English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tidenes beste fotballtrener?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
niccolai
Veteran


Joined: 25 May 2008
Posts: 1628

PostPosted: 18.07.2020 14:24    Post subject: Reply with quote

Vegard2711 wrote:
Joestlaachmkr wrote:

Men Barcelona var ikke det beste laget i Spania når Guardiola tok over som hovedtrener etter Rijkaard i 2008, Barca slutta på 3 plass i La Liga 2007/08 og hadde da ikke vunnet noen tittel på 2 år. Og noe av det første som Pep gjorde når han tok over Barca var og kvitte seg med flere av nøkkelspillerne til Rijkaard, spillere som Ronaldinho, Deco, Zambrotta, Marques, Gudjohnsen, Thuram og Eto`o forlot alle Barca iløpet av et år etter at Pep ble Barca trener. Pep tok også opp spillere som han hadde trent i Barcelona B som Busquets og Pedro. Itillegg så videreutviklet han spillere som Iniesta, Pique og Messi til og bli mye bedre spillere enn hva de tidligere var. Pep bygget opp et helt nytt lag når han tok over Barcelona.



Man City brukte mer penger på spillerkjøp mellom 2010-15 enn hva de har gjort under de fire åra som Pep har vært der. Likevel så var ikke City i nærheten av å være på samme nivå under Mancini eller Pellegrini som de har vært under Pep.


Barcelona hadde en dårlig sesong før han tok over, året før var de a poeng meg Real Madrid og som du sier to år før vant de serie og de vant CL. Så 07/08 var dårlig i ligaen, men de tok seg til CL semi og tapte med kun 1 mål mot Europas beste lag den sesongen, Man Utd.

Når det gjelder City så har City har gått rundt 530 mill euro i minus på de 4 årene Pep har vært i City. De 6 årene før gikk de ca 535 i minus. Og en annen ting å nevne her er at de har solgt for mer de 4 årene under Guardiola enn de 6 årene før.

En kjapp regning med tallene til Transfermarkt som bakgrunn så har det blitt brukt 776 milioner euro på Pep sine 4 år mens City brukte 762 mill euro på de 6 årene før han kom

Men vi får bare være enig i å være uenig, for vi blir nok ikke enig om dette. For du har litt andre kriterer for hva en god trener er enn det andre her inne har. Prestasjoner som Eggen og Klopp sin er ting som meget vel kunne vært på listen. Klopp har altså, i motsetning til Guardiola, fått 2 tidligere storheter som underpresterte i mange mange år til å bli blant de beste i verden igjen. Både Dortmund og Liverpool var veldig langt nede når Klopp tok over de.


Verdt å merke seg at spillerverdiene har eksplodert de siste 4-5 årene
Så City har i dagens nivå brukt "mindre" penger under Pep, enn hva de gjorde under Mancini og Pellegrini
D.v.s at en Stones som ble hentet for 500mill, hadde sikkert kostet 200 mill under Mancini æraen..
_________________
"Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 18.07.2020 14:32    Post subject: Reply with quote

City skulle nok ønske at det var 200 og ikke 500 de brukte på han nå.

Men det å betale overpris for spillere var jo City også kjent for før. Over 300 mill for Bony og 450 mill for Mangala feks.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 18.07.2020 14:38    Post subject: Reply with quote

1. Eggen
2. Cruijff
3. Sacchi
4. Lobanovski
5. Bela Guttmann
6. Bielsa
7. Guardiola
8. Ferguson
9. Lippi
10. Clough
Back to top
View user's profile Send private message
niccolai
Veteran


Joined: 25 May 2008
Posts: 1628

PostPosted: 18.07.2020 14:43    Post subject: Reply with quote

Vegard2711 wrote:
City skulle nok ønske at det var 200 og ikke 500 de brukte på han nå.

Men det å betale overpris for spillere var jo City også kjent for før. Over 300 mill for Bony og 450 mill for Mangala feks.



En Mangala hadde fort kostet 600 mill i dagens nivå. Han hadde prestert sykt bra for Porto.
Bony, en PL-spiller, som hadde prestert meget bra i PL, og bøttet inn mål for Swansea.. Hadde kostet lett 500mill i dagens nivå.
Poenget er at City har således brukt "mindre" under Pep, enn de gjorde under Pellegrini og Mancini.
_________________
"Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 18.07.2020 21:13    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Eggen fikk et bydelslag fra Trondheim ispedd noen nordlendinger og poteter fra sør til å bli rangert som verdens 6. Beste lag (CNN 96/97). Nesten ingen av de nevnte trenerne kan vise til en slik overprestasjon. Klart topp tre.

Det som Nils Arne Eggen fikk til med RBK var selvfølgelig meget imponerende, likevel så ville jeg IKKE ha rangert han blant de 50 beste trenerne i fotballhistorien.

Av nordiske trenere så ville jeg også ha rangert både Nils Liedholm og Sven-Göran Eriksson langt foran Eggen, og rangert Eggen på omtrent samme nivå som Morten Olsen, Gunder Bengtsson og Trond Sollied.


Last edited by Joestlaachmkr on 18.07.2020 22:31; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 18.07.2020 21:35    Post subject: Reply with quote

Vegard2711 wrote:
City skulle nok ønske at det var 200 og ikke 500 de brukte på han nå.

Men det å betale overpris for spillere var jo City også kjent for før. Over 300 mill for Bony og 450 mill for Mangala feks.

Engelske spillere i PL har alltid vært overpriset, se bare på Maguire.

Som Niccolai også poengterer så har prisene på spillere økt markant i løpet av de siste 5-6 åra, men i henhold tll netspend så brukte både Mancini og Pellegrini mer penger i City enn hva Pep har gjort pr dags dato.

Jobben som Klopp har gjort med både BvB og Liverpool er selvfølgelig imponerende, men Liverpool har også dyktige eiere i FSG. Av trenere som har tatt en klubb opp fra midten til toppen og etablert klubben som en toppklubb i Europa så mener jeg at ingen i nyere tid har gjort en bedre jobb enn hva Diego Simeone har gjort i Atletico Madrid. Eriksson med Lazio på slutten av 90 og i begynnelsen av 00-talet, samt Capello med Roma i begynelsen av 00-talet er to andre eksempler.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 19.07.2020 09:37    Post subject: Reply with quote

En fra moderne tid som altfor sjelden nevnes i denne sammenheng og det er Zinedin Zidan. 3 CL og nå seriegull i år. På 4 år.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 19.07.2020 11:17    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:
Macha wrote:
Eggen fikk et bydelslag fra Trondheim ispedd noen nordlendinger og poteter fra sør til å bli rangert som verdens 6. Beste lag (CNN 96/97). Nesten ingen av de nevnte trenerne kan vise til en slik overprestasjon. Klart topp tre.

Det som Nils Arne Eggen fikk til med RBK var selvfølgelig meget imponerende, likevel så ville jeg IKKE ha rangert han blant de 50 beste trenerne i fotballhistorien.

Av nordiske trenere så ville jeg også ha rangert både Nils Liedholm og Sven-Göran Eriksson langt foran Eggen, og rangert Eggen på omtrent samme nivå som Morten Olsen, Gunder Bengtsson og Trond Sollied.


Har du noen begrunnelse for dette? Virker jo som en meget underlig rangering.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 19.07.2020 13:00    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
En fra moderne tid som altfor sjelden nevnes i denne sammenheng og det er Zinedin Zidan. 3 CL og nå seriegull i år. På 4 år.

Gi ham real sociedad/Getafe/annen middelhavsfarer i la liga, brukbar finansiell støtte og 5 år, så ser vi hva han er laget av.
Back to top
View user's profile Send private message
gm
Veteran


Joined: 24 Mar 2006
Posts: 1045
Location: stjørdal

PostPosted: 19.07.2020 13:28    Post subject: Reply with quote

John Carew har spilt under mange trenere med store navn, og han setter Eggen klart øverst av de.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 19.07.2020 13:49    Post subject: Reply with quote

Slike kåringer blir veldig fort subjektive, eller basert på egne preferanser. Tror det er vanskelig å enes om objektive kriterier, men som et startpunkt mener jeg i hvert fall to følgende kriterier må innlemmes:

1) Et relativt mål. Her finnes det ulike modeller man kan bruke, men det er opplagt forskjell på å trene Real Madrid og Mallorca. Netspend er forresten et ganske lite egnet mål.

2) Hvor stor påvirkning har trenerens filosofi hatt for andre, og hvordan har det formet fotballen?

Et tredje mål, som jeg selv synes er viktig:

3) Hva slags type fotball? Det enkleste i fotball er å forsvare seg, mens det vanskeligste er å angripe. Det er lettere å være stopper en spiss. M.a.o. det er vanskelige å oppnå suksess med en offensiv filosofi, enn en defensiv.
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 19.07.2020 14:07    Post subject: Reply with quote

Nils Arne Eggen
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 19.07.2020 14:43    Post subject: Reply with quote

gm wrote:
John Carew har spilt under mange trenere med store navn, og han setter Eggen klart øverst av de.


Dvs Drillo, Lars Tjærnås, Hector Cuper, Rafa Benitez, Fabio Capello, Vincente Del Bosque, Martin O’Neill og Sam Allerdyce.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende


Joined: 07 Jun 2005
Posts: 17342
Location: Stavanger

PostPosted: 19.07.2020 15:21    Post subject: Reply with quote

Flabbergast wrote:
Keenoir wrote:
En fra moderne tid som altfor sjelden nevnes i denne sammenheng og det er Zinedin Zidan. 3 CL og nå seriegull i år. På 4 år.

Gi ham real sociedad/Getafe/annen middelhavsfarer i la liga, brukbar finansiell støtte og 5 år, så ser vi hva han er laget av.


En annen myte er at det er enklere å trene det beste laget. Da har en spillere som setter de hardeste kravene og som fort kan gå mot deg. Det ser en blant annet på hvordan det gjekk før Zidan og ikke minst i fjor når han ikke var trener.

Nå er han i ferd med å fornye stallen på en forbiledelig måte.
Ser få grunner til at f.eks. Pep skal ha så mye mer kreditt enn Zidan.
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 19.07.2020 16:35    Post subject: Reply with quote

Vil legger hele denne tråden død. Når 90 prosent av kommentarene her mener at Eggen er den beste treneren i historien av fotball så kan man ikke ta diskusjonen seriøst.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 19.07.2020 18:01    Post subject: Reply with quote

Du er bra naiv om du møter opp med en sånn tråd på et forum for RBK-patrioter og ikke ser den komme.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 19.07.2020 18:39    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
Du er bra naiv om du møter opp med en sånn tråd på et forum for RBK-patrioter og ikke ser den komme.

Man kan vel være supporter, men likevel ha et objektivt/nøytralt syn?
Very Happy

Itillegg til Rosenborg, så er jeg Arsenal-fan. Mener jeg at Wenger var en bedre manager enn hva f.eks Ferguson var av den grunn? Følgelig ikke.

Tror du at majoriteten av alle Arsenal fans mener at Herbert Chapman og Arsene Wenger er de to største/beste trenerne i fotballhistorien? Surprised


Last edited by Joestlaachmkr on 19.07.2020 19:32; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 19.07.2020 19:08    Post subject: Reply with quote

Nei, men du kommer på et RBK-forum og ber om et subjektivt svar på hva som er tidenes beste trener uten å definere "beste". Da kan det ikke være noe stort sjokk at flere av oss holder Eggen høyt.

Så tror jeg ingen av oss som mener Eggen er best forventer at alle skal være enige med oss. Men ingenting i premisset diskvalifiserer ham, og da er han ihvertfall mitt soleklare valg.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 20.07.2020 08:02    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Det som taler i mot Eggen er det åpenbare i at han ikke har vunnet de største trofeene.

En av mine kjepphester er at sett i ettertid burde vi tapt en av Champions League-kvalifiseringene vi vant på 90-tallet. Champions League ble et nummer for stort for oss, men ikke mer enn så vidt. Høsten 1997 , for eksempel, var vi det 10. beste laget i gruppespillet og ville gått videre fra gruppa omtrent alle andre år, men selv med avansement hadde vi trengt en god porsjon flaks for å gå særlig mye lenger enn kvartfinale.

Sett at lyset ikke hadde gått i Budapest da MTK ledet 3-2 i kvalifiseringa den høsten, at vi hadde tapt sammenlagt og endt opp i UEFA-cupen i stedet. Om vi da hadde overtatt trekningstreet til MTK hadde vi hatt rekka Alania-Croatia Zagreb-Atlético Madrid-Aston Villa-Lazio, før Inter i finalen. Mye måtte fortsatt klaffe, men flesteparten av disse lagene var vi avgjort bedre enn i 1997. Dette var for eksempel Inter med Ronaldo, men uten Christian Vieri og Francesco Toldo.

Poenget jeg prøver å få fram er at en skandinavisk klubb vanskelig kunne vinne den gjeveste klubbturneringen på 90-tallet, til det hadde forspranget til de store ligaene blitt for stort allerede da. Det er imidlertid ikke urealistisk at Nils Arne Eggen kunne stått med en UEFA-cuptittel eller to hvis tilfeldighetene hadde villet det litt annerledes. I så fall mener jeg plassen hans blant topp 10 trenere gjennom tidene, egentlig også topp 5, hadde vært bortimot udiskutabel.
Back to top
View user's profile Send private message
Johnny Rainbow
Rutinert


Joined: 11 Aug 2011
Posts: 850
Location: København

PostPosted: 20.07.2020 12:05    Post subject: Reply with quote

Joestlaachmkr wrote:
Av nordiske trenere så ville jeg også ha rangert både Nils Liedholm og Sven-Göran Eriksson langt foran Eggen, og rangert Eggen på omtrent samme nivå som Morten Olsen, Gunder Bengtsson og Trond Sollied.


Jeg tror selv de fleste danskere, ville have Eggen langt foran en som Morten Olsen
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 20.07.2020 13:56    Post subject: Reply with quote

Tidenes beste må jo nesten følges opp med "til hva?".

Håndtere et stjernegalleri slik som i Real Madrid og Man U? Få en klubb med ressurser og spillere som tilsier nedrykkskamp til å holde seg unna streken med god klaring? Hele tiden få fram nye unggutter fra egne rekker?

Siden jeg kun klarer å forholde meg ca. 20 år bakover i tid er det nok mange jeg ikke i det hele tatt klarer å vurdere, men jeg synes Alex Ferguson framstår som den klareste kandidaten.

Jeg mistenker at Eggen kunne ha tatt Newcastle f eks på midten av nittitallet og over en tiårsperiode samlet mer edelt metall en alle andre klubber i England foruten Man U.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 20.07.2020 14:11    Post subject: Reply with quote

Slike kåringer er vanskelige og vil av natur sprike mye etter hva man vektlegger. Er man "best" om man lykkes over forventningene med små ressurser, eller om man leverer med storlag? Er det mest prisverdig om man leverer lenge i èn og samme klubb, eller om man lykkes i flere? Er det rene trenere, eller mer manager-typer som skal vektlegges? Skal man kun se på resultater, eller også på de som innførte stiler og begrep som har endret fotballen for overskuelig fremtid?

Det blir litt som kåring av tidenes fotballspiller. Hvordan skiller man mellom Maldini og Neymar? Eller for den saks skyld Yashin og Buffon? Det snakkes også om karrierevei; var Tom Lund og Erik Hoftun aldri Europa-klasse fordi de holdt seg i Norge?

Det er umulig å komme til noen fasit, og det er ingen som har autoritet til å kritisere og/eller avfeie, om det da ikke er åpenbare tulleforslag. Det er etter min mening like legitimt å ha Eggen på lista som Lippi og Ferguson. Og så er det selvfølgelig poenget i at "ingen" har kontroll på nok trenere til å få en fullstendig liste. Det er meget mulig "tidenes beste trener" trente et klubblag i Mexico på 50-tallet, men aldri fikk anerkjennelse nok til at vi her og nå kjenner til ham.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 21.07.2020 01:47    Post subject: Reply with quote

Johnny Rainbow wrote:
Joestlaachmkr wrote:
Av nordiske trenere så ville jeg også ha rangert både Nils Liedholm og Sven-Göran Eriksson langt foran Eggen, og rangert Eggen på omtrent samme nivå som Morten Olsen, Gunder Bengtsson og Trond Sollied.


Jeg tror selv de fleste danskere, ville have Eggen langt foran en som Morten Olsen

Mye mulig. Men jeg mener at Morten Olsen er en svært dyktig trener, det som han fikk til med Brøndby tidlig på 90-tallet var meget imponerende, itillegg så gjorde han en ålreit jobb med både Köln og Ajax. Synes at Danmark spilte en fin fotball under Olsen, men det virker som at Olsen er avhengige av kreative, tekniske spillere i hver posisjon for at hans filosofi skal fungere helt hundre.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 21.07.2020 02:18    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Tidenes beste må jo nesten følges opp med "til hva?".

Håndtere et stjernegalleri slik som i Real Madrid og Man U? Få en klubb med ressurser og spillere som tilsier nedrykkskamp til å holde seg unna streken med god klaring? Hele tiden få fram nye unggutter fra egne rekker?

Siden jeg kun klarer å forholde meg ca. 20 år bakover i tid er det nok mange jeg ikke i det hele tatt klarer å vurdere, men jeg synes Alex Ferguson framstår som den klareste kandidaten.

Jeg mistenker at Eggen kunne ha tatt Newcastle f eks på midten av nittitallet og over en tiårsperiode samlet mer edelt metall en alle andre klubber i England foruten Man U.

Så du mistenker altså at Eggen ville ha tatt Newcastle til toppen av engelsk og eurpeisk fotball om han hadde vært NUFC manager på 90-tallet? Very Happy Tror du at Eggen hadde danka ut Wenger i hvem som revolusjonerte engelsk fotball? Wenger forandret engelsk fotball når han tok over the Gunners. AW forandret spillestilen, hvordan laga trener, dietten til spillerne og talentutvikling/scoutingen i England. Ingen annen trener har hatt så stor påvirkning i moderne engelsk fotball som det Wenger hadde - ikke engang Ferguson, Mourinho, Klopp eller Pep.

Det er ingen tvil om at Eggen er den største treneren som Norge noensinne har hatt, men og sammenligne NAE mot SAF og AW blir litt som og sammenligne Steffen Iversen mot Thierry Henry og Ruud van Nistelrooy.

Prøv og bruk logikk fremfor følelser.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 24.07.2020 15:46    Post subject: Reply with quote

Hvis jeg hørte på følelsene i stedet for fornuften så ville jeg gått i fella satt opp av trollet.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 2 of 4

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb