English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og merkevarebygging
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59456
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.11.2005 00:50    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
- (...) samarbeidspartnerne våre ser Vålerenga som et godt investeringsobjekt når det gjelder merkevarebygging. (...), sier Osloklubbens markedssjef, Rune Hansen.

Les mer: VÃ¥lerenga runder 30 mill


Nå er VIF kåret til en av de beste merkevarene i Norge:

vif.no wrote:
Juryens begrunnelse: Vålerenga har skapt sin egen merkevare og gjennomført den på drakter, reklame og kommunikasjon.

- Vi er veldig stolte og synes det er veldig gøy å bli kåret til en av Norges kuleste merkevarer. Dette viser at alt arbeid og alle ressurser vi har lagt ned i forvaltning og utvikling av vår profil har gitt avkastning, sier Lene Carr, ansvarlig for Kommunikasjon & Profil i Vålerenga Fotball.


Les mer: VÃ¥lerenga - en av Norges kuleste merkevarer

Nå må Espeseth & Co. få opp øynene!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 13.11.2005 14:38    Post subject: Reply with quote

Nå må Skutle og styret få opp øynene !!!

Den strategiske markedsplanen skal utarbeides og godkjennes av styret og Skutle og beskrive målsetninger og hvordan måsetninger kan oppnås.

Espeseth vil være hovedansvarlig for denne og posisjoneringen av RBK-merket skal være beskrevet i detalj i denne.

Om planen er for dårlig eller ikke-eksisterende så er det styret og Skutle`s ansvar å instruere til å utarbeide en skikkelig plan og eventuellt å ansatte noen som kan utarbeide en skikkelig markeds-strategi.

Hva tror dere ? Har RBK en skikkelig markeds-strategi for merkevarebygging eller ei ?
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
longns
Veteran


Joined: 15 Aug 2004
Posts: 6560

PostPosted: 13.11.2005 17:13    Post subject: Reply with quote

RBK brakka er bare en gjeng lønnstakere som en inngrodd i systemet
Back to top
View user's profile Send private message
GoldFish
Veteran


Joined: 23 Apr 2005
Posts: 1219

PostPosted: 14.11.2005 17:42    Post subject: Reply with quote

Nei, har inntrykk av at Rosenborg blir sett på som "billige" og lite attraktive. Mye på grunn av at draktene våre er fylt opp med reklame, fra kjeder som ikke har spesielt høy status. Vålerenga er flinkere til å lage et mer gjennomført produkt; rene drakter, attraktive reklamer og de spiller mye på klanens bølle/barskhets image.

Synes denne uttalesen av Skutle sier sitt:

- Vi snakker absolutt ikke om et råflott stadion. Det ville ha brutt med vår folkelige grunnholdning. Funksjonalitet blir satt i høysetet, sa Skutle i februar 2000.

Langt Lerkendal-møte

Mange ting som må rettes opp i her, håper de har lært litt av de klubbene de har besøkt i det siste.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59456
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.11.2005 17:51    Post subject: Reply with quote

Skutle, Bratseth og Høgmo m/følge er vel i London "as we speak". Forhåpentligvis får de åpnet øynene og utvidet horisonten når det gjelder markedsføring og administrasjon av egen klubb.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
GoldFish
Veteran


Joined: 23 Apr 2005
Posts: 1219

PostPosted: 14.11.2005 17:57    Post subject: Reply with quote

Håper det, vi har mye å hente her.
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 14.11.2005 21:19    Post subject: Reply with quote

VIF ansetter Dagbla` journalist som mediasjef. Hittil så har de greidd å etablere ett merke som står sterkere enn RBK`s på rekordkort tid under Siem`s ledelse og nå skal media brukes "riktig" og de ansetter riktig mann til å styre den jobben.

Mediatekket er som kjent svært dårlig i RBK ( til tross for størst mediainteresse )...og det blir visst 2-0 til VIF på dette feltet også... Evil

http://pub.tv2.no/nettavi...493145.ece
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran


Joined: 23 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 14.11.2005 21:28    Post subject: Reply with quote

Må virkelig si at Siem er dyktig. Forandringen Vålerenga har gått gjennom siden Svinet kom til klubben er jo enorm! Tror at vår egen Høgmo har tanker om dette, og at han vil rette på det.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59456
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.11.2005 01:18    Post subject: Reply with quote

Høgmo kommer sikkert til å rydde skikkelig opp på den sportslige fronten. Imidlertid har han nok ikke den rette kompetansen på f.eks. markedsføringsbiten. Altså må det andre kluter til.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59456
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.12.2005 13:20    Post subject: Reply with quote

Quote:
Ifølge Jonny Aas er det er to fotballklubber i Oslo som har sjel og historie: Vålerenga og Skeid. Da Vålerenga for fire år siden laget sin merkevaremanual, ble historien omhyggelig dokumentert. I dag kombinerer fotballklubben det proffe med en laidback stil, som Vålerenga alltid har vært kjent for. Vi antar at nettopp denne stilen dominerer den årlige sponsorcupen, hvor både sponsorlag og Vålerenga-veteraner er i aksjon.

Fotball er følelser!
Fotball dreier seg som kjent ikke om liv og død – det er mye viktigere enn som så.

– Da et 84-årig medlem av oldermannsligaen ble spurt om hva Vålerenga hadde betydd for ham, begynte han å gråte, forteller Jonny Aas.

– Vi tar derfor hensyn til historien og vår bakgrunn, samtidig som vi stadig må utvikle oss.


Les mer: Å sponse Vålerenga handler også om B2B
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 01.12.2005 13:38    Post subject: Reply with quote

Noen som vet noe om RBK`s eventuelle merkevaremanual ?
Har det dukket opp noen uttalelser de siste to-tre årene som forteller noe om hvordan RBK tenker merkevarebygging ?
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59456
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.12.2005 13:47    Post subject: Reply with quote

Quote:
VIF som merkevare er hva folk mener om oss og hvilke verdier de tillegger oss. Merkevaren er vårt gode navn og rykte hos alle personer i og rundt klubben. Det vil si spillere, trenere, støtteapparat, medlemmer, ansatte, publikum, supportere, investorer, sponsorer, samarbeidspartnere, presse, innbyggerne i Oslo, motstandere, osv.

(...)

VIF som merkevare er meget sterk, kanskje en av de virkelig sterke merkevarer i Norge. Med klubbens historikk helt tilbake fra 1913, vår profil og med alt som har skjedd på godt og vondt i årene som har gått, så vet alle hvem Vålerenga er. De har en eller annen oppfatning av klubben, det være seg positiv eller negativ. Klubben har en fantastisk kjennskap og en plass i folks bevissthet.


Les mer: VÃ¥r identitet
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 01.12.2005 13:53    Post subject: Reply with quote

Interessant lesning. Hvor er RBK`s ??
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59456
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.12.2005 16:14    Post subject: Reply with quote

Si det. Sendte faktisk en mail til Skutle og spurte nå. Smile

Last edited by 2mas on 23.12.2005 13:24; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 01.12.2005 18:03    Post subject: Reply with quote

Skutle, er ikke det Espeseths område da ?
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59456
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.12.2005 11:13    Post subject: Reply with quote

Tror faktisk svartsekk hadde vært bedre enn enkelte av fondene til Fokus...

For øvrig:

Quote:
I løpet av to dager på Røros har de ansatte i klubben gjennomgått 50-60 postulater. Disse skal det kuttes i, slik at man kommer ned i kanskje en tredjedel.

(...)

På Røros var alle de ansatte i administrasjonen og det sportslige apparatet, samt spillerutvalget representert ved Roar Strand,
Vidar Riseth og Øyvind Storflor.

- Det var veldig interessant. Vi som har vært her en stund vet hva de forskjellige postulatene betyr, mens de som er nye kan forstå dem annerledes. Vi har ryddet opp i begreper og blitt enige om hva de betyr, sier sportsdirektør Rune Bratseth.


Les mer: Rydder i arven etter Eggen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 08.12.2005 18:24    Post subject: Reply with quote

For den spesiellt interreserte:

pdf om merkevarebygginga av ManU.

The development of the Manchester United Brand
By Paul Goldstein


Quote:

One of the great strengths of Manchester United’s brand development has been its ability to bring in new people from outside the company and the industry in order to bring fresh ideas and approaches.

In 1992 Martin Edwards, Chief Executive, recruited
Edward Freedman, an ex retailer with an entrepreneurial flair to head up the Manchester United merchandising division. Freedman had previously worked at Tottenham Hotspur, where he had successfully developed Tottenham’s merchandise operation, increasing turnover from £500,000 to £2m in five years28.

He brought with Mark Burton whose expertise in administration and accounts complemented Freedman’s operational and selling skills. Starting with a very small team, Freedman and Burton needed to be ‘hands-on’. As the merchandise operation expanded,
Freedman sought external advice from Alex Fynn , an ex-advertising brand consultant. Fynn advised on branding with specific reference to corporate identity, the magazines and videos and on overseas TV rights.


Quote:
7 Manchester United as a passion brand

Manchester United (and football clubs in general) is a ‘passion brand’ with a strong brand image. This brand image has been gained primarily through its activities on the pitch, but also through a number of ‘symbols’. In order to extend the brand it is vital to understand the principles behind a passion brand and the ‘symbols’ that contribute to its image.

The concept of passion brands has arisen out of the increasing use of marketing thinking in traditional community based activities, such as charities, artmuseums and pressure groups. These organisations were not founded in order to satisfy consumer needs. Rather, they began with a strong guiding organisational purpose, driven by personal and social beliefs. In music, art and sport, creators
of intellectual property take a fundamental pleasure in their activities, with the sporting event or the concert being a by-product.

Passion brands offer natural emotional associations and benefits rather than the artificial bonds that manufacturers try to create. They deliver authenticity and a sense of ownership to their ‘customers’.

In football the passion a club receives can be intense. A football brand brings a sense of belonging, and identity. To some it brings purpose, meaning and joy to their lives. Extending or exploiting this passion is
therefore an emotional subject.

Manchester United’s first stage of development resulted in negative imagery because United failed to appreciate the sensitivity of their ‘passion brand’.

High pricing, inconsistent quality and the extent to which the brand was rapidly developed left many fans feeling ‘exploited’
.


Anbefales for den som er interessert i RBK`s merkevarebygging
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 08.12.2005 21:02    Post subject: Reply with quote

RBK`s sponsorbrosjyre for 2005, også pdf, for den som vil se hvordan RBK merkevarebygger og kommuniserer ovenfor potensielle samerbeidspartnere og VIP`er.

Quote:
Rosenborg er det norske idrettslaget
som er mest berømt i
Europa. Sannsynligvis er
Rosenborg også den mest
kjente, norske merkevaren.
Gjennom sin deltakelse
i Champions League, Europas
fremste klubbturnering
har Rosenborg Ballklub
blitt et nasjonalt ikon og hele
Norges lag.
For såvel privatpersoner som
bedrifter, tilbyr vi VIP-plasser
med faste seter, servering, egen
parkering med mer. Bedrifter
kan også knytte seg til klubben
som samarbeidspartner.
Våre Sponsorer, Leverandører og
Partnere får adgang til klubbens
innerste liv og forholdene lagt til
rette for å bruke våre ressurspersoner
og for å knytte nyttige
kontakter seg i mellom.
Disse samarbeidspartnerne har
en differensiert og eksklusiv rett
til å knytte Rosenborg Ballklubs
verdier og posisjon opp mot sin
egen forretningsdrift. Slik at vi
sammen kan vokse mot nye mål.
I dette heftet presenterer
vi mulighetene vi gir våre
VIP-gjester og samarbeidspartnere.




Sponsorbrosjyre 2005
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Guffen
Rutinert


Joined: 05 May 2006
Posts: 716

PostPosted: 16.05.2006 13:31    Post subject: Reply with quote

Mye pæpper til klubbens markedsledelse her.
Synes ting begynner å bli litt bedre nå.

Merker at klubben er mer samkjørt, hværtfall når det gjelder ansiktet utad. I kampreklamene virker det som RBK i år spiller på sort og hvitt og egne helter. Mye bedre det, enn flaue vitser om motstanderlaget.

Kampreklamen i går, med Roar Strand og ordet Stolt, var litt sånn klump i halsen greie. Yess, dette er laget mitt, lissom! Håper klubben følger opp denne trenden.
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 16.05.2006 15:55    Post subject: Reply with quote

Nå er ikke akkurat "Stolt" suget av eget markedsførerbryst akkurat...

Om du ser på RBK-magasinet, faceliften av rbk.no, selg-kampanjene etc, ser du da en konsistent merkevarebygging ?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59456
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.06.2006 11:31    Post subject: Reply with quote

Espeseth og undersåtter skal ha skryt for kampannonsene i Adresseavisen denne våren. Tommel'n opp!

Foran mandagens kamp er det "Ære" som er i fokus, og det er jo noe også spillerne bør ta til seg.

Det er visst H&K reklamebyrå som står bak.


Last edited by 2mas on 16.06.2006 17:25; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Clash
Senior


Joined: 31 May 2005
Posts: 221

PostPosted: 01.06.2006 13:17    Post subject: Reply with quote

LitjEggen wrote:
For den spesiellt interreserte:

pdf om merkevarebygginga av ManU.

The development of the Manchester United Brand
By Paul Goldstein


Anbefales for den som er interessert i RBK`s merkevarebygging


Interessant lesning. Denne MBA oppgaven er nå blitt 7 år, har du en oversikt over hvordan situasjonen er i dag? Jeg vil anta at der Man Utd var ganske enerådenede i 1999 har mange klubber kommet etter, ikke bare de store som Real Madrid, Chelsea, Barcelona, Inter, AC Milan osv.
Back to top
View user's profile Send private message
arnt
Veteran


Joined: 12 Feb 2004
Posts: 1223
Location: Trondheim

PostPosted: 01.06.2006 13:36    Post subject: Reply with quote

Quote:
VIF som merkevare er hva folk mener om oss og hvilke verdier de tillegger oss. Merkevaren er vårt gode navn og rykte hos alle personer i og rundt klubben. Det vil si spillere, trenere, støtteapparat, medlemmer, ansatte, publikum, supportere, investorer, sponsorer, samarbeidspartnere, presse, innbyggerne i Oslo, motstandere, osv.

(...)

VIF som merkevare er meget sterk, kanskje en av de virkelig sterke merkevarer i Norge. Med klubbens historikk helt tilbake fra 1913, vår profil og med alt som har skjedd på godt og vondt i årene som har gått, så vet alle hvem Vålerenga er. De har en eller annen oppfatning av klubben, det være seg positiv eller negativ. Klubben har en fantastisk kjennskap og en plass i folks bevissthet.


LitjEggen wrote:
Interessant lesning. Hvor er RBK`s ??


Bytt ut VIF med RBK, Oslo med Trondheim og 1913 med 1917, så får du noe som passer like greit på Rosenborg...
_________________
"Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 01.06.2006 14:48    Post subject: Reply with quote

Clash wrote:
LitjEggen wrote:
For den spesiellt interreserte:

pdf om merkevarebygginga av ManU.

The development of the Manchester United Brand
By Paul Goldstein


Anbefales for den som er interessert i RBK`s merkevarebygging


Interessant lesning. Denne MBA oppgaven er nå blitt 7 år, har du en oversikt over hvordan situasjonen er i dag? Jeg vil anta at der Man Utd var ganske enerådenede i 1999 har mange klubber kommet etter, ikke bare de store som Real Madrid, Chelsea, Barcelona, Inter, AC Milan osv.



http://taylorandfrancis.m...42387t.pdf
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Benoni Hartvich
Rutinert


Joined: 30 Jan 2004
Posts: 798
Location: Trondheim

PostPosted: 16.09.2006 10:06    Post subject: Reply with quote

Vålerenga slår til igjen....

Vålerenga – Oslos stolthet - lyser fra og med i kveld fra Oslos tak. Et 18 meter langt neon-skilt er montert på taket av Fred Olsens gate 6 som vender møt Bjørvika og Oslo S.

Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 2 of 6

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb