English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Santeri Väänänen
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 07.12.2022 17:33    Post subject: Reply with quote

Den videoen som ble postet tidligere her får meg til å tenke på Kristoffer Hæstad. Men så var det og en video fokusert på nettopp taklinger. Samtidig virket han tilnærmet tofotet, noe som jo indikerer god ballkontroll.
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
Tuggen
Senior


Joined: 04 Aug 2015
Posts: 127
Location: Trondheim

PostPosted: 07.12.2022 19:19    Post subject: Reply with quote

Lov å bruke kallenavnet Besteväänänen om han slår til?
SÃ¥ morsom er jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 07.12.2022 20:12    Post subject: Reply with quote

Spennende signering. Satse på at dette blir en suksess.

Jobbes godt i klubben for tiden. Strålende å ha 3 nye spillere på plass allerede før nyttår.
Back to top
View user's profile Send private message
TAF
Veteran


Joined: 24 Jul 2005
Posts: 2649
Location: Eksil i Kristiansand

PostPosted: 07.12.2022 22:23    Post subject: Reply with quote

Denne overgangspolitikken slår knockout på å vente på deadline day-panikken, som vi har sett alt for mye av de siste årene.

Spennende signering, spennende alder, og veldig betryggende at vi (ihvertfall tilsynelatende) henter spillere ut fra hva slags rolle de skal ha i laget, og ikke ut fra en idé om at "gode spillere er det alltid plass til i RBK". I tillegg får spillerne en lang oppkjøring til å bli vant til samspill og system.
_________________
"En vinner ser alltid en mulighet i alle problemer. En taper ser som oftest et problem i alle muligheter." - NAE
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.12.2022 22:43    Post subject: Reply with quote

Enig! Tror nok at Rekdal har tatt med seg den tyske tradisjonen med tidlig å få avtalene på plass - gjerne før vinduene åpner.

elaberg wrote:
Heilt gratis er han vel ikkje sidan RBK må betale utdanningskomp. Men ein forholdsvis rimeleg spelar blir han nok Smile


Noen som vet hva vi skylder Helsinki? Er beløpene omtrent de samme som i 2015?

TV2 wrote:
Slik TV 2 forstår det vil Aalesund ha krav på rundt 600.000 kroner om han går til en norsk klubb. Ved en overgang til eksempelvis Sverige - som er et såkalt kategori 2-land i lag med Norge - vil Aalesund ha krav på mellom tre og tre og en halv million kroner. I beste fall for Aalesunds del ender Ulvestad opp i et kategori 1-land (f. eks Premier League). Da har Aalesund krav på ytterligere noen hundretusener.


– Han har bra intensitet, er en bra ballspiller og har god forflytningsevne. Så har han mye rutine allerede. Han er en bra ballvinner, men har en kreativitet som kan utvikles videre med tanke på at vi ønsker å spille fort fremover, sier Rekdal til Adresseavisen.

Han legger Väänänen under samme kategori som Casper Tengstedt. En spiller som er i ferd med å slå gjennom.

Samt en erfaring fra Europa-spill som Rekdal liker.

– Du kan godt si det hadde en betydning. Det var ferdigheten til spilleren som startet prosessen, men vi så han spilte i Europa og hevdet seg der. Det var med på å bikke det den veien, sier Rekdal.

En leddbåndsskade i kneet gjorde at Väänänen mistet perioder av sesongen vi nettopp har lagt bak oss. Han er en spiller som har slitt litt med skader gjennom sin ferske karriere, men sier han ikke plages nå.

Les mer: Klar for RBK. Her ler han av kallenavnet: – Handler nok om spillestilen min
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Pekka
Junior


Joined: 07 Dec 2022
Posts: 6

PostPosted: 07.12.2022 23:19    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Noen som vet hva vi skylder Helsinki?


I finsk media skrives det at utdanningskompensasjonen i utgangspunkt er 300000€, men at RBK ikke betaler hele summen, og har gitt HJK videresalgsprosenter i stedet.

...og da var det på tide for meg å registrere meg på forumet! Jeg er opprinnelig finsk, men har bodd i Trondheim ganske lenge. Har hatt sesongkort på Lerkendal i ca 10 år, og fulgt med på rbkweb, mer eller mindre daglig, like lenge, men aldri registrert meg, før nå.

Jeg vet ikke veldig mye om Väänänen, men denne overgangen betyr selvsagt litt ekstra for meg: kult å ha en finne i RBK-trøya igjen! HJK-fansene på et finsk fotballforum er litt delte: noen mener dette var en helt riktig overgang på riktig tidspunkt, mens andre mener han allerede nå var klar for større ligaer enn den norske. Det er flere (og ikke bare HJK-fans) som omtaler han som det største unge midtbanetalentet i Finland i dag, og at det bare er et spørsmål om tid før han blir tatt ut på A-landslaget. Dette lover godt! RBK
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 07.12.2022 23:44    Post subject: Reply with quote

Isåfall så burde RBK betale de 3 millionene og ta hele videresalget selv.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1013

PostPosted: 08.12.2022 07:51    Post subject: Reply with quote

en spiller fra den finske liga med kontraktudløb vi får gratis. Hmmm det slår mig umiddelbart ikke som en der går dirkete ind og forstærker vores hold. Og da slet ikke når vi formentlig mister Victor Jensen i dette vindue. Jeg savner virkelig en profil centralt,der kan spille den dybe 6,er. Ja og så måske en hurtig venstre back. Men jeg kan godt se mine ønsker nok ikke bliver hørt idet vi ingen penge har at købe for. Så lander vi netop på sådanne løsninger som bedste mulighed.
Back to top
View user's profile Send private message
Lord Oakley
Veteran


Joined: 13 Aug 2016
Posts: 2047
Location: Østlandet

PostPosted: 08.12.2022 10:24    Post subject: Reply with quote

Grunnen til at kontrakten gikk ut var jo ikke fordi de ikke ville ha han...Gikk Solbakken sin kontrakt ut fordi han var for dårlig for Glimt? Gutten er vel en av to som er trukket fram som de største prospektene i Finnland og han var ønsket flere steder, hvorfor han valgte RBK kan jo bare han selv svare på. Men når man som 20-åring får starte 6 kamper i europaligaen og får være kaptein borte mot Roma.....

NÃ¥r Mbappe sin kontrakt gikk ut, var det fordi han var for svak for den Franske ligaen?

Må være ferdighetene som avgjør om han forsterker oss, ikke måten han signerte på..
Back to top
View user's profile Send private message
Thulian
Veteran


Joined: 17 Aug 2012
Posts: 2230
Location: Oslo

PostPosted: 08.12.2022 10:28    Post subject: Reply with quote

Pekka wrote:
Har hatt sesongkort på Lerkendal i ca 10 år, og fulgt med på rbkweb, mer eller mindre daglig, like lenge, men aldri registrert meg, før nå.

Tommel'n opp!
Og velkommen hit RBK
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 08.12.2022 10:31    Post subject: Reply with quote

Utrolig å lese rbkweb i 10 år og samtidig motstå fristelsen til å registrere seg bare for å be noen holde godt kjeft.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 08.12.2022 10:39    Post subject: Reply with quote

Hahaha Very Happy

Velkommen til forumet!
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Rutinert


Joined: 27 May 2016
Posts: 990

PostPosted: 08.12.2022 11:11    Post subject: Reply with quote

ibejnar wrote:
en spiller fra den finske liga med kontraktudløb vi får gratis. Hmmm det slår mig umiddelbart ikke som en der går dirkete ind og forstærker vores hold. Og da slet ikke når vi formentlig mister Victor Jensen i dette vindue. Jeg savner virkelig en profil centralt,der kan spille den dybe 6,er. Ja og så måske en hurtig venstre back. Men jeg kan godt se mine ønsker nok ikke bliver hørt idet vi ingen penge har at købe for. Så lander vi netop på sådanne løsninger som bedste mulighed.


Det var jo en litt sådan "glasset er halvtomt" måte å se saken på... Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21950

PostPosted: 08.12.2022 12:25    Post subject: Reply with quote

Er nok mye bedre at vi kjøper reserver fra FCK eller reserver av reservene til Ajax (så lenge de er danske).
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 738

PostPosted: 08.12.2022 13:00    Post subject: Reply with quote

Noen som veit noe om språk? Kan vi anta at han snakker tålelig godt svensk?
Back to top
View user's profile Send private message
Pekka
Junior


Joined: 07 Dec 2022
Posts: 6

PostPosted: 08.12.2022 13:10    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Utrolig å lese rbkweb i 10 år og samtidig motstå fristelsen til å registrere seg bare for å be noen holde godt kjeft.


Very Happy

Har faktisk vært fristet til å gjøre nettopp det flere ganger, men har nøyet meg med å si "Perkele" i mitt stille sinn...

Danserud wrote:
Noen som veit noe om språk? Kan vi anta at han snakker tålelig godt svensk?


Vi kan tryggt anta at han forstår noe svensk, men ikke noe særlig mer (men han kan også ha flytende svensk for alt jeg vet - han kommer fra Helsinki, der 5-6 prosent har svensk som morsmål). Kommer nok til å ha et stort forsprang på andre ikke-skandinaver, i hvert fall når det gjelder å forstå norsk.


Last edited by Pekka on 08.12.2022 15:09; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 08.12.2022 13:25    Post subject: Reply with quote

Han snakka vel engelsk i den videoen som kom med offentliggjøringa, men det kan forsåvidt også handle om at han nettopp har kommet og ikke rukket å lære seg noe norsk enda.

Føyer seg inn i en finfin rekke signeringer hvor alderen er på riktig side av 27. Flott hår skader heller ikke.
Back to top
View user's profile Send private message
Predicted
Veteran


Joined: 20 Aug 2015
Posts: 1061

PostPosted: 08.12.2022 17:36    Post subject: Reply with quote

Vegard2711 wrote:
Spennende signering. Satse på at dette blir en suksess.

Jobbes godt i klubben for tiden. Strålende å ha 3 nye spillere på plass allerede før nyttår.


Hvem er nr 3?
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3592

PostPosted: 08.12.2022 17:45    Post subject: Reply with quote

Snær. Framherjar fra Island. Førstemann inn før sesongen var slutt. Så nummer 1 egentlig.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
håpløs
Veteran


Joined: 28 Jun 2015
Posts: 1207

PostPosted: 08.12.2022 18:04    Post subject: Reply with quote

Kombinasjonen ung&duellsterk bli spennende å se..
-håper han har noe i lufta på dødballer også.
Back to top
View user's profile Send private message
Hoven Evland jr.
Veteran


Joined: 27 Jan 2006
Posts: 2660
Location: Dark side of the moon

PostPosted: 08.12.2022 20:35    Post subject: Reply with quote

Flott med en ung spiller som er god til å takle og er tofotet, så lenge han ikke kombinerer disse egenskapene på samme måte som Anders Trondsen.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.12.2022 19:47    Post subject: Reply with quote

Pekka wrote:
Vi kan tryggt anta at han forstår noe svensk, men ikke noe særlig mer (men han kan også ha flytende svensk for alt jeg vet - han kommer fra Helsinki, der 5-6 prosent har svensk som morsmål).


Dersom han hadde pratet flytende finlandssvensk, så hadde han nok pratet det også i intervjuet med rbk.no. Smile

Hvor mye svenskundervisning har elever i Finland nå for tida? Forstår at man i alle fall fram til 90-tallet hadde omtrent like mange timer svensk som engelsk på barne- og ungdomsskolen?

Treffer stadig på dine landsmenn på vannhull rundt omkring i verden, og ved et par anledninger har vi blitt enige om at jeg kan snakke norsk/svorsk til dem, mens de svarer på engelsk. Beer
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
EGA
Veteran


Joined: 09 Aug 2009
Posts: 1535

PostPosted: 09.12.2022 21:35    Post subject: Reply with quote

Foruten Holse har jeg ofte savnet kvikke bein på midten.
Det kan bli gøy med Holse og finnen på midten.

PS velkommen Pekka


Last edited by EGA on 10.12.2022 09:16; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Pekka
Junior


Joined: 07 Dec 2022
Posts: 6

PostPosted: 09.12.2022 23:30    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Hvor mye svenskundervisning har elever i Finland nå for tida? Forstår at man i alle fall fram til 90-tallet hadde omtrent like mange timer svensk som engelsk på barne- og ungdomsskolen?

Treffer stadig på dine landsmenn på vannhull rundt omkring i verden, og ved et par anledninger har vi blitt enige om at jeg kan snakke norsk/svorsk til dem, mens de svarer på engelsk. Beer


Er ikke helt oppdatert på hvordan det er i dag, men tror det er omtrent like mye svenskundervisning som før. Det kan variere fra skole til skole, i noen skoler har elevene muligheten til å starte svensk (eller finsk, for svensktalende) tidlig i barneskolen. Men alle har noe undervisning i "det andra inhemska", som det heter. De fleste finner forstår svensk, i hvert fall finlandssvensk, ganske bra, men sliter med å snakke eller skrive: det er vanskelig å få praktisk øvelse, da nesten alle finlandssvensker snakker flytende eller nesten perfekt finsk.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.12.2022 12:32    Post subject: Reply with quote

Kiitos! Var nok mer klare skiller tidligere, ja.

Finlandssvensken med størst avtrykk i trøndersk historie må vel være Armfeldt.

Uansett er det nok håp om at Väänänen etter hvert får med seg det meste av det som foregår på norsk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 3 of 6

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb