English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Konserter på Lerkendal
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59450
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.11.2009 23:53    Post subject: Reply with quote

RBK tjener på utleie av tomt, men hadde tjent mer som arrangør.

Men da er risikoen desto større.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 24.11.2009 01:44    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Vil ha Radiohead! Eller Daft Punk.

Problemet er vel bare at byen ikke er helt klar for såpass spennende og eksperimentelle band enda. Gamlissrocken står fortsatt høyt i kurs, og det ser ikke ut som noen tør å gjøre noe med det.


Radiohead liker jeg også, selv om jeg ikke syns de har gitt ut noe veldig bra siden 'OK Computer'. Låtene har blitt kjedeligere/dårligere, og er ikke noe der som fenger interessen min veldig lengre. Daft Punk har jeg ikke noe sans for.

Det disse to har til felles er at de neppe trekker så mange tilskuere som de artistene som har vært på Lerkendal de siste årene. For å ta et eksempel fra USA. I løpet av første halvår 2008 var Bon Jovi, Bruce Springsteen og Van Halen de tre største på konsertinntekter. Disse tre ville nok også fylt Lerkendal på nivå med Kiss, Ozzy og Maiden. Noen veldig nye band (eller fra 90-tallet som du nevner), fins dessverre ikke som har en slik status at de vil trekke så mye folk.

Jeg synd det blir feil å benytte begrepet gamlissrock bare fordi man har holdt på en del år. Hva er egentlig negativt med å være gammel og fortsatt spille musikk? Er ikke kvaliteten der kommer heller ikke publikum tilbake i samme grad.

Jeg er mer bekymret for at det ikke fins nok kvalitet i nyere artister til at noen tar opp arven etter de som allerede er store og utfordrer de på billettsalg. Unntakene fins, men det virker som om det er vanskelig å få den massive appealen for disse, ettersom det som spilles på radio stort sett er Hip Hop og syntetisk pop/R&B/soul, musikkformer som ikke er best i live-format pga. måten den er laget og fremført på.

Jeg har en tese om at ungdom de siste årene er mer opptatt av dataspill enn å øve på et instrument 12 timer i døgnet, som f.eks. Jimi Hendrix, Steve Vai og Yngwie Malmsteen gjorde. I tillegg er det så mye annet. Mange TV-kanaler f.eks. Skal man bli gode musikere må man ofre alt annet, og det var nok enklere på 60- og 70-tallet.

Musikkformene punk på slutten av 70-tallet og hip hop på slutten av 80-tallet mener jeg også har ødelagt en god del for hva som blir laget av musikk. Selvsagt har begge musikkformene hatt noen bra artister, men det er mer ideene i seg selv som har ødelagt. Punk gjennom å rettferdiggjøre at du ikke kan spille og gjøre det til noe kult. Hip Hop gjennom å fjerne synging og erstatte med snakking, samt sampling av andre artister i stedet for å skape ting selv, og spille ting selv.

Jeg har også egne favorittartister jeg gjerne skulle sett spille utendørs på Lerkendal, som Rush og The Mars Volta, men jeg er realistisk nok til å innse at trøndere flest ikke vil komme i hopetall på en slik konsert og at det derfor neppe vil skje.

I mellomtiden er jeg svært glad over å få se Kiss live. Et enormt sceneshow og mange bra låter, ispedd en del dårlige. Tror det blir en morsom og minnerik kveld.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 24.11.2009 01:51    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Ja. Sørgelig forutsigbart at de fortsetter i dette sporet med utdaterte rockeklovner. Ozzy, Iron Maiden, Def Leppard, Thin Lizzy, etc.


Hva er det som gjør disse utdaterte? Holdt ikke konsertene de holdt her mål? Jeg syns kvaliteten var meget bra på alle disse fire konsertene du nevner.

Utdatert er de på langt nær.
Back to top
View user's profile Send private message
Johnny W
Veteran


Joined: 31 Aug 2005
Posts: 1908
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.11.2009 02:05    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Jeg har en tese om at ungdom de siste årene er mer opptatt av dataspill enn å øve på et instrument 12 timer i døgnet, som f.eks. Jimi Hendrix, Steve Vai og Yngwie Malmsteen gjorde. I tillegg er det så mye annet. Mange TV-kanaler f.eks. Skal man bli gode musikere må man ofre alt annet, og det var nok enklere på 60- og 70-tallet.


I tillegg må vi ikke glemme alle de stakkars håpefulle gitarist-spirene som er blitt gjort "mer lik alle andre og uten originalitet" av gitarlærererne sine. En viktig faktor i hvorfor rocken ikke er like fremtredende på dagens hitlister.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 24.11.2009 02:17    Post subject: Reply with quote

Gitarlærere er noe stort tull. Man kan gå og lære seg klassisk gitar som barn (eller piano) til et visst nivå, om man ønsker, men de beste har gjort det selv og skapt sin egen stil.

Eddie Van Halen lærte f.eks. å spille gitar gjennom å ha tatt pianotimer som barn, og å høre på Eric Clapton. Han var (og er) en enorm Clapton-fanatiker, og brukte å spille etter de lange jammene Cream spilte inn i timesvis. Allikevel høres han ikke ut som Eric Clapton når han spiller.

Det handler om å øve, øve, øve og utvikle egen stil. Omar Rodriguez Lopez i The Mars Volta har greid det. Han er for meg helt der oppe med de aller største.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59450
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.11.2009 09:53    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
RBK tjener på utleie av tomt, men hadde tjent mer som arrangør.


Odd Rustad kan avsløre at det er betydelig billigere å leie parkeringsplassen ved Lerkendal enn selve banen og tribunene.

Han peker også på at man sparer gressmatta for den store belastningen det er å ha tusener av konsertgjengere i hus.

- Jeg regner med at de fleste konsertene på Lerkendal i fremtiden vil holdes på utsiden av stadion. Det er lettere å planlegge og krever mindre tid til rigging, sier Rustad.

Les mer: Her parkeres Kiss etter stadionmiss

Føler dog at en ting mangler på RBK-illustrasjonen: Hvor skal alle vogntogene parkere? Mener å huske at store deler av parkeringsplassen var full da Iron Maiden var på besøk. Antar at man dog finner plass til mange bak tribune vest.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21965

PostPosted: 24.11.2009 10:21    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Radiohead liker jeg også, selv om jeg ikke syns de har gitt ut noe veldig bra siden 'OK Computer'. Låtene har blitt kjedeligere/dårligere, og er ikke noe der som fenger interessen min veldig lengre.


Her er vi iallefall fundamentalt uenige. Det finnes knapt et band i verden som eksperimenterer mer med musikk enn Radiohead. Man kan sikkert mislike det, men kjedelig skal ingen få beskylde dem for å være. Kjedelig hadde det vært om de kjørte på i The Bends/OK Computer-stilen resten av karrieren. Istedet har de utviklet seg og skapt sitt eget lille musikkunivers, i en salig blanding av rock, electronica og klassisk.

Men, jeg skal ikke bli fornærmet på Radiohead sine vegne. Jeg vet også at de neppe hadde fyllt Lerkendal, noe jeg skrev over her. Trondheim er rett og slett ikke stor nok for slike band.

</object>

Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21965

PostPosted: 24.11.2009 10:28    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Jeg synd det blir feil å benytte begrepet gamlissrock bare fordi man har holdt på en del år. Hva er egentlig negativt med å være gammel og fortsatt spille musikk? Er ikke kvaliteten der kommer heller ikke publikum tilbake i samme grad.


"Gamlissrock" i seg selv er jo ikke negativt, men mer en beskrivelse på artister som Kiss & Co - som jo tross alt nærmer seg pensjonistalder. Negative er mine følelser for musikken, men det er jo en subjektiv oppfatning.

Har forøvrig ingenting prinsippielt imot gamlinger som driver med musikk. En av mine absolutte favorittartister, og en av de største musikkgeni som går rundt på moder jord er Raja Ram. En 68 år gammel mann som spiser fluesopp til frokost, middag og kvelds, men som har et musikalsk talent ut av en annen verden.

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18535

PostPosted: 24.11.2009 11:31    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Musikkformene punk på slutten av 70-tallet og hip hop på slutten av 80-tallet mener jeg også har ødelagt en god del for hva som blir laget av musikk. Selvsagt har begge musikkformene hatt noen bra artister, men det er mer ideene i seg selv som har ødelagt. Punk gjennom å rettferdiggjøre at du ikke kan spille og gjøre det til noe kult. Hip Hop gjennom å fjerne synging og erstatte med snakking, samt sampling av andre artister i stedet for å skape ting selv, og spille ting selv.


Vel, takk og pris mener mange at musikk er mer enn rene tekniske ferdigheter med gitaren. Jeg synes det er spesielt å gi andres kreativitet (altså de som uttrykker seg gjennom feks punk og hiphop) skylden for at interessen for den typen kreativitet som du foretrekker (tekniske ferdigheter) er lavere (i følge deg).

Sorry, OT. Bør flyttes til musikktråden?
Back to top
View user's profile Send private message
AndreasR
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 1718
Location: Svalbard

PostPosted: 24.11.2009 18:13    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Hjortefot wrote:
Sørgelig forutsigbart ?


Ja. Sørgelig forutsigbart at de fortsetter i dette sporet med utdaterte rockeklovner. Ozzy, Iron Maiden, Def Leppard, Thin Lizzy, etc. Rekka kommer aldri til å ta slutt, så lenge byen heter Trondheim. Sørgelig at alle store konserter skal være i dette sjiktet.

Tilogmed noe så gørrkjedelig som U2 eller Coldplay hadde vært forfriskende i forhold.


Skal man ha store konserter med mye folk må man nødvendigvis servere kvalitet fra scenen også. I min verden er ingen større enn Maiden, men selvsagt skal jeg på Kiss. Du er ikke utdatert fordi du har holdt på i 30 år.
_________________
PÃ¥meldt
Back to top
View user's profile Send private message
AndreasR
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 1718
Location: Svalbard

PostPosted: 24.11.2009 18:15    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Haugen wrote:
Rart at de trekker folk da når de er utdaterte..


Er ikke rarere enn at det finnes mange utdaterte mennesker.

Gruer meg inderlig til den blodharry fansen til Kiss dukker opp i bybildet til sommeren. Grøss og gru.


Klart, det er sikkert mer trivelig å møte fans av dagens hitlister Burger King. Hip hop rnb og kyss meg i ræva.
_________________
PÃ¥meldt
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21965

PostPosted: 24.11.2009 18:26    Post subject: Reply with quote

Ja, seff. Liker man ikke å spare til langt hår og male seg i trynet - sitter man på Burger King og diskuterer Britney Spears. Har forstått det, du.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 24.11.2009 18:33    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Her er vi iallefall fundamentalt uenige. Det finnes knapt et band i verden som eksperimenterer mer med musikk enn Radiohead.


Den låten du linka video til, 'Idoteque', er av ypperste klasse. Det var vel først på 'Hail to the Thief' at jeg begynte å miste litt interessen.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21965

PostPosted: 24.11.2009 18:41    Post subject: Reply with quote

Hail to the thief var jo et skritt tilbake i retning OK Computer igjen, etter et par litt sære album. Hail... er faktisk favorittplata mi. Ikke bare fra Radiohead - men av alle i hele verden.

Av en rekke høydepunkt, er dette det aller største:



Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 24.11.2009 18:49    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:

Vel, takk og pris mener mange at musikk er mer enn rene tekniske ferdigheter med gitaren. Jeg synes det er spesielt å gi andres kreativitet (altså de som uttrykker seg gjennom feks punk og hiphop) skylden for at interessen for den typen kreativitet som du foretrekker (tekniske ferdigheter) er lavere (i følge deg).


Klart musikk handler om følelser og ikke teknikk, men å beherske et instrument eller sin egen stemme er en svært bra start for å kunne være kapabel til å skape interesse for en som skal lytte på musikken. Det fins også mange eksempler på teknisk flinke musikere eller vokalister som ikke evner å skape bra musikk fordi lidenskapen mangler.

Det er vel mer media og bransjen som har ødelagt enn artistene, fordi media har en tendens til å opphøye det mediokre og nedsable mye av det som er bra, og musikkbransjen lager guder ut av artister som har sin force i å se sexy ut og ha mange dansere på scenen. Musikken virker å komme i andre rekke.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 24.11.2009 18:59    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Hail to the thief var jo et skritt tilbake i retning OK Computer igjen, etter et par litt sære album. Hail... er faktisk favorittplata mi. Ikke bare fra Radiohead - men av alle i hele verden.


Får vel være enige om å være uenige om dette. For meg blir den låten du linka til alt for kjedelig i melodiføringen og rytmen alt for repetitiv og monoton. Er ingenting der som fanger min interesse. Er litt sjokkert faktisk over at du har den som favoritt.

Har hørt mange ganger på 'Hail' fordi jeg virkelig ønsket å like den når den kom ut, men dessverre. Blir like skuffa hver gang.

'Kid A' og 'Amnesiac' syns jeg var bra album, på høyde med de to første, men noe under OK Computer. Var vel litt kjapp på avtrekkern når jeg skrev at de ikke hadde gitt ut noe veldig bra etter 'OK'.

Er mulig Hail var et stilmessig skritt tilbake, men er ikke så opptatt av det. God musikk er god musikk, uavhengig av stilart.
Back to top
View user's profile Send private message
Halvorsen87
Veteran


Joined: 16 Jan 2009
Posts: 2382
Location: Trondheim til høsten!

PostPosted: 24.11.2009 19:04    Post subject: Reply with quote

Går det virkelig ann å digge Radiohead fra Ok Computer-æraen OG låta Idioteque, men samtidig IKKE elske f eks Where I End and You Begin? Confused

Where I End.. er et mesterverk!

(Idioteque er da vel mye mer "repetiv og monoton" også, så den ser jeg ikke helt.)


Last edited by Halvorsen87 on 24.11.2009 19:16; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21965

PostPosted: 24.11.2009 19:15    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Er mulig Hail var et stilmessig skritt tilbake, men er ikke så opptatt av det. God musikk er god musikk, uavhengig av stilart.


Vel, da du snakket om denne "før og etter OK Computer"-inndelingen, var det nærliggende å tro at det var stilskiftet som skjedde etter OKC som gjorde at du ramlet av. Det er forklaringen til 99% av de som ramler av akkurat der.

Synes du skal høre på låta over her et par ganger til. Kan ikke fatte og begripe hva som gjør den repetativ. Den har flere faser, ingen refreng og ingen spesielle partier som er gjentakende, bortsett fra "I will eat you alive"-partiet mot slutten.

Det er en helt fantastisk låt som jeg for alvor fikk øynene opp for et par år etter at jeg først hørte httt (tusen ganger).
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59450
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.11.2009 11:42    Post subject: Reply with quote

– Responsen fra andre megaband, som får vite at Kiss ikke fikk spille inne på selve stadioen, kan falle uheldig ut for fremtidige gigs, tror Morten Diesel Dahl.

Han sier samtidig at erfaringer med å være publikummer på Iron Maiden, inne på stadioen, var en god opplevelse.

– Judas Priest derimot i 2008, utenfor Lerkendal, fungerte ikke like godt. I sammenheng med Kiss fant vi ingen egnet arena, samt at RBKs leiepris ikke samstemte med vårt eget budsjett, sier Dahl.

(...)

– Det er arrangøren ’Livenation Oslo’ som setter prisnivået. Vi får håpe de vet hva de gjør. Å arrangerer konserter med den type artister betyr store kostnader, som må tas inn, sier Rustad.

Foruten ukjente leieinntekter, tjener RBK gode penger på salg av kioskvarer og øl, ifølge seniorrådgiveren.

Les mer: Takket nei til Kiss
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 27.11.2009 18:46    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Synes du skal høre på låta over her et par ganger til. Kan ikke fatte og begripe hva som gjør den repetativ. Den har flere faser, ingen refreng og ingen spesielle partier som er gjentakende, bortsett fra "I will eat you alive"-partiet mot slutten.


Jeg hørte faktisk en god del på albumet den gangen det kom ut, og har hørt på låten en 4-5 ganger den siste halvtimen.

Forskjellene på denne og Idioteque syns jeg er veldig store. WIEaYB har en repetiv rytme som gjentas gjennom hele låten. For meg gir den svært lite, da jeg ikke syns den er spesielt fengende. I tillegg har du en bass gående som spiller veldig slapt og uinspirert, samtidig som den spiller det mest åpenbare. For meg skjer det ingenting spennende i rytmeseksjonen på låten. Idioteque derimot har en spennende og svært smart laget rytme, der det i bakgrunnen legges til ting hele tiden.

Den atmosfæriske synthen syns jeg også spiller veldig åpenbare og kjedelige ting på WIEaYB. Jeg finner ingenting der som jeg syns er spesielt spennende. Det er kun en harmoni for vokalmelodien, som jeg heller ikke finner veldig bra. Den går i en veldig rett linje, og med såpass lite spennende som skjer musikalsk i bakgrunnen, finner jeg ikke det helt store i denne låten. Det skal dog sies at det melodimessig/vokalmessig tar seg opp noen sekunder rundt 2:15. Gitaren som kommer inn i lydbildet etter hvert er heller ikke særlig inspirert.

Den vokale melodilinjen på Idioteque syns jeg er fantastisk bra. Det er også mye dynamikk i låten, og det bygges hele tiden opp til noe.

Dette er slik jeg ser det, og skjønner jo at Hedon og Halvorsen87 har et helt annet syn på det, og det er bra. Uansett tror jeg vi er enige om at Radiohead på generell basis er store artister som har lagd utrolig mye bra musikk.
Back to top
View user's profile Send private message
Halvorsen87
Veteran


Joined: 16 Jan 2009
Posts: 2382
Location: Trondheim til høsten!

PostPosted: 27.11.2009 19:18    Post subject: Reply with quote

Man kan prøve å analysere deler av sangen og det vil da kanskje ikke virke som noe spesielt, men som helhet mener jeg at sangen er helt fantastisk. Tidenes mest undervurderte låt.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21965

PostPosted: 14.02.2010 17:14    Post subject: Reply with quote

Det er vel ikke nevnt her inne, men Wolfmother skal være support når Kiss kommer til Lerkendal.

Synes dog 750 kroner er en stiv pris for å få med seg Wolfmother, så det blir nok ikke noe tur dit for min del. Det er dog en strålende booking for de som liker Kiss og har tenkt seg dit uansett.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
eksiltrøndern
Veteran


Joined: 05 May 2005
Posts: 1058
Location: Oslo

PostPosted: 14.02.2010 19:14    Post subject: Reply with quote

Det er stivt, men jeg synes det er greit å støtte opp når noen får til slike arrangementer i Trondheim.

Så for meg så drar jeg og ser Wolfmother for musikken og Kiss for showet Very Happy Det blir nok en bra fest!
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59450
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.03.2010 12:19    Post subject: Reply with quote

a-ha slipper innenfor stadionmurene 4. sept.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21965

PostPosted: 01.03.2010 14:04    Post subject: Reply with quote

Halvorsen87 wrote:
Man kan prøve å analysere deler av sangen og det vil da kanskje ikke virke som noe spesielt, men som helhet mener jeg at sangen er helt fantastisk. Tidenes mest undervurderte låt.



Har faktisk ikke fått med meg at dere diskuterte favorittlåten min her. Morsomt at du kaller det tidenes mest undervurderte låt. Kjenner svært få som vet å verdsette dette mesterstykket av en låt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 2 of 8

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb