English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Talentarbeid i RBK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 55, 56, 57 ... 74, 75, 76  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5434

PostPosted: 22.12.2020 12:19    Post subject: Reply with quote

Hjelde var i det minste innom akademiet?
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 22.12.2020 12:20    Post subject: Reply with quote

Øyvind Husby hadde en lignende stilling som det Basma har fått nå. Et bindeledd mellom krets og RBK og som scoutet spillere som kunne være aktuelle for RBK. Virker som de går i ring nede på Brakka. Kanskje henter de inn eksternt om noen år igjen.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 22.12.2020 12:23    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Hjelde var i det minste innom akademiet?


Ja det stemmer. Kom vel på kant med trenerne og var veldig misfornøyd med treningsopplegget/kvaliteten på treningene. Fikk ikke tilbud om kontrakt før Celtic hadde gitt ham tilbud, og da var det for sent.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 22.12.2020 12:26    Post subject: Reply with quote

Willoch wrote:
De eneste talentene vi har gått glipp av er vel. Holm - Trondheim - VIF.
Melkersen - Stjørdal - Glimt.?


Holm trente fast med RBK i to år fra han var 13 år.

Melkersen kunne RBK ha hentet om de var interessert. Var vel eldre enn 15 når han gikk til Glimt.
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 22.12.2020 12:52    Post subject: Reply with quote

https://www.an.no/sport/f...5-4-756350
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 22.12.2020 14:47    Post subject: Reply with quote

Kan godt forstå at RBK ønsker å la ungguttene i distriktet spille for sine lokalklubber til de er 15 år heller enn å tilknyttes et aldersbestemt RBK-lag. Matchingen for et slikt satsingslag vil jo ikke bli den samme som på Østlandet hvor ES-klubbene/større breddeklubber ligger tett i tett.

Samtidig må man vurdere å gjøre noe om småklubber som Vålerenga og Godset bare kan plukke de beste talentene fra RBK sin egen bakgård uten konkurranse. Merkelig at Dorsin, som man jo kan lure på hvordan fikk den stillingen i det hele tatt, virker være hele avvisende til at endringer kan skje. Tillater meg å være skeptisk til at Basma skal klare å knytte de største talentene til oss kjenner jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 22.12.2020 15:20    Post subject: Reply with quote

Willoch wrote:
https://www.an.no/sport/fotball/nyheter/stortalent-valgte-glimt-foran-rosenborg/s/5-4-756350


Tror jeg var en klok beslutning av Melkersen. Er vel ingen 02ère som har fått minutter for A-laget til RBK hittil ? Audun ( 03 ) kom inn på slutten i en treningskamp mot Kolstad i 2019.
I 2021 er vel forventningene så store om medalje at resultat går foran spillerutvikling tror jeg. Bra at RBK2 fortsatt er i 2.div i vert fall. Brukbart nivå der også for de i akademiet.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 22.12.2020 15:24    Post subject: Reply with quote

Harceïde wrote:
Kan godt forstå at RBK ønsker å la ungguttene i distriktet spille for sine lokalklubber til de er 15 år heller enn å tilknyttes et aldersbestemt RBK-lag. Matchingen for et slikt satsingslag vil jo ikke bli den samme som på Østlandet hvor ES-klubbene/større breddeklubber ligger tett i tett.

Samtidig må man vurdere å gjøre noe om småklubber som Vålerenga og Godset bare kan plukke de beste talentene fra RBK sin egen bakgård uten konkurranse. Merkelig at Dorsin, som man jo kan lure på hvordan fikk den stillingen i det hele tatt, virker være hele avvisende til at endringer kan skje. Tillater meg å være skeptisk til at Basma skal klare å knytte de største talentene til oss kjenner jeg.


At de ikke blir hentet før de er 15 år betyr jo også at utviklingen til spillerne er avhengig av gode foreldretrenere og gode klubber frem til da. Slik er det ikke alltid. Å kunne hente spillere tidligere for så og gi dem en maksimal treningshverdag tror jeg hadde vært bedre. Nivået i RBK er ikke så mye bedre enn i breddeklubbene i Trondheim. Ikke lenge siden RBK G16 ble slått ut av CSK i NM..
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.12.2020 14:32    Post subject: Reply with quote

Ulseth:

Det RBK må sørge for er at så mange unger som mulig spiller så mye fotball som mulig, helst i henhold til flytsonemodellen, som betyr at de må spille med og mot folk som er jevngode, dårligere eller bedre, i en fornuftig blanding.

Det er jo egentlig god gammeldags løkkefotball det.

Når det gjelder strukturen på talentarbeidet er det altså Rosenborg som har forstått det, og de andre ikke. Når det gjelder innholdet derimot antar jeg at det er en del å gå på også på Lerkendal. Det er der det er grunn til å være litt usikker på hva de lokale talentutviklerne kan bidra med. Har de gode nok referanser? Fotball er merkelig nok en av de idretter som fortsatt som er i veldig utvikling når det gjelder individuelle ferdigheter, særlig tekniske.

Det kan være at det vi oppfatter som store unge begavelser i virkelighetens internasjonale virkelighet er middelhavsfarere. Da er det på den andre siden enda viktigere at de øver veldig mye, og ikke kaster bort tida på reising. Martin Ødegaard og Erling Braut Haaland er gode eksempler på kortreiste talenter. De har utviklet seg i lokalmiljøene sine, med dyktige lokale trenere.

Utfordringen ligger først og fremst i å beholde og utvikle så mange sånne lokale miljøer som mulig. Det bidrar ikke Stabæk og sånne klubber til.

Les mer: Det er RBK som har skjønt det, ikke Stabæk
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 27.12.2020 23:44    Post subject: Reply with quote

Buss wrote:
Holm trente fast med RBK i to år fra han var 13 år.

Melkersen kunne RBK ha hentet om de var interessert. Var vel eldre enn 15 når han gikk til Glimt.


Poenget var vel at Melkersen valgte Glimt foran Rbk. Hva som er riktig vet vel ingen ennå!
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2488

PostPosted: 28.12.2020 12:36    Post subject: Reply with quote

uefa er ikke så glade i at "toppklubber" lar unge spillere (under 16) trene med sine gutte/juniorlag. Det var en interessant statistikk på 90-tallet som sa det var flere fra sør-trøndelag fotballkrets som gikk til 2. 1. og eliteserien enn de som kom igjennom rbk-akademiet. På den tiden støvsugde rbk alle talenter på 16 til 18 år i hele fylket. Sørget for at de fikk plass på katta eller adolf øien -vgs og hentet de med rbk-bussen hver dag etter skoletid. Når de var 19 år og null håp for videre fortsettelse på a eller b -laget til rbk sluttet svært mange spillere rett og slett med fotball (man antar det gikk på stoltheten løs!?).
De andre spillerne som var gode, men som ikke en del av rbk-systemet, og i stedet var en del av sør-trøndelag krets (hovedkretslaget og lokale kretslagene) fortsatte med fotball, og når de begynte å studere rundt om i norge havnet de i gode klubber. Min gamle trener i orkla skrev nettopp om dette i sin avhandeling for c-kurset for å få uefa-lisens (dagens trener 3 -kurs !?). Handlet om hvor viktig det var for spillere å være en del av sine lokale klubber.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 28.12.2020 15:56    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Det er RBK som har skjønt det, ikke Stabæk


Hadde vært kjekt om Ulseth kunne dokumentert påstanden sin på noe vis. At RBK får frem flere spillere enn Stabæk feks. Om vi ser på hvor mange hver enkelt klubb får frem så vil jeg påstå at modellen til Stabæk gir bedre resultater enn RBK sin modell.
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2488

PostPosted: 13.01.2021 08:09    Post subject: Reply with quote

Da er i det minste garderoben pusset opp Cool

https://www.youtube.com/w...rgBallklub
Back to top
View user's profile Send private message
xMegafonmannen
Veteran


Joined: 20 Jul 2007
Posts: 2850

PostPosted: 13.01.2021 08:36    Post subject: Reply with quote

De har hengt opp knaggrekka feil vei
_________________
:/
Back to top
View user's profile Send private message
kevinpieter
Veteran


Joined: 12 Nov 2007
Posts: 1402

PostPosted: 13.01.2021 10:24    Post subject: Reply with quote

Så mange ex-RBK-ere til å pusse opp den garderoben, men ikke han som faktisk er snekker.
_________________
My meaning is bad, but my grammar is good.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.02.2021 20:49    Post subject: Reply with quote

NFF Trøndelag, RBK Kvinner og RBK har signert en avtale om tettere samarbeid og samspill rundt spillerutvikling innad i kretsen.

(...)

Blant annet skal klubben bidra med etablering av kretslag i 13-årsklassen, trenerressurser på kretslag i 13-15-årsklassen og kostander knyttet til kretslagsdeltagelse i nasjonale serier.

Les mer: Ny samarbeidsavtale med Trøndelag Fotballkrets
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.04.2021 19:35    Post subject: Reply with quote

De skal «redde» RBK: – Det har handlet for mye om individer, for lite om lag
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 07.05.2021 20:03    Post subject: Reply with quote

Adressa med + artikkel om rbks talentarbeid, illustrert ved Odin Holm som glapp.
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 07.05.2021 21:23    Post subject: Reply with quote

Og en ordentlig banal og tøvete en var det også. Bedre å lese bakover i denne tråden enn det totalt manglende forsøket på dybdeanalyse der.

Kun rehash i anledning en nylig prat med Holm som overhodet ikke sier noe nytt eller interessant, men til gjengjeld gjør det helt uten oppfølgingsspørsmål.

Fyller timelista si, journalisten. Det er vel det peneste man kan si.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.05.2021 11:39    Post subject: Reply with quote

Stusset på saken til Løfaldli jeg også.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 09.06.2021 18:17    Post subject: Reply with quote

https://www.vg.no/sport/f...hiago-holm

Hva sier han om Rosenborg?
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17341
Location: Stavanger

PostPosted: 09.06.2021 18:20    Post subject: Reply with quote

Quote:
– Det handlet om treningshverdagen. I Vålerenga fikk jeg trene fast med A-laget. Det var ikke aktuelt i Rosenborg. Jeg var en del av akademiet deres fra jeg var 12 til 15 år, men det gikk ikke fremover. De hadde ikke lagt noen plan for meg. Da ble det naturlig å gå en annen plass, sier Holm.


Quote:
Han peker på signeringene trønderklubben har gjort i hans posisjon det siste halvannet året: Alexander Tettey (35), Per Ciljan Skjelbred (33), Markus Henriksen (28), Kristoffer Zachariassen (27) og Vebjørn Hoff (25) sørger for beinhard konkurranse på midtbanen.

– Jeg synes personlig at det er en tragisk måte å drive Rosenborg på. De har kalt seg en selgende klubb, men henter tilbake spillere som har passert 30 år for lenge siden. Det gjør det ikke lettere for yngre talenter å velge RBK når du havner så langt bak i køen.

Jeg har mer tro på måten Vålerenga velger å drive på. Her er det en plan for fremtiden, sier Holm.


Quote:
– Tagseth burde forstått hva slags klubb RBK er. De har ikke fått frem noe som helst siden Ole Selnæs, Fredrik Midtsjø og Jonas Svensson, sier Holm, som tror RBK-strategien kommer til å føre til at «flere og flere kommer til å gå andre veier».

– Sånn som det er nå, er det helt umulig å slå gjennom. De må begynne å rekruttere mer fra eget akademi, løfte opp spillere og virkelig satse på dem.

De må tørre å bruke yngre spillere, gi dem tid og sjanser, oppfordrer 18-åringen.



Jeg må si at han høres bitter ut for et eller annet i måten han uttaler seg på.
Det ville vært mer kledelig av han å bevise noe før han utbasunerer om andre sine valg og sitt eget valg sin fortreffelighet.

Det er ikke akkurat forferdelig mye som har kommet ut av Vålerenga de siste årene bortsett fra Sander Berge og Dønnum som har holdt i nærheten av nivået til Sælnes, Svensson og de andre som Rosenborg har fått frem.


Last edited by Keenoir on 09.06.2021 18:23; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Ellepo
Proff


Joined: 18 Feb 2007
Posts: 339
Location: Trondheim

PostPosted: 09.06.2021 18:23    Post subject: Reply with quote

Han sier RBK er lite attraktivt for unge talenter som han selv fordi de ikke satser på dem, men isteden kjøper spillere godt oppi fotballårene.

Sitat:
"– Jeg synes personlig at det er en tragisk måte å drive Rosenborg på. De har kalt seg en selgende klubb, men henter tilbake spillere som har passert 30 år for lenge siden. Det gjør det ikke lettere for yngre talenter å velge RBK når du havner så langt bak i køen."
Back to top
View user's profile Send private message
JB
Veteran


Joined: 04 Aug 2013
Posts: 1057
Location: Holmedal, Årjäng, Sverige

PostPosted: 09.06.2021 18:34    Post subject: Reply with quote

Typisk klikkhore- journalistik fra VG om en 16 åring som valgte å gå til Enga.
Forteller han ble kalt judas i Trondheim da han valgte Vålerenga .. av hvem spør nå jeg. Serriøst, jeg hadde aldri hørt om guttungen før jeg leste dette. Tror neppe det er den gjengse RBK-supporter som har stått å kalt en ukjent guttunge på 16 år for judas, bare fordi han valgte å bytte klubb.. Det er vel heller kompiser i ungdomsmiljøet som har slengt med leppa. Men det er typisk VG å blåse dette opp til en større sak enn det er. Drittavis !!
_________________
Rosenborg Ballklub er min religion, og Lerkendal er kjerka.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 09.06.2021 18:39    Post subject: Reply with quote

Heh, joda. Det er mye å kritisere Rosenborg for, men å trekke frem VIF som noe mønsterbruk blir vel meget. Få klubber har fått frem færre lokale i forhold til opptaksområde enn nettopp dem, og da sett over tid. Det blir også litt tynt å snakke om at unggutta ikke får prøve seg, all den tid Ceide spiller semi-fast, og Tagseth - som han nærmest statuerer eksempel av - får jevnlig spilletid.

Er man god nok får man som regel sine muligheter, og det er ikke veldig mange trøndere som har slått gjennom andre steder post Sælnes heller.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 55, 56, 57 ... 74, 75, 76  Next
Page 56 of 76

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb