English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2012
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 72, 73, 74, 75, 76  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 10.10.2012 21:32    Post subject: Reply with quote

Jeg har sett kamper i mange år, alt som er mulig med RBK tror jeg. Klart jeg er opptatt av mer enn resultater. Samtidig mener jeg at folk ofte glemmer litt hvordan ting var når de irriterer seg som mest over mangelen på kreativt spill, for mange langpasninger og andre ting med dagens spill.

Ting huskes som bedre enn de var, og særlig gjelder dette den store opptursperioden for norsk fotball - fremfor alt årene 2004-2008.

Jeg sa det den gangen, at norsk fotball er ikke spesielt bra, det er bare oppjaget høyt tempo. Men TL hadde mange profiler, TV-dekningen var gøy og det var en unik positiv blest om et middelmådig produkt slik jeg så det.

På 90-tallet var det nok mye høyere nivå, og ikke bare RBK lyktes ute heller.

Om vi er milevis unna det nivået vi bør forvente vet jeg ikke helt. I hvert fall ikke resultatmessig og holdt opp mot det nivået og den pengebruken vi har hatt de siste 10-12 årene.

Gjerne et tydelig gjenkjennbart mønster, for all del, men først og fremst er det viktig med i hvert fall glimtvise gode trekk og samtidige bevegelser.

Og når noen sier at det bare er tilfeldigheter, gode enkeltspillere og individuelle prestasjoner det handler om i RBK så er nok det litt overdrevet også.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Jangusk
Veteran


Joined: 28 Nov 2011
Posts: 4259
Location: Ryfylke

PostPosted: 19.10.2012 10:44    Post subject: Reply with quote

Det er flott å se at vi muligens kommer til å gå noen og sytti mil. i overskudd, men det forteller meg at vi er en klubb som er fortsatt har alt for stor administrasjon. Med tanke på at vi har 190 mil. i budsjett og sikkert har betalt ned nærmere 35 mil. i gjeld så er det reelle budsjettet 225 mil, og at sportslig får ca. 80 mil. av dette. Det er da jeg får noen tanker om virkelig Rbk er en seriøs fotballklubb eller en rikmannsgutteklubb av gamle Rbkgutter.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 19.10.2012 12:09    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:

Og når noen sier at det bare er tilfeldigheter, gode enkeltspillere og individuelle prestasjoner det handler om i RBK så er nok det litt overdrevet også.


Selvsagt er det overdrevet. Rosenborg trener som et lag, og får innføring i hvordan de skal spille som et lag. Men enkeltspilleres individuelle prestasjoner er med og forklarer i svært stor grad at mange av resultatene har gått vår vei i år.

Har treneren noen skyld i resultatene? Selvsagt har han det. Jönsson syns jeg faktisk har forbedret seg i løpet av sesongen hvordan han har fått laget til å fungere sammen ute på banen. Nå er han i ferd med å leve opp til det han er, en over middels god norsk Tippeligatrener som er i stand til å ta gull med de rette lagene.

Er han av den grunn riktig mann til å skaffe klubben flere ærefulle flomlyskvelder mot europeisk motstand eller fremstå som et lag som spiller en langt flottere fotball enn andre norske lag? Nei, det er han dessverre ikke, og det har han aldri vært. Og ut fra alle kampene jeg har sett ham lede, laguttak, spillestil, formasjoner og intervjuer vil jeg påstå med meget stor sikkerhet at han aldri vil bli en slik person.

Rosenborg BK fortjener bedre, med tanke på klubbens tradisjoner og muligheter.
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 19.10.2012 12:19    Post subject: Reply with quote

Enig, Brady. Det som er så uendelig trist, er at vi sitter med en sportslig avdeling/ledelse som brenner veldig for å redusere klubbens ambisjoner. Inntil denne brannen blir slukket, er det dessverre utopisk å håpe på at en trener som holder over middels Tippeliganivå vil bli skiftet ut.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 19.10.2012 12:31    Post subject: Reply with quote

På hvilken måte brenner de for å senke klubbens ambisjoner, ut over at man har lagt bort ordlyden i en ambisjon som etter at den ble uttrykt ga et par femteplasser, en tredjeplass og et par meget kostbare seriegull uten særlig e-cupsuksess.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 19.10.2012 12:36    Post subject: Reply with quote

Du har sikkert gjentatt det der et par dusin ganger nå. Er du 100 % sikker på at det faktisk var ordlyden i denne ambisjonen som ga et par femteplasser, en tredjeplass og et par meget kostbare seriegull? Kan det virkelig ikke tenkes at andre sider ved måten klubben drives på har vært utslagsgivende?
Back to top
View user's profile Send private message
nin
Rutinert


Joined: 30 May 2008
Posts: 786

PostPosted: 19.10.2012 13:19    Post subject: Reply with quote

Jeg tror du misforstår poenget. Hvilke konkrete tiltak er gjort som viser at sportslig avdelig / ledelse brenner for å redusere ambisjonsnivået?

Det er forskjell på å ikke være kompetent nok / god nok og å med overlegg sabotere en klubbs resultat.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 19.10.2012 14:48    Post subject: Reply with quote

Ambisjonene ble til som en følge av resultatene Nils Arne gav oss. Trenere etter ham har ikke gitt like gode resultater, derfor måtte ambisjonene justeres.
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 19.10.2012 14:49    Post subject: Reply with quote

Eventuelt kan man justere kvaliteten på trenerne.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 19.10.2012 15:15    Post subject: Reply with quote

SÃ¥ klart! Man kan jo bare ansette den treneren som gir resultater!

Millionkronersspørsmålet er bare: hvem?

Jeg er overbevist om at a) klubben har ønsket å finne en trener som kunne videreføre Eggens suksess, og b) man har undervurdert hvor vanskelig det egentlig er å finne noen som kan gjøre det, og i tillegg c) det er faktisk jævla vanskelig.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19487
Location: Lillestrøm

PostPosted: 19.10.2012 16:20    Post subject: Reply with quote

Jeg er overbevist om at hverken ambisjonene eller kreativiteten rundt treneransettelser er der de burde være. Rosenborg, som stort set alle andre klubber i Norge, er ekstremt lite kreative når ny trener skal hentes. Det finnes en god håndfull trenere som går på rotasjon i Tippeligaen, og de få som tenker anderledes enn å hente en fra denne "poolen" drister seg ikke lenger enn til Sverige. Slik er det også hos oss.

Når jeg ser ansettelsene i klubben siden Eggen, er det heller ikke særlig nye impulser. Hamrén var den eneste nye navnet siden Eggen ga seg, og han var som kjent også svensk.

Denne prosessen Svendsen og co skrøyt av rundt ansettelsen av Jönsson har jeg heller ikke voldsom tiltro til. Jeg er veldig tvilende til at det i det hele tatt var særlig andre kandidater, og jeg tror ikke noen større navn i hele tatt ble vurdert saklig.

Uansett - jeg savner at klubber i Norge tenker litt anderledes. Hvorfor kommer det aldri en tysker, nedelender eller spanjol, for eksempel? Man MÅ ikke ha gått gjennom NFF- eller SvFF-systemet for å være en kompetent TL-trener.

haavarl stiller spørsmålet om hvem, og det er et godt spørsmål. Heldigvis finnes det folk som har bedre kunnskap og oversikt over slikt enn de fleste her inne, og det er ingen skam for RBK og andre å bruke slike ressurser.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 19.10.2012 16:26    Post subject: Reply with quote

@Zorac

Men er TL attraktiv nok til å dra europeiske trenere?

Spørsmålet er kanskje om man ikke enten får en ung uerfaren trener som ser TL som et steg opp, eller en avdanka trener som er uten kontrakt og ser TL som et hvileskjær mens vi venter på noe bedre-

Man kan selvfølgelig betale seg ut av problemstillingen over, men da er jeg redd JJ's 5,8 mill blir småpenger.

Jeg mener ikke å si at klubben ikke skal prøve hver gang de skal skifte trener, men jeg er redd for at kandidatene der ute ikke er så mange som vi supportere kanskje tror.
Back to top
View user's profile Send private message
Oppmannen
Veteran


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 4822
Location: Trondheim

PostPosted: 19.10.2012 16:54    Post subject: Reply with quote

Med den stallen RBK har nå er seriegull pari, uavhengig av om det er Scolari, Jönsson eller Hanne Nabintu Hærland som er trener. Med såpass mye kvalitet i alle ledd er det begrenset hvor mye skade valget av trener kan påføre. Man kan likevel undres hvor gode vi kunne vært om det var en trener fra øverste hylle nasjonalt (NAE) som hadde vært ansvarlig.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3342
Location: Trondheim

PostPosted: 19.10.2012 17:07    Post subject: Reply with quote

Jeg vil hevde at den stallen Molde har, er vel så bra som den vi har. Hvis vi tar seriegull, så skal i hvertfall Jønnson få et bitte lite stykke av æren for det, av meg.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 19.10.2012 17:10    Post subject: Reply with quote

Ja, TL er attraktivt nok for europeiske trenere Smile. Skjønner hva du sikter til, og svaret her er ikke gitt, men spørsmålet er vel om man kan hente denne treneren innenfor de rammene man har, og om eventuelt treneren som passer inn i disse rammene er kompetent nok, og så har man språkbarrierer og kulturforskjeller.

Endog har man gjennom historien hatt rekke trenere i Norge som kommer utenfor skandinavia. Den mest merriterte de seneste årene er vel Roy Hodgson, men som han nærmest selv sa trente han Viking som veledighet. Appropo viking hadde de nå senest en spansk trener, han var vistnok veldig godt likt, men hadde noe ideer (mannsmarkering, blant annet), som var veldig vanskelig for norske spillere å tilpasse seg (kort perspektiv).

Man kan, i likhet med spiller, investere mye i å skaffe seg et nettverk der man kan plukke opp disse trenertalentene før de havner til bedre betalte klubber. Dette koster penger, og krever mye tid. Samt dette kan være en stor risiko, i forhold til de faktorene nevnt ovenfor. Eller man kan punge ut, men spørsmålet er om gevinsten sportslig er verdt den økonomiske gamblingen. For J Mourinho eller Pepe kommer aldri til RBK.
Back to top
View user's profile Send private message
oxbailla
Veteran


Joined: 26 Apr 2005
Posts: 1121
Location: Trondheim

PostPosted: 19.10.2012 18:19    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Rosenborg, som stort set alle andre klubber i Norge, er ekstremt lite kreative når ny trener skal hentes. Det finnes en god håndfull trenere som går på rotasjon i Tippeligaen [...] Når jeg ser ansettelsene i klubben siden Eggen, er det heller ikke særlig nye impulser.


Rosenborg skilte jo seg ut i perioden 2004-2008 med å ansette hele fire assistenttrenere - stort sett uten hovedtrenererfaring på Tippeliganivå - og en dametrener.

Man kan ikke si at det ikke er kreativt; neppe noen europeisk toppklubb har gjort noe lignende.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 19.10.2012 18:27    Post subject: Reply with quote

Det du impliserer er at vi burde ta en grundig revurdering av assistent-trener-ansettelses-prosessen ? Wink
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 19.10.2012 21:24    Post subject: Reply with quote

Barcelona har muligheten til å gjenta bedriften Razz
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19487
Location: Lillestrøm

PostPosted: 19.10.2012 22:44    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
@Zorac

Men er TL attraktiv nok til å dra europeiske trenere?


Jeg tror det. Helt ærlig. Selvsagt kan vi ikke plukke på øverste hylle, men det finnes (heldigvis) nivåer mellom Hiddink og Haglund. Rosenborg er per i dag en "fallen stormakt" med en god stall som skriker etter rettleding for å få ut sitt kollektive potensiale. Økonomien tilsier også at vi kan titte på en litt høyere hylle enn "alle andre", ikke låse oss til nordmenn og svensker med ok track record i respektive land.

Vi klarer jo å lande spillere som langt større klubber lukter på, hvorfor skal vi ikke også kunne friste en og annen trener som virker overkvalifisert?

Jeg ser i hvertfall ikke problemet ved å prøve denne veien. Så vidt jeg vet er det aldri blitt gjort. Etter å ha tatt med rimelig gjennomsnittlige damer hjem fra byen i flere år kan det kanskje være verdt forsøket å prøve seg på den smellvakre venninna?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 19.10.2012 23:22    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
haavarl stiller spørsmålet om hvem, og det er et godt spørsmål. Heldigvis finnes det folk som har bedre kunnskap og oversikt over slikt enn de fleste her inne, og det er ingen skam for RBK og andre å bruke slike ressurser.


... jada, neida.

En trener som man har en sterk formening om vil føre laget frem til suksess. - Tja, hvorfor i all verden skulle en slik trener gå til Tippeligaen, egentlig? En trener som har gode resultater å vise til i en middels stor eller stor liga fortsetter i en minst like stor klubb som før. En klubb som har større ressurser enn oss og som til daglig møter mer spennende motstand enn Sandnes Ulf, Sogndal og Hønefoss.

Man skal ikke la være å prøve. Det er ikke det. Men langt større klubber enn oss vil også ha slike trenere. Jeg tror det er langt færre trenere som med høy grad av sannsynlighet gir suksess enn det er spisser som med høy grad av sannsynlighet skårer mål.

Det er nok en del klubber der ute som kan si "kom til oss. Du får 100 millioner kr. å handle spillere for."
Back to top
View user's profile Send private message
EGA
Veteran


Joined: 09 Aug 2009
Posts: 1548

PostPosted: 28.10.2012 21:00    Post subject: Reply with quote

Vi ble utspilt av Leverkusen.
Ikke så rart kanskje. I dag slo de Bayern 2-1. Mener det var på bortebane attpåtil.
Back to top
View user's profile Send private message
Timmi!
Rutinert


Joined: 26 Nov 2007
Posts: 837
Location: Trondheim

PostPosted: 04.11.2012 23:20    Post subject: Reply with quote

Det er helt surrealistisk å se Rosenborg spille for tiden. Det er anti-fotball av omtrent ypperste klasse. Jeg blir trist og oppgitt.

Jeg ser noen forsøker å tone ned kaskadene med misnøye her ved å til stadighet poengtere at det er en tøff motstander vi spiller mot... Jeg er enig i at Godset er en vrien motstander på Marienlyst, men når Rosenborg spiller fotball etter prinsipper som i utgangspunktet er helt fjernt fra ethvert trønderhjerte så handler det ikke lenger om motstanderen.

For øvrig merker jeg meg at antallet motstandere som havner i kategorien "tøff motstand" blir flere og flere. Det i seg selv burde få enhver til å våkne opp og stille seg noen spørsmål.

Strømsgodset er fortsatt Strømsgodset, Brann er fortsatt Brann, Molde er fortsatt en liten møkkaby og Tromsø er fortsatt et helt håpløst utgangspunkt for gode prestasjoner. Vi skal i utgangspunktet fortsatt være Rosenborg.

Dette handler om at fotballkompetansen som finnes på Lerkendal forvitrer time for time. Det er ikke lenger slik at "Rosenborgs hus" er et kompetansehus som skiller seg nevneverdig fra andre klubber. Jeg sliter med å peke på en eneste en i sportslig avdeling som det er viktig for oss å beholde. Det gjør oss alminnelig, også i norsk målestokk.

Det spillet som ble vist i dag føyer seg inn i rekken av møkkaprestasjoner som noen skal stå til ansvar for når denne sesongen er over. Om så ikke skjer så er det nok en bekreftelse på at klubben totalt har mistet seg selv.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18529

PostPosted: 04.11.2012 23:22    Post subject: Reply with quote

Veldig bra innlegg, Timmi! Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 04.11.2012 23:23    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 04.11.2012 23:29    Post subject: Reply with quote

Timmi! Tommel'n opp!
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 72, 73, 74, 75, 76  Next
Page 73 of 76

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb