English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2012
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 73, 74, 75, 76  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
batigol
Veteran


Joined: 27 Jan 2006
Posts: 2155
Location: Askim

PostPosted: 04.11.2012 22:36    Post subject: Reply with quote

Jeg tror vi får en trist avslutning av sesongen med dårlige resultater i både serie og e-cup. Vi får håpe dette får konsekvenser for JJ sin tid i RBK.
_________________
You`ll never walk alone!!
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 04.11.2012 22:39    Post subject: Reply with quote

Timmi! wrote:
Jeg sliter med å peke på en eneste en i sportslig avdeling som det er viktig for oss å beholde. Det gjør oss alminnelig, også i norsk målestokk..


T-A-K-K!

Det er trist som faen.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 04.11.2012 22:41    Post subject: Reply with quote

Sorry Batigol, men jeg tror? Konsekvensene bør komme til sin rett i morgen den dag!
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
Hjelde
Veteran


Joined: 04 Nov 2007
Posts: 3907

PostPosted: 04.11.2012 23:18    Post subject: Reply with quote

Har ikke vi noen postulater, visjoner o.l som snakker om "artig og angrepsvillig fotball"? Betyr ikke noe lenger tydeligvis... Når en trener kan gå ut med forsvar som det beste angrep, og være mest opptatt av å holde tett og satse stort sett på langpasninger som angrepsvåpen.
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 738

PostPosted: 05.11.2012 00:05    Post subject: Reply with quote

Det er pr. nå flere av de offensive spillerne i troppen som ikke presterer som de bør og får en god dose kritikk her inne. Dockal, DFH, Chibuike og Tarik, i alle fall, jeg syns alle disse skal få sjansen til å vise seg frem under det som forhåpentligvis er en ny trener til våren, med en plan å forholde seg til og definerte roller.
Back to top
View user's profile Send private message
bongo
Veteran


Joined: 03 Aug 2012
Posts: 1584
Location: Trondheim

PostPosted: 05.11.2012 07:14    Post subject: Reply with quote

Det er ett paradoks hvor mange gode(på papiret) offensive spillere vi har: Prica, Iversen, Chibuike, Tarik, Dockal og Holm.
Helt utrolig hvor lite vi får ut av disse spillerne. Når vi angriper så sitter man med følelsen av at vi har mindre spillere på banen enn motstanderen. Spillerne er i villrede og vet knapt hva de skal gjøre. De leter etter alternativer som ikke er der, ingen løp og lite bevegelser. Når vi får til noe er det som oftes pga gode enkelt prestasjoner og ikke godt kollektivt spill.
Back to top
View user's profile Send private message
doffen
Veteran


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 1980

PostPosted: 05.11.2012 07:35    Post subject: Reply with quote

Synes å huske disse ordene fra Torgeir Bjarmann for en del år siden:

"Har spilt mot de flere ganger, og hver gang føltes det som om vi var minst 2 spillere færre.."

Lenge siden, og dessverre lenge til vi hører det samme...
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 05.11.2012 10:55    Post subject: Reply with quote

Skulle egentlig poste dette innlegget i kamptråden SIF-RBK, som et svar til den som mente kritikerne er medgangssupportere, men vil tro innlegget passer bedre i denne tråden.

***

Nei, det dreier seg ikke om å være medgangssupporter.

Jeg tror det for ganske mange dreier seg om resignasjon og derigjennom - over tid - en snikende likegyldighet til Rosenborg. Problemet er at det er vanskelig å engasjere seg i selve spillet (som forøvrig er horribelt planløst og dårlig sammenlignet med mye annen god fotball man kan se på i dag, samt gamle årganger av RBK) når man vet at nesten alt i klubben kunne vært så mye bedre, og at det Rosenborg som vi har i dag er resultatet av år med inkompetanse og ønsketenkning hos de som satt i ledelsen. Å se på RBK i går var som å se Lillestrøm spille, uten den innsatsen en kunne forvente i en kamp om sølvet og kanskje gullet i årets serie.

Selv senket jeg forventningene til årets sesong til et minimum allerede før sesongen startet, og har satt interessen litt på vent, til at klubben har gått gjennom en prosess, som inkluderer det...

- å skifte ut styreleder/styret (delvis gjennomført), klubbens administrative ledelse (Stjernen inn som ny leder, men vet ikke hvordan organisasjonen ellers er endret), orden på klubbens økonomi (tæring etter næring, som ser ut til å være under kontroll nå).

- ny sportslig leder (Hoftun fremstår dog som mye bedre i rollen nå enn han gjorde de første årene, selv om det er uvisst hvordan klubben utvikles sportslig utover bedre innkjøp av spillere, og klubbens største talenter som Bakenga og Henriksen selges før de er ferdig utviklet i klubben. Liker heller ikke det som kom frem ifht. VGP-saken og at Prica ikke ble solgt senest i januar når han ikke ville fornye, men på den andre siden positivt at Iversen måtte stå skolerett etter nok en bytur...).

- ny trener (som evner å profesjonalisere det sportslige slik Hamrèn og Høgmo gjorde, om ikke (ny) sportslig leder velger å sette mer fokus på "toppidrett", sette struktur i laget, attityd/moral, få laget til å spille underholdende angrepsfotball, gode taktiske disposisjoner).

- en fornyelse av det sportslige trenerapparatet (jeg har vanskelig for å tro at de som er ansatt som hjelpe-trener og keepertrener, rekruttert innenfra, er de best kvalifiserte, og hvorfor får ikke hovedtreneren velge sin egen assistent? Fysisk trener svarte på kritikken om spillernes form i fjor med at RBK-spillernes treningsopplegg er blant det beste i Europa, men det rimer ikke helt med kampforløpet i mange av RBKs kamper i fjor og i år...)

Hoftun ansatte Jønsson, med tro på at spillet og resultatene i Stabæk var Jønssons verk. Uansett mekanismene bak Stabæks suksess, så har JJ til nå vist at han ikke evner å sette en struktur i laget, eller spille den typen spill klubben trodde man skulle få med JJ. Hoftun er medansvarlig også for kvaliteten på stallen, ikke mindre fordi han ledet sportslig avdeling da klubben med Hamrèn som trener fikk hente inn mange spillere, hvorav flere ble kjøpt dyrt og senere gitt bort til minipris.

Jeg håper ledelsen gjør vesentlige endringer i sportslig avdeling, etter en filosofi om at klubben skal underholde og samtidig prestere bedre enn det man har gjort under Hoftun/JJ, samt ha en spillerstall i kvalitet og bredde som reflekterer alle de millionene klubben bruker på sportslig satsing. Klubben har nå mistet det meste av sin merkevare og status internasjonalt, og resignasjonen som sprer seg blant fansen kan tyde på at klubben ser ut til å ha mistet mye av den sjelen som den gamle garden kan identifisere seg meg. Det er på tide å finne tilbake til sine røtter, og starte på ny frisk.

Ta grep, slik at troen på endring til det bedre kommer tilbake. Hvis ikke, så synes jeg det er legitimt å si at man har mistet troen på RBK, uten å skulle bli beskyldt for å være en medgangssupporter. Et steg går grensen, og den er det lenge siden klubben passerte. Ledelsen trenger ikke å vente like lenge som JJ med å gjøre bytter. Vi er på overtid av overtida nå.
Back to top
View user's profile Send private message
ZOOlander
Veteran


Joined: 18 Jul 2012
Posts: 1045
Location: Tig(g)erstaden

PostPosted: 05.11.2012 10:58    Post subject: Reply with quote

Danserud wrote:
Det er pr. nå flere av de offensive spillerne i troppen som ikke presterer som de bør og får en god dose kritikk her inne. Dockal, DFH, Chibuike og Tarik, i alle fall, jeg syns alle disse skal få sjansen til å vise seg frem under det som forhåpentligvis er en ny trener til våren, med en plan å forholde seg til og definerte roller.

Det samme mener jeg.. Det er påfallende å se formkurven til disse spillerne stupe under JJs regime.. Alle husker vel Chibbe da han kom - makan til spiller! Dockal var helt klart en knallgod ung gutt med krutt i høyra og gode innlegg! Tarik kjøpes inn som en tung investering, men har foruten innsats aldri kommet seg inn i det! Prica skylder på at ankelen har voldt ham plager og tæret på humøret, men jeg tror ikke spillestilen med polballer opp på ham som skal stusse videre er veldig givende og positivt for humøret heller! I grunn er det bare DFH av de offensive som fremstår som en bedre fotballspiller under JJ en før.. Det er jo ikke rart - før var han jo alltid skadet, og all form for fotball er vel bedre!?
På 2-1 fikk jeg en slags indre ro.. Tenkte med meg selv at 'dette er så ille at det umulig kan fortsette'.. Dersom JJ får fortsette denne elendigheten så svikter den nye ledelsen totalt helt fra børjan! Koteng og Stjernen må ha høyere krav til trener og SD.. Krav om bedre plassering er én ting, men krav om hvordan fotballen skal spilles er vel så viktig! Jeg elsker Rosenborg, men orker ikke sitte å se på det mer.. Og å høre JJ før og etter kampen i går er så jævelig at jeg får ikke uttrykt det sterkt nok.. Det kan være en falsk følelse av at dette var kroken på døra for prosjekt JJ (trenger ikke se lenger enn til VIF for å se at kontinuitet på et slikt tidspunkt ikke er fornuftig), men jeg håper og tror at det ikke er det.. OM ikke annet tror jeg vi vil få et lite spilleropprør: det må jo være pinlig å være RBK-spiller på RBK i dag.. Vi blir jo pissa på, da - av Molde og godset.. Det er jo helt lættis for andre å se på hvor ynkelige og tafatte vi opptrer på og utenfor banen.. Med en 3 plass ryker vel europa også, å da når vi ikke den målsettingen heller.. Nei - jeg tror JJ ryker nå!
_________________
Saklig
Back to top
View user's profile Send private message
gollumLAD legend
Veteran


Joined: 15 Jul 2012
Posts: 1294
Location: Trondheim

PostPosted: 06.11.2012 08:52    Post subject: Reply with quote

Dette er vel den rette tråden. Men jeg syntes at trioen Tarik, Dockal og DFH har vist at de så langt ikke takler to kamper i uken over 6 måneder. Noe som er svakt, men samtidig litt fortståelig. DFH og Dockal taklet vel det fram til september og litt utover der, men så stoppet det samtidig der også. Tarik var vel sliten etter 4 kamper på 2 uker + landslagskampene.
_________________
"Ikke ta den."
RBKweb Banter Crew
Party Læven Crew(PLC)
Anti Håkon Jørgensen
ULB
#JeSuisMessi
RÃ¥nny wrote:
JanneB har talt.
Ta dere en bolle og feir sølvet!

Rabona
http://www.rbkweb.no/foru...74#1002174
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 06.11.2012 09:28    Post subject: Reply with quote

Om de hadde trent hardt gjennom hele vinteren istedenfor å puse og kose seg så hadde de nok tålt det...

NAE: Du må trene mye og intenst for å tåle å trene mye og intenst.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 06.11.2012 09:54    Post subject: Reply with quote

Dette sitatet fra Eggen viser hvorfor han begynner å gå ut på dato, og rent treningsfysiologisk er det galskap satt i system. For å kompensere for denne alt for høye intensiteten bruker man som regel piller.

DFH har en skadehistorikk som er ganske lang, og sånn sett er det ganske opplagt at dette kamprogrammet er mer intenst for ham, enn for eksempel Dorsin. Hadde man kjørt på med enda mer intens trening for DFH hadde han mest sannsynlig ikke kommet seg ut på banen i det hele tatt.

Tarik har etter overgangen måttet omstille seg til et mer intensivt kampprogram, større intensitet på trening (bedre medspillere), tøffere mental påkjenning, og midt oppi denne overgangen har det vært landskamper og ramadan.

Dockal har etter min mening ikke vært så særlig mye bedre eller dårligere. Han har bare sluttet å score mål, og da blir det også lettere for alle å se de klare begrensningene han har som fotballspiller.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 06.11.2012 10:00    Post subject: Reply with quote

Quote:
Dette sitatet fra Eggen viser hvorfor han begynner å gå ut på dato


Neida, det gjør det ikke. Dette sitatet er ikke myntet på en spesifikk person, men en generell tilnærming, og der har han helt rett.

I Championship spilles det 46 kamper + cuper gjennom hele året, i PL spiller det 38 + diverse cuper gjennom nesten hele året.

I Norge har vi godt over 4 mnd "pause" mellom siste og første seriekamp. Hvordan man bruker de 4 månedene definerer hvordan spillerne skal klare "kjøret" de neste 7,5 mnd.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 06.11.2012 10:34    Post subject: Reply with quote

Angående treningsmengde tror jeg det kan være lurt å sprenge noen grenser, istedet for å legge opp alt etter ei pulsklokke. Det er ikke snakk om å overtrene, men å trene smart, og ikke være redd for en gang i blandt å sprenge sine egne grenser.

Petter Northug, Oddvar Brå og Vebjørn Rodal har alle vært inne på viktigheten av dette i intervjuer jeg har lest. Etter hva jeg har forstått brukes pulsklokke aktivt i forbindelse med fysisk trening i RBK, og det er neppe metoden som gjør laget bedre enn andre, slik tilfellet var på slutten av 90-tallet.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 06.11.2012 10:45    Post subject: Reply with quote

Som en generell tilnærming er dette helt håpløst!

Du nevner PL og Championship. En av grunnene til at Pl faktisk har blitt så bra som den har blitt er på grunn av kunnskap. Det er særdeles få som praktiserer denne tilnærmingen i Pl, kanskje litt flere i Championship, men der er det mange britiske cowboyer som blir resirkulert mellom de nedre divisjonene. Man har blitt ganske bevisst på treningsdoser og intensitet opp gjennom årene. Dette er ikke bare for å bli bedre, yte mer osv, men det er også skadeforebyggende. Klubbene i PL bruker ganske mye penger på dette, og dette er ikke pågrunn av moro skyld, men pågrunn av effekten og fordi når man har et så tett kamprogram er dette strengt tatt nødvendig for å klare å henge med i toppen.

Jeg skjønner at du mener det er lange pauser i TL, og det gir rom for høyere intensitet. Selvfølgelig, men man periodiserer treningen. Man kan ikke, jo man kan, men da er det som regel ytre stimuli som korter ned restistusjonstiden, ligge på høy intensiv trening i fire måneder i strekk. Jeg tror heller ikke du mener det heller, men stort sett ligger idrettsutøvere (visse individuelle forskjeller) på lav intensitets trenig, med visse perioder hvor man kjører høy intensitet.

Du kan jo prøve selv, enten det gjelder utholdenhet eller styrke. Sett opp et program hvor du ligger opp mot din maksimale grense nesten konstant. Du skal også her ha 4-6 treningsdager. Gjør dette et par måneder, hvis du klarer, og se hvordan progresjonen blir. Forskjellene her vil jo bli større over et lengre tidsperspektiv, kontra et mer "normalisert" program.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 06.11.2012 10:50    Post subject: Reply with quote

Det var vel oppsiktsvekkende sjelden at spillerne var spesielt skadeplaget under Eggens treningsregime. Stort sett kunne han stille den beste 11-eren gjennom alle de årene han trente klubben.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 06.11.2012 10:50    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Angående treningsmengde tror jeg det kan være lurt å sprenge noen grenser, istedet for å legge opp alt etter ei pulsklokke. Det er ikke snakk om å overtrene, men å trene smart, og ikke være redd for en gang i blandt å sprenge sine egne grenser.

Petter Northug, Oddvar Brå og Vebjørn Rodal har alle vært inne på viktigheten av dette i intervjuer jeg har lest. Etter hva jeg har forstått brukes pulsklokke aktivt i forbindelse med fysisk trening i RBK, og det er neppe metoden som gjør laget bedre enn andre, slik tilfellet var på slutten av 90-tallet.


Det er ikke snakk om treningsmengde, men treningsintensitet. Mengden skal være stor (endog, igjen periodisert), men det er intensiteten man må være forsiktig med. Når det gjelder pulsklokker osv., er jeg helt enig i at den jevne mosjonsiten (tre treninger i uken) har liten bruk for dette. Endog, bildet er helt annerledes for en toppidretsutøver som faktisk har ganske få restitusjonsdager, men som er avhenging av en viss mengde.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 06.11.2012 10:52    Post subject: Reply with quote

Greit å skille på de to. Da mener jeg at det er intensiteten man ikke skal være så forsiktig med. Her må det brytes grenser.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 06.11.2012 11:12    Post subject: Reply with quote

Vel, ikke enig her, men nå har jeg ikke eksakt oversikt over hvordan RBK trener. Jeg vil anta at Geir Olav har oversikt over den beste og nyeste forskningslitteraturen her, og sånn sett har jeg tiltro til at han kan jobben sin. Ut i fra det jeg har forstått har vi mange av de samme treningsprinsippene som toppklubbene ut i europa, om vi ikke trener mer, og sånn sett er vi tråd med det som er forskningsbasert.

En annen sak er hvordan vi trener med ball, hva vi vektlegger på det tekniske, taktiske og mentale planet. Her har vi nok mye å gå på, og det skyldes nok mye kultur, men det er en økende bevissthet rundt dette. Man ser blant annet NFF har satt i gang gode tiltak her.
Back to top
View user's profile Send private message
John Ass
Senior


Joined: 13 Mar 2007
Posts: 202

PostPosted: 06.11.2012 12:59    Post subject: Reply with quote

Det er forskjell på treningsopplegget i sesong og før sesong. Jeg tror de fleste mener at det må trenes hardere før sesongen, for å klare den tunge belastningen en sesong er. Det er ikke snakk om å øke belastningen (mengde + intensitet) i sesongen.
Back to top
View user's profile Send private message
Jangusk
Veteran


Joined: 28 Nov 2011
Posts: 4259
Location: Ryfylke

PostPosted: 06.11.2012 14:00    Post subject: Reply with quote

Registrerer at alle som betyr noe og bestemmer nede på brakka er såre fornøyd med Prosjekt Jønsson. Huff og huff, de ser tom fremgang fra i fjor. Jeg trodde en tredjeplass var likt en tredjeplass, men er tydligvis ikke det for småkongene på Lerkendal. Det stilles ingen kritiske spørsmål ang. Lillestrømfotball og da er det jommen meg ikke greit og vente seg undeholdning på Lerkendal i de neste par årene. Dette var noe dritt.
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende


Joined: 05 Oct 2004
Posts: 11416
Location: Overhalla

PostPosted: 06.11.2012 14:04    Post subject: Reply with quote

I fjor hadde vi griseflaks som fikk tredjeplassen - i år har vi hatt heng på gull hele veien, men må sannsnynlgivis ta til takke med tredjeplass.

En viss forskjell på trdeplass og tredjeplass, altså.
_________________
Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 06.11.2012 14:13    Post subject: Reply with quote

Tja, nå skal vi nok vente til sesongen er ferdig før vi avgjør det Bakkis, med to tap eller to poengtap i de to siste kampene så er vi plutselig på 4 plass....
Back to top
View user's profile Send private message
Jangusk
Veteran


Joined: 28 Nov 2011
Posts: 4259
Location: Ryfylke

PostPosted: 06.11.2012 14:40    Post subject: Reply with quote

Selv ønsker ikke trener Jönsson å si for mye om hva han tenker om 2013. Han var ekstremt skuffet søndag kveld, og hadde ingen god dag i går, heller.

– Hva må gjøres for å ta enda et steg, Jönsson?

– Kortsiktig handler det om de to siste seriekampene, og i de kampene vi har igjen i Europa. Der må vi vise karakter, sier han.


Skrives det på Adressa.no i dag.

Jeg har en sterk følelse av at jeg har hørt dette før. At Janne ikke tenker så masse om framtiden og at vi må vise karakter. Ikke at det har hjulpet så veldig i de tre siste kampene iallefall. Og i en del andre kamper heller Smile
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 06.11.2012 15:38    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
I fjor hadde vi griseflaks som fikk tredjeplassen - i år har vi hatt heng på gull hele veien, men må sannsnynlgivis ta til takke med tredjeplass.

En viss forskjell på trdeplass og tredjeplass, altså.


Ã… si at vi hadde griseflaks som fikk tredjeplass i fjor synes jeg blir litt feil.

Det er jo kun sett ut fra situasjonen foran den siste kampen. Med tre runder igjen var vi nummer to og hadde igjen to svært overkommelige hjemmekamper og en vanskelig bortekamp mot laget som virket å være vår hardeste utfordrer til sølvmedaljen.

Hadde du sagt at vi skulle havne utenfor medalje i fjor med tre kamper igjen så ville jeg sagt at det var svært lite trolig. At det da er griseflaks at vi faktisk fikk medalje blir jo ikke riktig.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 73, 74, 75, 76  Next
Page 74 of 76

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb