer til å treffe Kramer?


Jeg husker den ikke godt nok fra kampen, og klippet er litt for "utydelig" til å gi meg klart bilde. Den ser brutal ut, og hodeskader bør fokuseres på. Skal ikke være for bastant her og nå om det var en bevisst handling eller en skulder mot skulder gone bad.

For øvrig merker jeg meg ved situasjonen til Higuain at det kan hende han "spekulerer" i å få noe ut av sitasjonen, enten å slå Neuer i en duell, eller få fri-/straffespark. Hele veien ser det ut som han plasserer seg på "innida" av ballen, altså mellom ball og Neuer. Nå har jeg aldri vært noen klassespiss og kommer nok ikke til å bli det heller (sigh), men for meg virker det naturlig at en spiss som var igjennom mer eller mindre alene og ikke visste keeper var på vei ut, ville løpt rundt ballen på utsida for å komme rett på mål. Men det er selvsagt vanskelig å analysere slikt.

Når det gjelder bildet med kneet på vei mot Higuains skalle, er jeg ganske sikker på at det lyver. Videoene viser da at han treffer med lår/hofte og ikke kneet? Om han hadde truffet rent med kneet der hadde aldri i verden Higuain fullført kampen.

Jeg står på mitt; dommerens avgjørelse burde vært innsats..
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 15.07.2014 17:10    Post subject: Reply with quote

Jeg la ut bildet for å illustrere hvor farefult spill det var. Han traff litt mer på siden av kneet etter hva jeg ser så den er grei.
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 15.07.2014 18:18    Post subject: Reply with quote

Det var en keeper som gjorde omtrent det samme på Odd Iversen i sin tid, men når den tredje duellen kom stod keeperen på streken. Alle spisser burde kjøre denne "kung fu" stilen i liknende situasjoner, tross alt de må beskytte seg, men kanskje det resulterer i at vi får slutt på dette tullet.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 15.07.2014 23:00    Post subject: Reply with quote

Helt håpløst at det diskuteres om dette er frispark/straffe mot Neuer eller ikke. Neuer kommer i enorm fart, oppsøker situasjonen, og kommer inn slik at han er nødt til å treffe Higuain knallhardt med kneet for å kunne bokse ballen. Totalt uavhengig av hva han treffer først.

Forsvarsspillere har, til sammenligning, heller ikke lov til å takle bakfra i vanvittig fart selv om de måtte klare å treffe ballen med den forrerste foten sin, dersom de etterpå meier ned spilleren brutalt med det andre beinet. Det er ikke tillatt å utsette motspillere for fare på den måten, og Neuer kunne i verste fall ha drept eller lammet Higuain der. Rødt kort, totalt åpenbart, ingen tvil. Harald Schumacher. Sannsynligvis er det straffe også, noe jeg tror er grunnen til at dommeren blåser det merkelige frisparket utover - han vil/tør ikke dømme rødt kort og straffe der, dermed må han peke motsatt vei når han allerede har blåst. Alternativet er at Rizzoli er hjerneskadet, for hva Higuain gjør galt der må bare fåglarna vite.

Argumentet med at "keeperen må få beskytte seg når han ser situasjonen oppstår" er i min bok helt meningsløst, så lenge dette ikke er en situasjon der keeperen er tvunget til å gå i noen duell. Han kan ikke få tommelen opp for å beskytte seg selv for skade når han bevisst utsetter motspilleren for det. Det er forøvrig ikke første gang i VM man ser Neuer gå inn for å gi motstanderen en smell, det hendte også mot Algerie (så vidt jeg husker) når han plantet skulderen i ansiktet på en spiss som forsøker å unngå et sammenstøt.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 16.07.2014 07:29    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
a) Higuain må da se at Neuer kommer i stor fart?
b) Da må han også forstå at Neuer sannsynligvis vil nå ballen når den spretter opp over hodet hans.
c) I så fall har Higuain to valg: 1) fortsette for å forstyrre Neuer - oppsøke situasjonen, eller 2) prøve å unnvike sammenstøtet.


TomH wrote:
Problemet er at keeper må ha fokus på ballen og kan ikke se på hva motspiller gjør.


Hvordan får du dette til å henge sammen?

Spiller A må altså se at motspiller kommer, og dermed forsøke å stikke av, mens spiller B må ha fokus på ballen og kan derfor ikke se på hva motspiller gjør.
Back to top
View user's profile Send private message
nin
Rutinert


Joined: 30 May 2008
Posts: 779

PostPosted: 16.07.2014 09:10    Post subject: Reply with quote

Jeg blir drittlei av dette "først på ballen" styret folk alltid lirer av seg. Det er veldig enkelt å finne FIFA's reglement for fotball, og om du klarer å finne en eneste henvisning til "først på ballen" der skal du få premie.

Det som helt klart står er følgende:

Quote:
A direct free kick is awarded to the opposing team if a player commits any of the following seven offences in a manner considered by the referee to be careless, reckless or using excessive force:
• kicks or attempts to kick an opponent
• trips or attempts to trip an opponent
• jumps at an opponent
• charges an opponent
• strikes or attempts to strike an opponent
• pushes an opponent
• tackles an opponent

An indirect free kick is also awarded to the opposing team if, in the opinion of the referee, a player:
• plays in a dangerous manner


Det er ikke vanskelig å argumentere for at det Neuer gjør faller innunder dette, totalt uavhengig om han treffer ball eller ikke. Nei, det er ikke ulovlig å gå opp med kneet for en keeper for å beskytte seg. Ja, det er ulovlig for en keeper å ruse inn i en motstander i stor fart og takle han med hofta i hodehøyde. Det er både hensynsløst og uvørent, og er soleklart frispark, og så har dommer også mulighet til å kalle det farlig spill og gi indirekte frispark isteden for straffe.
Back to top
View user's profile Send private message
£irik
Senior


Joined: 04 May 2014
Posts: 201

PostPosted: 16.07.2014 09:28    Post subject: Reply with quote

Hvis ikke det Neuer driver med i denne situasjonen er farefullt spill, så forstår jeg ikke helt hva som kvalifiserer til farlig spill. Dette er livsfarlig, først på ball eller ei, samme hva intensjonen er.
Regner forøvrig med de fleste har fått med seg denne av Tom Henning Øvrebø, men legger den ved åkkesom.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 54, 55, 56
Page 56 of 56

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb