English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Talentarbeid i RBK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 74, 75, 76  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Stano_11
Veteran


Joined: 16 Feb 2004
Posts: 2972

PostPosted: 26.10.2021 22:29    Post subject: Reply with quote

Blir litt redd og skremt når jeg hører Rasmus & Saga der Arnstein Røen og Nils Petter Austad er på besøk i studio. Føler de snakker som om de er trenere i en breddeklubb, ikke en klubb som har som ambisjon å spille i Europa hvert år.
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Rutinert


Joined: 27 May 2016
Posts: 991

PostPosted: 27.10.2021 01:19    Post subject: Reply with quote

Kan ikke akkurat si at den nye kursen for talentarbeidet ser så alt for lovende ut. Erdet lov å håpe på at en ny trener inn har såpass pondus at han kan stake ut en annen kurs for disse også?
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 27.10.2021 12:29    Post subject: Reply with quote

Disse to tradisjonelle breddeklubbtrenerne sier mye rart som er svært avslørende. At en 17åring har like bra tilbud i et sr-lag på nivå 4 i Norge er jo ikke sant. Trenerne er bedre (+ ikke glem fysiske trenere,) på et godt akademi, og treningstimene er flere + treningsfasiliteter og medisinsk apparat.

Amatørmessig at klubben ikke rigger seg med solide spillertropper som kan hevde seg i ligaene de spiller i. Tre-fire spillere burde feks ha fått fortsatt som førsteårsseniorer for å holde RBK2 i 2. div. Dessuten hentes spillerne stort sett innen en radius på 50 km slik at RBK bruker ikke engang hele Trøndelag når de henter rekrutter. Det må bygges opp et hybelopplegg slik at man i større grad kan hente spillere fra hele Trøndelag + noen fra andre landsdeler.

Hvordan slike trenere fra breddeklubber kan ha kompetanse til å ale opp toppspillere og rigge opp et supert akademi er for meg en gåte. Håper Per og Alex, evt andre med utenlandserfaring kan bygge opp Nordens beste akademi når de legger opp spillerkarrieren sin. Wisløff (evt flere)bør også med pga sin kompetanse på fysisk trening.
Back to top
View user's profile Send private message
Willoch
Veteran


Joined: 22 Dec 2009
Posts: 1662

PostPosted: 27.10.2021 20:25    Post subject: Reply with quote

Hvem er G-16 trønderen som valgte Molde foran rbk som det refereres til i podcasten?
_________________
Willoch
Back to top
View user's profile Send private message
Kent
Veteran


Joined: 11 May 2007
Posts: 1102

PostPosted: 27.10.2021 21:58    Post subject: Reply with quote

Ola Solbakken er rimelig presis i sin beskrivelse av forskjellen mellom Glimt og RBK på talentutvikling:

Solbakken mener selv at det er én tydelig forskjell mellom Rosenborg og Glimt.


– Jeg føler ikke at det var noen rød tråd fra RBK-akademiet og opp. Det føler jeg at det er her. Jeg tror det er veldig sunt at akademiet og A-laget har kontor rett ved siden av hverandre, sier venstrekanten akkurat idet Bodø/Glimt-legenden Ørjan Berg, som er daglig leder i barne- og ungdomsavdelingen til Bodø/Glimt, passerer bak ham.

Solbakken spilte på rekruttlaget til Rosenborg og leverte varene der. I 6–1-seieren over Strindheim imponerte han såpass at Ranheim – som hadde fulgt med på Solbakkens situasjon – bestemte seg for å gripe sjansen med begge hender.
Back to top
View user's profile Send private message
Krusty
Junior


Joined: 31 Mar 2006
Posts: 6

PostPosted: 27.10.2021 22:34    Post subject: Reply with quote

Det var Anders Børset (2006) som dro til Molde i vinter. Stopper på 06-landslaget. Debuterte for Molde A i cupen borte mot Spjelkavik.
https://www.fotball.no/fo...Id=3289108
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 28.10.2021 07:51    Post subject: Reply with quote

Kent wrote:
Ola Solbakken er rimelig presis i sin beskrivelse av forskjellen mellom Glimt og RBK på talentutvikling:

Solbakken mener selv at det er én tydelig forskjell mellom Rosenborg og Glimt.


– Jeg føler ikke at det var noen rød tråd fra RBK-akademiet og opp. Det føler jeg at det er her. Jeg tror det er veldig sunt at akademiet og A-laget har kontor rett ved siden av hverandre, sier venstrekanten akkurat idet Bodø/Glimt-legenden Ørjan Berg, som er daglig leder i barne- og ungdomsavdelingen til Bodø/Glimt, passerer bak ham.

Solbakken spilte på rekruttlaget til Rosenborg og leverte varene der. I 6–1-seieren over Strindheim imponerte han såpass at Ranheim – som hadde fulgt med på Solbakkens situasjon – bestemte seg for å gripe sjansen med begge hender.


Greia med dette er jo at det egentlig er ganske lite relevant for dagens situasjon. Ola Solbakken var jo sisteårs junior i 2017, og dermed er jo hans inntrykk av junioravdelingen FØR Coolen/Heerkes-tiden og store endringer i akademiet, før vi nå altså har gjort endringer igjen med Vikvang (med et intermezzo av Bjerkeset).

Man kan selvsagt bruke det til å sannsynliggjøre at Glimt driver bra på ungdomssiden, og at RBK kan ha noe å lære av det, men som kritikk av tingenes tilstand i RBK er det ikke veldig on point.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 28.10.2021 07:59    Post subject: Reply with quote

Samtidig kan han vel se at, selv om han ikke var i klubben under det samme regimet som styrer nå, ting ikke er slik det bør være. For meg virker det litt som at klubben ikke egentlig er så veldig interessert i akademiet og hva det potensielt kan bringe, men heller føler at de må ha et akademi. Måten det drives på virker ikke å være veldig kunnskapsbasert, rett og slett. Det er jævlig synd.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 28.10.2021 08:13    Post subject: Reply with quote

Jeg er jo enig i det nå, på en måte, men våren 2018 virket det jo som vi var veldig interesserte i å ha et profesjonelt og velfungerende akademi. Koteng snakket om det som den spillestilsmessige tenketanken vår, bærer av den røde tråd, vi hentet inn nederlendere med faktisk bona fide erfaring fra sektoren og i det hele tatt.

Problemet ser som vanlig ut til å være at det ikke finnes noen kontinuitet i hvordan Rosenborg ser på suksessfaktorer på og utenfor banen, unntatt en hang til å periodisk vende tilbake til rustikk 90-tallsnostalgi og hive ut alt som ikke fantes i 1996. Børste støv av noen gamle stasjonære pcer og drive scouting i kvasir og altavista.

Min påstand er altså at klubben ikke er uinteresserte i junioravdelingen, de bare har ikke kontinuerlig kompetanse eller langsiktig arbeid mot noe noen har grunn til å tro på, som fungerer over tid.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1864
Location: Selsbakk

PostPosted: 28.10.2021 08:27    Post subject: Reply with quote

Skal det gjøres endringer i talentarbeidet - så må det skje endringer i ledelsen... Jeg er helt sikker på at de ønsker at vi har fokuset på talenter - men, når alt kommer til alt - så vil de nok ønske at vi setter de rutinerte pensjkonistene våre på banen, som i dag kan bidra mer, enn å la unge nye talenter få muligheten til å utvikle seg og bli gode...

Jeg tippper KK får orden på dette når han kommer inn.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 28.10.2021 08:40    Post subject: Reply with quote

Men vi har jo vitterlig også hatt (teller) 4 endringer i 'ledelsen', det vil si i den som tar ut laget til enhver tid siden Ola Solbakken var RBK-spiller.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2053

PostPosted: 28.10.2021 08:41    Post subject: Reply with quote

NÃ¥ husker jeg ikke hvorfor nederlenderne forsvant ut av portene en etter en, men var vel noe med uenighet i hvordan akademiet skulle drives og hvor tidlig man skulle rekruttere?

Hovedproblemet med klubben inkl akademiet er en sterk motvilje mot å bli utfordret av nye ideer og mennesker som ikke har sin forankring i klubb eller trøndersk fotball. Akademiet til Glimt er nordmenn, engelskmenn , brasilianer og islending, vi stiller med lokale trøndere på +50 rekruttert fra samme snevre miljø.
Vi ser det samme i klubben forøvrig der å være ex-RBK er åpenbart ett kvalitetsstempel i seg selv.
For å gjenta meg selv fra tidligere poster, dagens modell vil kun tiltrekke seg de middels talentfulle som synes det er kult å være i RBK, de aller beste søker seg til akademier der de blir utfordret og har kortere vei til innhopp på A laget.

En ny trener vil ikke snu opp ned på dette, det er selve fundamentet som er svakt
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 28.10.2021 08:54    Post subject: Reply with quote

Det eneste som er kjent rundt nederlenderne så vidt jeg har fått med meg er uenighet om alder for "opptak" til akademiet.

Det blir spekulasjoner fra min side, selvsagt, men jeg gir svært lav odds på at det samme har skjedd her som man med jevne mellomrom ser ellers i norsk idrettsledelse; det kommer inn nye folk med ambisjoner og krav, kanskje til og med forventninger om at det skal skje visse endringer i det etablerte/inngrodde, og det er selvsagt aktuelt for de som plutselig må lette på ræva.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 28.10.2021 09:11    Post subject: Reply with quote

Nå har jo Bodø/Glimt to A-landslagsaktuelle spillere som faktisk har vært flere år i vårt 'akademi', og vi fikk jo landslagsdebut fra en annen som virkelig også var der.

Argumentet for at de 'beste' glipper hviler jo veldig tungt på Elias Melkersen, Odin Holm og tildels Edvard Tagseth. Sistnevnte case får vi nok ikke gjort så mye med; hvis storklubbene dukker opp på 14-årsdagen beholder vi rett og slett ikke alle. De to førstnevnte er jo 02- og 03-modeller som per nå spiller henholdsvis fast på lån i OBOS og sitter på benken hos et middels ES-lag. Jeg tenker nok også at vi burde lage plass i A-stallen til et par spillere i den alderen, men det spørs om vi ikke bare burde bli sterkere på å sende ut på lån og hente tilbake. Slik vi i praksis har gjort med Skarsem, med Faye Lund, og kan gjøre med Mikkel Ceïde og Filip Brattbakk.

Poenget mitt er dette: det skal neppe så veldig mye til for at Rosenborg er attraktive for gode, unge spillere. Så er det unektelig sånn at det er lengre vei til A-lagsspill i en toppklubb enn i en middelmådig eller dårlig klubb, og selv om vi helt klart kan og bør gjøre noen justeringer, legge en tydeligere langsiktig plan for talenter på ulike nivåer, så vil vi miste noen talenter som

1. Allerede er aktuelle for navngjetne klubbers juniorsatsninger og har lyst til å gå ut tidlig (Tagseth, Sakor)
2. Har veldig lyst til å spille A-lagsfotball på høyest mulig nivå så tidlig som mulig (Hjelde, Holm)
3. Er store talenter i egen juniorsatsning, men på grunn av diverse omstendigheter ikke er klare når de blir seniorer (Solbakken, Helmersen)
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1864
Location: Selsbakk

PostPosted: 28.10.2021 09:25    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Men vi har jo vitterlig også hatt (teller) 4 endringer i 'ledelsen', det vil si i den som tar ut laget til enhver tid siden Ola Solbakken var RBK-spiller.


Med ledelsen tenker jeg ikke på treneren, men på Koteng og de andre på toppen. Det er åpenbart der problemet ligger - alt det andre som har pågått er bare symptomer på en dårlig ledelse. Toppsjefen har ansvar for dårlige resultater - spesielt over tid.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 28.10.2021 09:44    Post subject: Reply with quote

Det er jo det gode gamle problemet: hvem har ansvaret for at det er kontinuitet i tankene rundt spillestil, spillerutvikling og alt sånt? Styret velges jo inn for det som i denne sammenhengen er ganske korte perioder, og sitter neppe med nok kompetanse til å være de som skal treffe avgjørelsene, men må heller være de som sørger for at vi har den kompetansen ansatt i organisasjonen.

Etter min mening burde dette ligge hos sportslig leder, som i alle fall i teorien burde være en jobb folk sitter i mer enn to år.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Wiseblood
Veteran


Joined: 30 Oct 2002
Posts: 1188

PostPosted: 28.10.2021 10:40    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
zaphod81 wrote:
Men vi har jo vitterlig også hatt (teller) 4 endringer i 'ledelsen', det vil si i den som tar ut laget til enhver tid siden Ola Solbakken var RBK-spiller.


Med ledelsen tenker jeg ikke på treneren, men på Koteng og de andre på toppen. Det er åpenbart der problemet ligger - alt det andre som har pågått er bare symptomer på en dårlig ledelse. Toppsjefen har ansvar for dårlige resultater - spesielt over tid.

_________________
Quote:
https://chrome.google.com...fdhbejfeha RUSK - for deg som ikke gidder spam her inne
Back to top
View user's profile Send private message
spællåtmæ
Veteran


Joined: 05 Mar 2007
Posts: 1096

PostPosted: 28.10.2021 10:51    Post subject: Reply with quote

Krusty wrote:
Det var Anders Børset (2006) som dro til Molde i vinter. Stopper på 06-landslaget. Debuterte for Molde A i cupen borte mot Spjelkavik.
https://www.fotball.no/fo...Id=3289108


var i hvert fall et stort talent for noen år tilbake. Opprinnelig fra Hommelvik, men gikk tidlig til Trygg Lade - hvor han spilte mest med de som var 2 år eldre. Tror også han trente/spilte for Kolstad G16 når han var 13 år. Den beste defensive 2006'eren jeg har sett i Trøndelag.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 23.11.2021 19:03    Post subject: Reply with quote

https://www.falkenkamerat...l-besvaer/

Hvis dette er minst littegrann i nærheten av sannheten som jeg har ingen grunn til å betvile all den tid FK pleier å være grundige:
1. Hvordan i all verden har ikke adressa fått ferten av noe som helst av dette? De må da ha journalister som faktisk er journalister?
2. Senador har for en gangs skyld ikke tatt for hardt i.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 23.11.2021 19:33    Post subject: Reply with quote

Dette bare underbygger det vi på forumet her predikert i lang tid. Faktisk helt siden de meget kompetente hollenderen dro, til disse lokale bredde trenerene og erfaringsløse rolle trenerene tok over.
1 år tapt og store talenter borte blir vel fasiten
_________________
Medløpere.


Last edited by Neeskens on 23.11.2021 19:35; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Lord Oakley
Veteran


Joined: 13 Aug 2016
Posts: 2047
Location: Østlandet

PostPosted: 23.11.2021 19:34    Post subject: Reply with quote

FCM sine juniorer danka ut Tabz sine juniorer med 10-2 over to kamper i dag; så flere sol sliter med det!

Men HELT uavhengig av dette; SalMar akademiet stinker; det er en helt håpløs mentalitet rundt det de driver med! Resultater, holdninger og måten de skyver de beste bort…skammelig…
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 23.11.2021 19:37    Post subject: Reply with quote

Gode poenger i artikkelen, men det er en side av saken like fult.
Sålenge vi er i en omstillingsprosess der akademiet skal utvikle spillere til førstelaget så er det ikke sikkert dette er så ueffent på sikt alikevell om vi evner å stabilisere og rykke opp igjen neste år.

Selvfølgelig er det jo klokkeklart at andrelaget burde ha noen gode rollemodeller som var bærebjelkene i laget og med noe mere erfaring enn en 17 åring, og sammen med A-lags spillerer klare å holde laget i 2div, men når vi satset så hardt på omstilling å gjennoppbygging er dette et helt naturlig resultat.

De som har opplevd negativiteten og som er for gode for 3div vil søke nye utfordringer, og med rette, men alikevell får vi utviklet spillerne som er her et år til og hentet de vi trenger for å etablere oss i andredivisjon så er det ikke sikkert det er så dumt.

Det som ER krise er jo resultatene over fjøla for junior/ungdomsavdelinga i klubben.
Helt klart for svakt og noe som kanskje får større konsekvenser over tid.

Vi kan ikke gjøre så mye annet enn å være uenige med hele prosessen med å fjerne den nederlandske modellen og flagge missnøye og akseptere situasjonen, så får vi se fremover å håpe på lysere tider.

en ting er sikkert, hvis ikke Vikvang og SALMAR viser større engasjement i regionen kan vi drite i å hente trønderske talenter og heller hente svenske talenter på fordums resultater, ike ideelt :/

Jeg viser prosjektet fingern men forholder meg foreløpig rolig for tross alt får jeg ikke gjort så mye annet enn å fortsette å søke på stilling som hovedtrener i RBK Razz
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt


Last edited by moomoo on 23.11.2021 19:42; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 23.11.2021 19:40    Post subject: Reply with quote

Kanskje jeg også skal ringe Tove og Micke og selge inn et nytt dødfødt prosjekt med mine kompiser og amatør trenere fra 9°r fotballen ?.
Ikke gitt at vi ville levert dårligere resultater faktisk
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3431
Location: Trondheim

PostPosted: 23.11.2021 19:53    Post subject: Reply with quote

Vi som medlemmer/eiere av Klubben er helt hjelpesløse her
Vi velger et styre som ansetter på sport og administrasjon som igjen ansetter etc i Salmar.
Vi er egentlig prisgitt den kompetansen vi får inn i styret.
Jeg har sakt det lenge og det er at kompetansen i valg komiteen er noe av det viktigste av alt..
Velger vi de riktige folkene der så vil de fremme de rette forslagene til styret og da gi klubben de beste forutsettningene for resten av Klubben.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.11.2021 20:36    Post subject: Reply with quote

Ulseth:

Moderne spillerutvikling i trøndersk fotball startet da Rosenborg Ballklub la ned sin yngresavdeling. Trønderske talenter skulle utvikles der de bodde og gikk på skole, i eget, trygge hjemmemiljø. Det organisatoriske utgangspunktet er beholdt, og klubben har stått imot presset om å starte helt nedenfra, i åtte-ti-tolv-årsalderen. Det skal klubben ha ros for.

(...)

For noen år siden ble akademiet oppbemannet med nederlandske trenere, fordi det ble antatt av de visste hva som skulle til. De kjente nivået. Det var ingen ueffen tanke.

Så ble de erstattet av lokale trenere, som formodentlig kjenner den trønderske idrettskulturen, og vet hvordan vi gjør det. Det var heller ingen dum tanke.

Problemet er at for mye eller for lite er like ille. En må kunne mistenke ledelsen for ikke å ha hatt noen klar ide om miksen her. Det trengs godt utdannede og oppdaterte trenere, som vet hva som skjer internasjonalt, samtidig som det behøves en god porsjon trøndersk jordnærhet. Det er forbløffende at det ikke er mulig å finne en fornuftig blanding.

Les mer: Hvorfor vil ikke de største talentene være i Rosenborg?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 65, 66, 67 ... 74, 75, 76  Next
Page 66 of 76

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb