English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dame-EM 2022

 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Cyrilp
Veteran


Joined: 03 Aug 2008
Posts: 3935
Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 11.07.2022 20:43    Post subject: Reply with quote

Skjønner ikke hvorfor ikke damene tjener like gode penger som gutta i fotball... Rolling Eyes
_________________
Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen.
Back to top
View user's profile Send private message
Thulian
Veteran


Joined: 17 Aug 2012
Posts: 2230
Location: Oslo

PostPosted: 11.07.2022 21:00    Post subject: Reply with quote

Very Happy
Ja du kan så si...
Man har bommet på både kampplan og oppvarming her Razz
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1197
Location: Oslo

PostPosted: 11.07.2022 21:03    Post subject: Reply with quote

Cyrilp wrote:
Skjønner ikke hvorfor ikke damene tjener like gode penger som gutta i fotball... Rolling Eyes


Underholdning skaper de i alle fall.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 922

PostPosted: 11.07.2022 21:04    Post subject: Reply with quote

Men hvordan er pep-talkene? Er det sint stemme, pekefinger og nok floskler og klisjeer? Jeg har mine tvil.
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1197
Location: Oslo

PostPosted: 11.07.2022 21:07    Post subject: Reply with quote

I og med at de fortsetter med de samme fire i forsvar, riktignok med en hjelper nå, tyder det vel på at man skal verne selvfølelsen deres. Det viktigste er å delta, ikke vinne. Husker det fra lilleputt-fotballen jeg spilte som sjuåring.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 922

PostPosted: 11.07.2022 21:31    Post subject: Reply with quote

Nå ser jeg sjelden damefotball, men jeg må innrømme at jeg trodde nivået var betydelig bedre enn hva det norske lagets presterer. Mulig England er gode, men Norge minner om et svakt småguttelag.
Back to top
View user's profile Send private message
Aristoteles
Veteran


Joined: 25 Nov 2006
Posts: 2757

PostPosted: 11.07.2022 21:47    Post subject: Reply with quote

Norge har vært gode frem til i dag. Hva de har røyka eller hvem som har dopa dem ned før denne kampen vet ikke jeg men i dag har de ikke møtt opp. Taper alle dueller, loffer meningsløst rundt som hodeløse høns. Står ikke riktig plassert innimellom en gang. Må ha fått covid eller noe.
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1197
Location: Oslo

PostPosted: 11.07.2022 21:53    Post subject: Reply with quote

Tror dette er første gang jeg setter meg ned for å se en damekamp. Ellers har det stort sett vært korte øyeblikk når jeg har bladd gjennom kanalene. Antakelig kommer jeg ikke til å prioritere det igjen...
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3592

PostPosted: 11.07.2022 22:38    Post subject: Reply with quote

VG presterer å ikke gi én eneste stolpe på børsen etter kampen. Karakterene ligger omkring der en normalt dårlig uavgjortkamp mot Aalesund ville ligget for Rosenborg herrer sin del. Jævlig useriøst av VG.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 11.07.2022 23:04    Post subject: Reply with quote

Svakt lederskap er vel det prestasjonen kan oppsummeres med. BÃ¥de laguttak, inngang til kampen, og grep underveis.

Av offensivt spillermateriell står ikke Norge tilbake for noen, men både Sjögren og omtrent resten av Norge, og motstanderne våre, vet at kvaliteten på forsvaret ikke er på samme hylle. Når man da møter god motstand må man i det minste sørge for at backene har støtte nært seg, og at en klarer å forskyve laget så ikke hullene mellom f.eks back og stopper blir gedigne boltreplasser. Her feilet man totalt i kveld, igjen og igjen, helt til det var så mange mål imot at motløsheten var å se i øyene på jentene.

Sjögren bruker også spillere feil, særlig på backplass. Vi kjenner jo Blakstad og vet at hun er best fremover på banen og ingen naturlig back. Det fikk vi svi for. Hvis det er vanskelig å finne plass til henne lengre foran på banen så får du sette henne på benken og bruke en naturlig forsvarsspiller heller i en slik kamp. Stor oppside å bruke henne fra venstreback mot dårligere motstand der vi eier kampen, men mot ordentlig kvalitet kommer den i retur. Samme på høyreside, men der ble stopperen Tuva Hansen brukt heller enn en høyreback. God spiller for all del, men skulle kanskje spilt stopper til fordel for en av Mjelde/Thorirsdottir som begge strengt tatt er over toppen og en tenker at de spiller av ansiennitetshensyn.

Etter en slik ydmykelse er det nesten rart om han ikke får foten selv om Norge skulle ta seg videre i gruppa med seier over Østerrike.
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1197
Location: Oslo

PostPosted: 11.07.2022 23:34    Post subject: Reply with quote

Han bør stille et ultimatum til seg selv. Om Norge ikke går videre ved å slå Østerrike så skal han umiddelbart fratre, direkte i intervjuet etter kamp. Så bør han nok uansett gå i etterkant av EM hvis ikke Norge plutselig vender 180 grader og tar medalje.

Børs i vg og db er helt latterlige. Spillere som ble totalt overkjørt får 3 på børsen. Useriøst. Sjøgren får 2.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 12.07.2022 00:02    Post subject: Reply with quote

Han skulle fått fyken etter forrige mesterskap, om ikke før mesterskapet før der igjen.

Problemet er at han er en svensk trener av samme skole som Lagerbäck bare ikke i nærheten av nivået Lagerbäck holdt, eller det nivået trenerne på herresiden i Sverige holder. Han prøver hele tiden å spille en slags 4-4-2 som ble avleggs en gang på nittitallet, men holdt i kunstig åndedrett av Henke, Zlatan, Ljungberg&co.

De hadde en viss suksess med den i senere tid, men det krever at du har spillere som er opplært til å spille på det viset, noe Nordmenn ikke er. Sjøgren blir litt som diverse Semb-kloner som for holde på rundt omkring i Norge med en slags 4-5-1 som fort blir 4-4-2 og det fungerer tidvis bra fordi alle norske spillere kan soneforsvar og trenger ikke masse instrukser for å vite hva de rundt dem kommer til å gjøre og hva de rundt dem forventer at en selv skal gjøre.

Skal du spille på den måten Sjøgren ønsker å spille med Nordmenn på laget så må du være ekstremt god, og helst være klubbtrener så du kan stå være dag på feltet og lære bort.

Vinn-Vinn ville være om kvinnelandslaget kunne hente Rekdal og Frigård, Hege Rise er antakelig et klokere valg da.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
PauloSilas
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 2310

PostPosted: 12.07.2022 10:58    Post subject: Reply with quote

Flabbergast wrote:
Svakt lederskap er vel det prestasjonen kan oppsummeres med. BÃ¥de laguttak, inngang til kampen, og grep underveis.


Sjøgren kan beskyldes for mye men det at spillere på dette nivået ikke greier å holde på ballen i mer enn to trekk av gangen er en og alene spillernes skyld. Sjokkerende dårlig
_________________
Peter Storey wrote:
Det var inte bra för hans trovärdighet att bjuda 5 miljoner för en hästliknande spelare
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 12.07.2022 11:44    Post subject: Reply with quote

Hadde det gjaldt én spiller som åpenbart underpresterer så er jeg enig i at det er spillerens feil, og trenerens lodd å identifisere og luke ut. Når det gjelder hele laget så er det åpenbart pedagogikken/garderobepraten/inngangen til kampen som skurrer, og det går på lederskapet.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.07.2022 22:28    Post subject: Reply with quote

Danmark var millimeter fra at smide sin 1-0-føring mod Finland i EM-skæbnekampen mod Finland.

Et finsk skud tordnede mod målhjørnet i den dybe overtid, men så sprang den danske landsholdsmålmand, 22-årige Lene Christensen, helt op i krogen og vippede forsøget ud til et hjørnespark – som hun overlegent også nappede ned i favnen.

Og efter kampen var hun – trods Pernille Harders matchvinderrolle – den helt store helt, og hovedpersonen selv var da også noget forbløffet.

Hvor mange redninger af den karat har du lavet i karrieren?

»Det må nok være den første, hvis jeg skal være helt ærlig. Nede i omklædningsrummet blev jeg spurgt om, hvorfor jeg så overrasket ud, og der kunne jeg bare svare: ‘Det er ikke lige hver dag, man laver sådan en redning.’«

Læs mere: Holdkammerater måtte spørge forbløffet dansk helt: ‘Min største redning nogensinde’
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1197
Location: Oslo

PostPosted: 15.07.2022 16:16    Post subject: Reply with quote

Vinn eller forsvinn for Norge om noen timer. Jeg antar at ting vil bli bedre enn mot England, noe annet er vel praktisk umulig, men det spørs om de løfter seg nok til å knipe seieren. Hvis den offensive stjernetrioen kommer i gang, tror jeg Norge tar det. Men det er jo uklart om forsvaret kommer seg opp på hesten igjen.
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1197
Location: Oslo

PostPosted: 15.07.2022 20:28    Post subject: Reply with quote

Synes at det er lavt tempo, lav presisjon og mangelfull fotballforståelse hos de norske damene. Det overrasker meg. Jeg trodde at damefotballen hadde utvikla seg....
Back to top
View user's profile Send private message
O-Rex
Veteran


Joined: 30 Aug 2005
Posts: 2074
Location: Oslo, 54 mil fra Mekka

PostPosted: 15.07.2022 22:31    Post subject: Reply with quote

Kvinnefotballen har utviklet seg. Det norske landslaget har ikke det. Så kan man diskutere i evigheter om medias opphaussing og forsøk på å skape nasjonale kjeledegger av landslagsjentene har gjort at vi overvurderer hvor gode de egentlig er. Eller om det er et trenerproblem. Jeg tror en kombinasjon, men mest det siste. Åpenbart at vi må ha en ny ledelse. Det er i alle fall klart at de misbrukte en gedigen sjanse til å bli folkehelter. Det er kun et ræva fotballag for øyeblikket. Jeg orker ikke en kamp til med dem før de har ryddet opp i trenerkatastrofen av en svenske.
_________________
Her burde det stått noe kult.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5434

PostPosted: 16.07.2022 09:12    Post subject: Reply with quote

Består ikke landslaget av spillere som i stor grad spiller i toppklubber? Som er gode individuelt? Indikerer ikke det at det er et trenerproblem mer enn noe annet?
Back to top
View user's profile Send private message
O-Rex
Veteran


Joined: 30 Aug 2005
Posts: 2074
Location: Oslo, 54 mil fra Mekka

PostPosted: 16.07.2022 09:55    Post subject: Reply with quote

Godt spørsmål, de tre foran spiller ganske fast i toppklubber. Bakover er det tynnere, men endel spillere med fancy klubbadresse, men ujevnt med spilletid. Svakere individuelle ferdigheter bakover på banen.

En trener med en spillestil som ikke utnytter spillernes styrker. Samt det som framstår som hjelpesløst rent taktisk. Eventuelt spillere som ikke greier å kommunisere trenerens ønsker underveis i kampen. Mange mange eksempler på det i går.
_________________
Her burde det stått noe kult.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.07.2022 22:56    Post subject: Reply with quote

Litt rart at vinnerne av 1. og 2. kvartfinale møter vinnerne av 3. og 4. kvartfinale og dermed får to dager mer hvile før semifinalene?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb