English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2021
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8925
Location: Rosenborg

PostPosted: 21.06.2021 22:54    Post subject: Reply with quote

Edvardsen som tok fra oss mål på Aspmyra ved å dømme offside når Riski(?) snappet opp et tilbakespill til keeper fra stopperen dems mener du ? Very Happy

Fyren der er en jævla klovn, men at det er mye rar dømming i Eliteserien er dog hevet over enhver tvil.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.06.2021 23:17    Post subject: Reply with quote

Prica. Og det var ikke mål, men han ble meid ned av Londak, som vel med gjeldende regler skulle vært både straffe og rødt kort. Husker jeg rett vant vi enten 3-0 eller 3-1, så det utgjorde ikke all verden, men er fortsatt en av de sjukeste dommerfeilene vi har sett i ligaen.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 05.07.2021 10:36    Post subject: Reply with quote

Dette er vel egentlig en omvendt kontrovers - heller en sjelden indikasjon på at noen gjør noe riktig.

Molins brukte albue mot lsk, vekk fra spillet, og dommeren så ikke situasjonen. I ettertid ilagt to kamper karantene, sonte den første mot Odd, den neste blir mot KBK hjemme.

Ellers, Odd-kampen i går;

Kan se ut som Even hopper på låret til Mush med vilje etter en innleggssituasjon.

Men man kan jo argumentere for at Mush burde vært utvist på det tidspunktet.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18475

PostPosted: 05.07.2021 11:43    Post subject: Reply with quote

Må innrømme at jeg hånlo av kommentatoren da han mente at Even muligens stemplet Mush med vilje, men hvis til og med noen her inne mener det ser sånn ut så er det fare for at NFF kan finne på noe dumt.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 05.07.2021 11:49    Post subject: Reply with quote

Jeg var helt overbevist om at Even umulig kunne ha sett at Mush ramlet bak ham - helt til det klippet kom som viser situasjonen fra siden. Even lander, setter ut rumpa bakover, tar et lite "ekstra hopp" og lander på låret til Mush. Even ser tilsynelatende mot målet, som vil si at det ikke er utenkelig at han ser Mush nede i bakken i sidesynet sitt.

Tror jeg han gjorde det med vilje? Nei. Kan jeg si det helt sikkert? Også nei.

Jeg føler meg dog mye tryggere på at Mush skulle hatt gult #2 og marsjordre rett etter det første han fikk. Heit da.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 05.07.2021 11:52    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det er vanskelig å vurdere, og tror tvilen kommer Even til gode. Det er på en måte ikke en situasjon som skriker intensjon, men det der hoppet hans ser merkelig ut, og de hadde allerede vært i klammeri etter en ettersleng fra Mush (som burde ha vært gult nummer to)

Mitt bud: Hovland tråkker på ham med vilje, når han kunne valgt å trekke seg unna, men ikke med noen intensjon om å skade eller være noe mer enn plagsom. En liten takk for sist.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 05.07.2021 11:53    Post subject: Reply with quote

Her er link til twitter-video for de som ev. ikke har sett:

https://twitter.com/KRafl...5910389767
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Rexalor
Veteran


Joined: 25 May 2009
Posts: 1021
Location: Det lille utlandet

PostPosted: 05.07.2021 14:36    Post subject: Reply with quote

Hovland har da vitterlig bevist at han ikke evner å tenke så raskt, han gjør jo veldig mye rart ila en kamp, og man må ikke glemme når man ser slike klipp at det er vist i slowmotion. Så jeg klarer ikke se at det er bevisst fra hans side
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3335
Location: Trondheim

PostPosted: 05.07.2021 14:42    Post subject: Reply with quote

Når reprisen ble vist fra avstand så hele Hovland og konteksten var i bildet ser det kun ut som et uhell. Det er kun på nærbildet av beina til Hovland at det kan se suspekt ut.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 21.07.2021 21:03    Post subject: Reply with quote

Sovna på sofaen og våkna opp akkurat tidsnok til å få med andre omgang av Godset - Odd, og slo på for å ta en titt på denne Hove som alle prater om.

Godset hadde et ok kvarter der de scorte sine tre mål. En Rossbach med dagen hadde kanskje tatt to av dem. Men;

1. Foran det første (?) målet meldte linjedommer innkast, dommer overprøvde dette (feilaktig i følge bildene de viste underveis), og det ble mål.

2. Odd fikk en brukbar sjanse blåst vekk da linjedommer meldte offside etter femmeter-utspill fra keeper. Nordnes mener det i følge reglene ikke kan bli offside på femmeter.

Jeg vet ikke, men litt smårusk for evigheten.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 21.07.2021 23:34    Post subject: Reply with quote

Ifølge wikipedia så gjelder ikke offside ved corner, utspark og innkast, bare den siste jeg er 100% sikker på at er tilfelle.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 22.07.2021 00:02    Post subject: Reply with quote

https://www.thefa.com/foo...---offside

Den er ganske klar, ja. Til tross for at dommeren i Italia - Tyrkia i EM heller ikke kan den regelen.

Jeg var forøvrig ikke klar over regelen som sier at det ikke blir mål hvis du måker en corner over hele banen og inn i eget mål. Det blir tydeligvis corner til motstanderlaget.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 939

PostPosted: 22.07.2021 00:02    Post subject: Reply with quote

Om jeg forstår problemstillingen rett, så kan det jo teknisk sett ikke dømmes offside på corner, da ballen slås fra dødlinja. Alle er jo på rett side av offsidelija da.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 22.07.2021 09:14    Post subject: Reply with quote

Men man kan flytte ballen litt ut fra linja når man tar corneren, så teknisk sett kunne det vært det. Se eksempel fra den nevnte kampen i EM.

Regelen er derimot uavhengig av det - corner, innkast og utspill fra mål kan ikke føre til offside uansett.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 22.07.2021 09:18    Post subject: Reply with quote

Humma wrote:
Jeg var forøvrig ikke klar over regelen som sier at det ikke blir mål hvis du måker en corner over hele banen og inn i eget mål. Det blir tydeligvis corner til motstanderlaget.


Det samme gjelder om keeper skyter femmeter i eget mål. Der handler det vel om at ballen teknisk sett ikke er i spill før den har passert 16-meterstreken, men corner er jo litt annerledes. Det er jo ikke en indirekte dødball heller, da det er lov å score direkte.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 22.07.2021 13:38    Post subject: Reply with quote

Det handler om at frispark/corner/utspill skal være fordel det laget som har det, og du kan derfor ikke score selvmål på det.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 22.07.2021 14:56    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Det samme gjelder om keeper skyter femmeter i eget mål.

Hvis man snur seg og peiser en femmeter i eget mål skal det visstnok dømmes hjørnespark til motstanderlaget og ikke selvmål, ja. Jeg leste en historie om at et lag som Ivar Hoff var trener for utnyttet manglende kjennskap til denne regelen under Norway Cup et år. De lå under med flere mål helt på slutten av kampen og lå naturligvis an til å tape, da målvakten ble instruert til å sette et utspill i eget mål. Dommeren dømte mål, laget klaget etter kampen, fikk medhold og omkamp - som de vant. Sånn omtrent jeg husker historien, i hvert fall.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 22.07.2021 15:55    Post subject: Reply with quote

En lignende kuriositet er når dommere godkjenner mål skåret på innkast. Det skal visstnok ikke godkjennes, men skjer allikevel en gang i blant. Fant en skåring på Youtube, men jeg husker også en annen kamp hvor et slikt mål ble godkjent under store protester fra spillerne. Usikker når, men for noen få år siden.

Og, innkast som blir selvmål skal visst dømmes som hjørnespark til motstanderlaget?

https://www.youtube.com/w..._zPxzbBV4c
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 22.07.2021 16:01    Post subject: Reply with quote

For ettertiden, her er videoen som litt uti viser situasjonen hvor Odd har femmeter og linjemannen heiser flagget.

Som vel betyr at verken dommer eller linjemann er klar over regelen? Eller har de glemt at ballen kom fra femmeter for 2-3 sekunder siden?

https://www.eurosport.no/...ideo.shtml
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2721

PostPosted: 23.07.2021 02:50    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Det samme gjelder om keeper skyter femmeter i eget mål. Der handler det vel om at ballen teknisk sett ikke er i spill før den har passert 16-meterstreken


Litt småpirk.
Det var slik tidligere - at den ikke var regnet som å være i spill før ballen var utenfor 16-meterstreken.
Det som er nytt nå er at ballen er i spill når den er sparket og satt i klar bevegelse. Hvilket vil si at det er lov for motstanderen/medspillere å være borti ballen før den har passert 16-meterstreken, i motsetning til tidligere hvor man måtte ha tatt målsparket på nytt igjen hvis ballen ble berørt før den var ute av feltet.

Men regelen er fortsatt lik da. Man kan ikke score selvmål på målspark.
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1210
Location: Oslo

PostPosted: 23.08.2021 20:32    Post subject: Reply with quote

Sitter og ser Ranheim-HamKam, latterlig at Ranheim ikke får straffe. Klokkeklar hands. Er det virkelig normalt i andre ligaer med såpass mange åpenbare dommertabber som vi ser i Norge? Nå er dette riktignok nivå 2, men likevel...
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 29.08.2021 20:27    Post subject: Reply with quote

Jeg er sikkert bare dritsur etter tapet mot Viking, men synes svinet Tripic LETT kunne vært utvist i dag.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1842
Location: Stjørdal

PostPosted: 29.08.2021 20:59    Post subject: Reply with quote

Teknisk skulle han vært utvist, siden han egentlig skulle hatt gult i en tidligere situasjon før han faktisk fikk gult. Men ingen vet om han hadde gått inn i duellen på samme måte hvis han hadde gult fra før, om dommer hadde turt å gi han gult nr 2 eller om han hadde blitt byttet av tidligere.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 29.08.2021 23:26    Post subject: Reply with quote

Hele kampen mot Viking passer inn som ett innslag i tråden uten å måtte spesifisere all verden. Men dommer legger blant annet lista på den klassiske og urnorske "det er ikke lov å være sterk som spiss"-linja; Holm begynte Viking-spillerne bare å sparke ned da de ble lei av at han passerte dem, og det ble vel ett stakkarslig frispark til slutt. Jeg virkelig hater når dommere lar ett lag få ødelegge kamper eller konsekvent ta nøkkelspillere ut av kampen på ulovlig vis.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 29.08.2021 23:38    Post subject: Reply with quote

Synes dommer burde ha slått ned på alle etterslengerne til Viking med gulkort med en gang for å sette standard.

Klassisk norsk dommer som ved å godta alt for mye gir tillatelse til alt sånn tøys.

Tripic sitt spark i den situasjonen er klink rødt synes jeg da.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 3 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb