English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Trondheimsfotball
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  

Følger du med på de trondhjemske lagene i 2. divisjon?
Ja, går på kamper.
4%
 4%  [ 7 ]
Ja, får med meg resultatene.
46%
 46%  [ 69 ]
Nei, bare RBK interesserer meg.
48%
 48%  [ 73 ]
Total Votes : 149

Author Message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 25.11.2006 16:45    Post subject: Reply with quote

Kevin Ingebrigtsen mener mulighetene for trøndersk opprykk er store:
"En gavepakke

En kjempemulighet for trøndersk opprykk

Avdelingene for neste års 2.divisjon kom i dag og er man litt oppriktige bør det være en gledens dag for opprykksjagende trøndere. Ved første øyekast er det bare hardtsatsende Bærum som har reelle ambisjoner om opprykk og slik jeg ser det bør være den eneste utfordreren for et trøndersk opprykk.

Hødd kommer ned fra 1.divisjon, og klubben fra Ullsteinvik har gjort underverker i mange år med toppfotball, men det er tvilsomt at de klarer å remotivere spillere, klubben og stedet til en umiddelbar retur.

Heller ingen av de andre Mørelagene bør være noen trussel hvis man tenker gjennom en hel sesong, selv om Kristiandsund på sitt beste kan slå alle.

Asker er et nyopprykket lag med store ambisjoner og bra med kapital, men få har klart å ta steget videre på første forsøk. Med konkurransen på Østlandet trenger nok de ihvertfall en sesong til for å være en opprykkskandidat.

Resten av lagene er andrelag for Tippeligaklubber, og ser man på tidligere sesonger er det nok bortekampene mot disse lagene som kan bli tøffe. Det er sjeldent at man sender de beste av de nestbeste på lange borteturer dagen etter Tippeligakamp. Uansett kan ingen av de rykke opp.

Da gjenstår de trønderske lagene, og her er det altså tre som sier de vil kjempe om opprykket. Nå får de en gylden mulighet til å vise at man kan mer enn å prate, for ser man på de andre avdelingene er dette den "letteste". Rosenborgs unggutter fikk en blanding av lange reiser og gode lag, og får en kjempeutfordring, men knapt verre enn Ranheim, Strindheim og Byåsen.

Alle har sagt at de har Adecco som målsetting og oppsettet i dag var som en gavepakke å regne. Spørsmålet nå er om man kommer gjennom denne høsten uten å ødelegge hverandre, for klarer man det bør trøndersk fotball ha et 1.divisjonslag i 2008!

Om det virkelig blir sånn vet vi mer om når røyken mellom klubben intern i byen har lagt seg litt.....jeg gleder meg!

PS! Vil benytte muligheten til å vise min medfølelse til Ranheims Stian Sunde som denne uka ødela korsbåndet på nytt. Etter et år ute var tilbake i trening, men så var uhellet ute igjen. Stian er sterk nok til å komme tilbake nok en gang og vi i Trønderfotball ønsker deg lykke til!

RED"


fra www.tronderfotball.no
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.05.2007 22:30    Post subject: Reply with quote

Den nye RBK-boka har litt generell Trondhjemshistorie, og merket meg to faktasetninger jeg ikke hadde fått med meg før:

* Ranheim spilte NM-semifinale mot LSK i 1953.

* 4. runde-kampen mellom Wing og Sparta Sarpsborg samlet utrolige 16-17.000 tilskuere på Rosenborgbanen høsten 1945. Surprised
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
arnt
Veteran


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 1223
Location: Trondheim

PostPosted: 16.05.2007 10:55    Post subject: Reply with quote

Artig å lese om. Biter meg også merke i at Ranheim slo Moille ut i tredjerunden. Very Happy
_________________
"Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 30.05.2007 08:37    Post subject: Reply with quote

Denne hører ikke hjemme her, men tar sjansen:

Ungarerne Istvan Kerekes og Gyorgy Rezmanyi ble hentet til Guldbergaunet foran årets sesong sammen med engelskmannen Rob Carroll. I løpet av sesongen kan enda en utenlandsk spiller være på plass på Guldbergaunet.

- Ære være Steinkjer for at de satser og tar risikoen det innebærer. Jeg kan forstå dem. Men hva om klubben ikke lykkes – hvem er da de første til å forlate klubben? Og hva tenker spillerne rundt om på bygdene når de ser hvem klubben satser på? Jeg mener det bør være mulig å ha en stamme i laget som består av spillere fra distriktet, sier Bjørn Hansen.

Les mer: - Liten vits å hente utlendinger
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 30.09.2007 12:25    Post subject: Reply with quote

Nardo ligger an til nedrykk fra 2. divisjon, mens Verdal (avd. 19) og KIL/Hemne (avd. 18) ligger an til kvalik. Dermed blir det et trondhjemslag mindre i 2. divisjon neste år.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 30.09.2007 12:37    Post subject: Reply with quote

Det er da fortsatt et ørlite håp om at Nardo og Stabæk 2 kan passere Steinkjer *krysse fingre og tær*
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.01.2008 18:16    Post subject: Reply with quote

Tullete å stoppe Myra-salget nå som utbygginga på Dalgård allerede er ferdig.

Det er jo utelukkende av andre årsaker enn sportslige at naboene klager, men politikerne ble sannelig lurt. Ungene har mye bedre av å springe rundt på kunstgresset på Dalgård (og den planlagte kunstige sjuerbanen på Myra) enn på holke på Myra fram til slutten av mai; ordentlig kuldehøl på den skyggefulle banen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Gnufs
Senior


Joined: 02 Jan 2008
Posts: 105
Location: Eidsvoll

PostPosted: 02.01.2008 18:57    Post subject: Reply with quote

Nei, det der er nok ikke mye sportslig begrunnet. Jeg ble rett og slett forbanna da jeg leste den saken. Men for å begi seg litt ut i politikkens verden, så kan vi vel ikke forvente bedre dømmekraft fra en regjering uten respekt for marked og eiendom... Rolling Eyes

Denne saken hadde jeg virkelig håpet at var ferdig da Byåsen IL selv, og Trondheim kommune, hadde gjort seg ferdig med alle nødvendige godkjenninger.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.07.2008 08:39    Post subject: Reply with quote

Strindheim IL risikerer konkurs
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.08.2008 10:48    Post subject: Reply with quote

RBK vil ikke ettergi Strindheim-gjeld på leie av Abrahallen.

- Vi har ikke gjort annet her enn vi har gjort før når klubber spør om ettergivelse av baneleie. Det har vi i prinsippet sagt nei til så lenge jeg har vært med. De skal betale for seg når de leier anlegg, sier Klaus Berg.

Les mer: Ingen løsning i Strindheim
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.04.2009 00:40    Post subject: Reply with quote

Adresseavisen, 18.04.09

Bare pokalene er igjen av Brage

Kjell Thore Wold steller pent med de gamle sølvpokalene til Sportsklubben Brage. Sølvet og minnene er alt som er igjen av byens beste fotballklubb før Rosenborg slo gjennom. Etter 102 år er det slutt.


23 medlemmer i godt voksen alder ser ingen mening i å holde liv en sovende klubb. 100-årsjubileet for to år siden var siste sprell. Kjell Thore Wold ble den siste formannen. Han synes det er vemodig, men ser ingen annen utvei enn å legge ned. «Rosenborg legges ned» kunne like gjerne vært tittelen på denne artikkelen, hvis ikke Brage hadde mislyktes i Hovedserien i 1959 og Troillungan hadde spilt så eventyrlig i cupfinalen året etter. I stedet er det Brage, byens store fotballklubb i flere tiår, som holder sitt siste møte og gravøl 5. mai. Klubben fostret også olympiske deltakere i boksing og friidrett og hadde ski og ishockey på programmet.

På 50-tallet, da Brage var byens beste klubb og spilte seg helt opp i hovedserien, det som tilsvarer dagens eliteserie, var Rosenborg nær ved å gi opp. Ifølge Brages jubileumsberetning, ønsket Rosenborg å fusjonere med Brage. Naboklubbene hadde et nært forhold og så fordeler i å gå sammen, men klubbånden reddet Rosenborg - og resten av RBK-historien kjenner vi. Derfor føles det rart å tenke på at Trøndelags fotballstolthet i dag like gjerne kunne båret navnet Brage.

I tiden 1913 til 1937 vant Brage ikke mindre enn 14 kretsmesterskap i klasse A, som det het den gangen. Kvik klarte bare 13. I sesongen 1922 vant Brage KM i samtlige klasser. Brage var best i byen.

3. rundekampen mot Fredrikstad i 1957 var spesiell. Brage ledet 2-0 i løvens hule i Plankebyen til det gjensto 13 minutter. Da var det slutt på kreftene og med to spillere på sidelinjen med krampe i beina, ble det tungt. Fredrikstad som besto av nesten bare landslagsspillere, snudde kampen. De vant cupen det året også.

1966 var året da de blå og hvite draktene for første gang ble detronisert fra den høyeste lokale serien. Siden gikk det utfor bakke til klubben til slutt endte i 7. divisjon - ofte benevnt som publigaen. Derfra berettes det om Brage-kamper med åtte spillere og store tap for lag som det lå langt under verdigheten til den gamle storklubben å spille mot. Så kom en bratt opptur til 4. divisjon, men i 2001 meldte klubben pass fordi den ikke lenger klarte å stille lag.

Hvordan kunne det gå så galt? Vel, Brage og Rosenborg har noe til felles ved siden av å være naboklubber. De har liten eller ingen rekruttering. Det er lenge siden Rosenborg ga opp egenrekrutteringen og la ned sin yngres avdeling. Barnekullene ble for små i det området klubben soknet til. Bydelsklubben Brage som var knyttet til Elgesæter, Øya og Singsaker, opplevde det samme. Begge klubbene ble minimalisert av at bosettingsmønsteret i byen endret seg. Barnefamiliene bor ikke lenger i gamle bystrøk.

Brage ga mange viktige bidrag til å utvikle byens fotball-liv. Aller viktigst var byggingen av den første gressbanen nord for Dovre, og den åttende i hele landet. Brage gjorde Trondheim til fotballens forpost i nord. På Gressbanen på Sorgenfri, som ikke lå like ved der Lerkendal Stadion ligger i dag, ble det til og med spilt to cupfinaler (1924 og 1934). Men Sorgenfri-banen som ble åpnet i august 1922 ble en katastrofe for Brage. Banen ble bygget i høykonjunktur, men lot seg ikke forrente. Brage som hadde lagt ned en enorm dugnad og brukt opp alle sine oppsparte midler, måtte overgi sin viktigste eiendom til kreditorene. Det eneste klubben satt igjen med var gjeld og vissheten om at de hadde gjort fotballen en tjeneste.

Historiene om Sorgenfri, Brage, Kvik, Freidig, Rosenborg, cupfinalene og andre storkamper med lokale og utenlandske lag er å finne i Per Christiansens utmerkede historiske tilbakeblikk «Gressbanen Sorgenfri 1922-1940» som nettopp er kommet ut.

Brage var for øvrig mer enn en fotballklubb. Mye mer. I Arne Halse fikk klubben den første individuelle trønderske medaljevinner i OL. Halse vant både sølv og bronse i spydkast i London 1908. Med seg hadde han klubbkameraten John Johansen som løp 100 meter på utmerkede 11,1. Johansens bestenotering på 10,9 sto som norsk rekord i syv år og kretsrekord i 42. Dessverre gikk den produktive friidrettsavdelingen med i dragsuget etter Sorgenfri-fadesen.

Også i boksing var Brage en klubb det sto respekt av. Både Johan Sæterhaug og Aage Steen deltok i OL i Antwerpen i 1920. Steen slo ut både den italienske og franske mesteren, men møtte sin skjebne i tysk-canadieren Schneider som vant OL-gullet. Skal man tro jubileumsberetningen mente visst nok Schneider - og pressen - at den beste bokseren hadde tapt.

Brages oldboyslag holdt det gående til 2007. Nå gjenstår gravølet, så er det bare historien igjen. Og en rikholdig premiesamling som forhåpentligvis får plass i Rosenborgs fremtidige idrettsmuseum på Lerkendal.

Ingen idrettslag kan leve på gamle minner og store bragder. Den sannheten er verdt å ha med seg.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 19.04.2009 08:35    Post subject: Reply with quote

Jøss!

Prima sak. Sto den i sportsdelen av papirutgaven?
Back to top
View user's profile Send private message
toki
Veteran


Joined: 14 Nov 2007
Posts: 1668

PostPosted: 19.04.2009 09:03    Post subject: Reply with quote

Ja.
_________________
04.12.96
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.07.2009 15:28    Post subject: Re: Trondheimsfotball Reply with quote

2mas wrote:
Nardo anført av spillende trener Roar Stokke (ja, han på TV3) kjempet nemlig lenge med Stabæk om opprykk høsten 1994. Det var imidlertid Ingebrigt & Co. som lyktes til slutt. Nardo endte på 4. plass, fire fattige poeng bak bæringene.


Stokke mimrer foran CL-kvaliken:

Inn i garderoben ble jeg møtt av det bredeste og vennligste smilet noen kunne gi en førstelagstrener fra et rivaliserende bortelag, med et påfølgende ”velkommen”, los til vår garderobe og lykke til med kampen. Selve kampen gikk veldig bra, spillemessig, men resultatmessig et knepent tap. Ingen vil vel kunne si at hjemmelaget vant fortjent etter vår førsteomgang, og dommeren har ingen grunn til å være fornøyd med kampen den dag i dag. Til orientering vant vi hjemmekampen med 2-0 mot samme lag.

Etter kampen kommer den samme blide fyren som jeg aldri hadde sett før og omtrent beklaget at vi ikke hadde fått poeng. Han roset oss for en godt gjennomført kamp og mente vi var gode nok til å rykke opp til Tippeligaen. Det klarte vi ikke. Men jeg husker kampen, resultatet, laget og ikke minst den blide, høflige, entusiastiske og hyggelige mannen som jeg skjønte hadde en sentral og vesentlig rolle i klubben.

At det ble Ingebrigt Steen Jensen og Stabæk, og ikke Roar Stokke og Nardo FK, som rykket opp kan nok norsk fotball være mest glade for i dag. Stabæk har skapt et fotballeventyr, mens Nardo hadde et kortvarig ett som varte i fem fotballmorsomme sesonger. Forskjellen var kanskje ressurspersonen Steen Jensen, som hadde sine visjoner, sin entusiasme, sin kunnskap, sin kjærlighet og dedikasjon til klubben sin, mens lille Nardo hadde et godt fotballag. I noen år. Men marginene er små, og jeg tenker av og til på hva som hadde skjedd, med både Stabæk og Nardo, om vi hadde tatt de poengene vi fortjente i den kampen. Og jeg skulle så gjerne ha sittet her i dag, og skrevet med en trenererfaring, som da jeg var 34 år fra Tippeligaen…

Les mer: Fotballåret 1994

Er jo sånt som gjør at savnet av 1. divisjonslag i Trondheim stort.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.10.2009 18:07    Post subject: Reply with quote

Etter sjokkseieren til Rennebu mot Kvik i går, har jeg plutselig havnet i et høstdrama:

Hvis ingen trønderske lag rykker ned fra 2. divisjon beholder Fram plassen i 4. divisjon. Hvis to trønderske lag rykker ned fra 2. divisjon rykker i tillegg Astor ned til 5. divisjon.

Les mer: Opp/nedrykk sesongen 2009 - Menn senior

Med tanke på poengfangsten til gjengen på nedre halvdel i de andre avdelingene vil det være veldig surt å rykke ned med 24 poeng i en svært jevn serie.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 17.10.2009 17:22    Post subject: Reply with quote

Kolstad slo Charlottenlund 4-2 i den første opprykkskampen til 2.div. Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 17.10.2009 17:28    Post subject: Reply with quote

Very Happy

Charlottenlund er Trondheimslag det og? Hvor er det basert?
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 17.10.2009 17:34    Post subject: Reply with quote

Utover mot Ranheim vel?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
hendrix
Veteran


Joined: 14 Apr 2008
Posts: 1048
Location: kålrabi

PostPosted: 17.10.2009 18:58    Post subject: Reply with quote

Dere kan umulig være fra Trondheim Razz Man kan si Charlottenlund ligger mellom Strindheim og Ranheim.
Back to top
View user's profile Send private message
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 19.10.2009 13:33    Post subject: Reply with quote

Nå skal hele klubben evalueres
Sportslig leder Jørn Holmen mener et nedrykk er en fin mulighet til å «røske opp» litt i SFK.

Verken sportslig leder Jørn Holmen, trener Ivar Selnæs, eller styreleder Erik Sakshaug ønsker å si hvordan de mener fremtiden bør se ut på Guldbergaunet. Det eneste de er enige om, er at alle ledd i klubben nå skal evalueres.
_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 24.10.2009 19:08    Post subject: Reply with quote

Vill feiring etter Kolstad-opprykk
_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Skruffen
Junior


Joined: 06 Jan 2010
Posts: 4

PostPosted: 06.01.2010 15:28    Post subject: Reply with quote

Hei.
Har fulgt med på dette forumet i flere år, men aldri registrert meg. Er mye god lesing her inne! Over til poenget.
I høst flyttet jeg til Trondheim for å studere, spilte før det i en 3. div klubb der jeg kommer fra, jeg bor ved Buran. Det jeg lurer på er om det er noen klubber i 3 div, 4 div som trener i nærheten av Buran? Utenom Fk Kvik som trener på Rosenborg-banen. Er det noen klubber i 3-4 (tips om 2. div også) div som holder til på Lade, Rosenborg-banen eller Leangen? Evt noen andre baner jeg ikke vet om i nærheten av Buran. Har ikke bil, og orker ikke bytte buss og bruke over en halvtime til trening om det finnes noe nærmere.
Back to top
View user's profile Send private message
Troinndern
Veteran


Joined: 12 May 2004
Posts: 1124
Location: Drammen

PostPosted: 06.01.2010 15:37    Post subject: Reply with quote

Tipper at de fleste holder seg unna Lade, banen der borte er søppel som bare det. Nardo trener og spiller på Nissekollen, det ligger litt på andre siden av Gløshaugen for deg på Buran. De har fått ny trener, etter at de så vidt berga plassen i andrediv. Det er jo mulig å prøve.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hercules
Proff


Joined: 26 Dec 2007
Posts: 250
Location: Kyrksæterøra S

PostPosted: 06.01.2010 15:40    Post subject: Reply with quote

Her er Trondheimslag i 4.div.
Ranheim 2, Freidig, Nationalkam. ,Kvik ,IL Tempo, Sverresborg Kattem 2,
Astor, Byåsen Breddefotball, Nidelv, NTNUI 2, Nardo 2, Tiller 2 og Øya.

Men jeg vet ikke hvor de trener...
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.01.2010 21:05    Post subject: Reply with quote

Vil vel tro at Kvik er mest nærliggende: Trener tilsynelatende på Strindheim kunstgress og Rosenborgbanen.

Freidig trener vel på egen bane på Eberg, som vel buss 60 passerer på sin rundtur fra Buran og nedover til sentrum igjen.

NTNUI tror jeg trener på Nissekollen. Vet ikke hvor Tempo og Øya trener.

Resten blir bydelsklubber på "feil" side i forhold Buran.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 6 of 8

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb