View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59456 Location: Trondhjem
|
Posted: 13.11.2005 00:50 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | - (...) samarbeidspartnerne våre ser Vålerenga som et godt investeringsobjekt når det gjelder merkevarebygging. (...), sier Osloklubbens markedssjef, Rune Hansen.
Les mer: VÃ¥lerenga runder 30 mill |
Nå er VIF kåret til en av de beste merkevarene i Norge:
vif.no wrote: | Juryens begrunnelse: Vålerenga har skapt sin egen merkevare og gjennomført den på drakter, reklame og kommunikasjon.
- Vi er veldig stolte og synes det er veldig gøy å bli kåret til en av Norges kuleste merkevarer. Dette viser at alt arbeid og alle ressurser vi har lagt ned i forvaltning og utvikling av vår profil har gitt avkastning, sier Lene Carr, ansvarlig for Kommunikasjon & Profil i Vålerenga Fotball. |
Les mer: VÃ¥lerenga - en av Norges kuleste merkevarer
Nå må Espeseth & Co. få opp øynene! |
|
Back to top |
|
|
LitjEggen Veteran
Joined: 09 Dec 2004 Posts: 2402
|
Posted: 13.11.2005 14:38 Post subject: |
|
|
Nå må Skutle og styret få opp øynene !!!
Den strategiske markedsplanen skal utarbeides og godkjennes av styret og Skutle og beskrive målsetninger og hvordan måsetninger kan oppnås.
Espeseth vil være hovedansvarlig for denne og posisjoneringen av RBK-merket skal være beskrevet i detalj i denne.
Om planen er for dårlig eller ikke-eksisterende så er det styret og Skutle`s ansvar å instruere til å utarbeide en skikkelig plan og eventuellt å ansatte noen som kan utarbeide en skikkelig markeds-strategi.
Hva tror dere ? Har RBK en skikkelig markeds-strategi for merkevarebygging eller ei ? _________________
|
|
Back to top |
|
|
longns Veteran
Joined: 15 Aug 2004 Posts: 6560
|
Posted: 13.11.2005 17:13 Post subject: |
|
|
RBK brakka er bare en gjeng lønnstakere som en inngrodd i systemet |
|
Back to top |
|
|
GoldFish Veteran
Joined: 23 Apr 2005 Posts: 1219
|
Posted: 14.11.2005 17:42 Post subject: |
|
|
Nei, har inntrykk av at Rosenborg blir sett på som "billige" og lite attraktive. Mye på grunn av at draktene våre er fylt opp med reklame, fra kjeder som ikke har spesielt høy status. Vålerenga er flinkere til å lage et mer gjennomført produkt; rene drakter, attraktive reklamer og de spiller mye på klanens bølle/barskhets image.
Synes denne uttalesen av Skutle sier sitt:
- Vi snakker absolutt ikke om et råflott stadion. Det ville ha brutt med vår folkelige grunnholdning. Funksjonalitet blir satt i høysetet, sa Skutle i februar 2000.
Langt Lerkendal-møte
Mange ting som må rettes opp i her, håper de har lært litt av de klubbene de har besøkt i det siste. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59456 Location: Trondhjem
|
Posted: 14.11.2005 17:51 Post subject: |
|
|
Skutle, Bratseth og Høgmo m/følge er vel i London "as we speak". Forhåpentligvis får de åpnet øynene og utvidet horisonten når det gjelder markedsføring og administrasjon av egen klubb. |
|
Back to top |
|
|
GoldFish Veteran
Joined: 23 Apr 2005 Posts: 1219
|
Posted: 14.11.2005 17:57 Post subject: |
|
|
Håper det, vi har mye å hente her. |
|
Back to top |
|
|
LitjEggen Veteran
Joined: 09 Dec 2004 Posts: 2402
|
Posted: 14.11.2005 21:19 Post subject: |
|
|
VIF ansetter Dagbla` journalist som mediasjef. Hittil så har de greidd å etablere ett merke som står sterkere enn RBK`s på rekordkort tid under Siem`s ledelse og nå skal media brukes "riktig" og de ansetter riktig mann til å styre den jobben.
Mediatekket er som kjent svært dårlig i RBK ( til tross for størst mediainteresse )...og det blir visst 2-0 til VIF på dette feltet også...
http://pub.tv2.no/nettavi...493145.ece _________________
|
|
Back to top |
|
|
Strand Veteran
Joined: 23 Jul 2005 Posts: 6495
|
Posted: 14.11.2005 21:28 Post subject: |
|
|
Må virkelig si at Siem er dyktig. Forandringen Vålerenga har gått gjennom siden Svinet kom til klubben er jo enorm! Tror at vår egen Høgmo har tanker om dette, og at han vil rette på det. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59456 Location: Trondhjem
|
Posted: 15.11.2005 01:18 Post subject: |
|
|
Høgmo kommer sikkert til å rydde skikkelig opp på den sportslige fronten. Imidlertid har han nok ikke den rette kompetansen på f.eks. markedsføringsbiten. Altså må det andre kluter til. |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59456 Location: Trondhjem
|
Posted: 01.12.2005 13:20 Post subject: |
|
|
Quote: | Ifølge Jonny Aas er det er to fotballklubber i Oslo som har sjel og historie: Vålerenga og Skeid. Da Vålerenga for fire år siden laget sin merkevaremanual, ble historien omhyggelig dokumentert. I dag kombinerer fotballklubben det proffe med en laidback stil, som Vålerenga alltid har vært kjent for. Vi antar at nettopp denne stilen dominerer den årlige sponsorcupen, hvor både sponsorlag og Vålerenga-veteraner er i aksjon.
Fotball er følelser!
Fotball dreier seg som kjent ikke om liv og død – det er mye viktigere enn som så.
– Da et 84-årig medlem av oldermannsligaen ble spurt om hva Vålerenga hadde betydd for ham, begynte han å gråte, forteller Jonny Aas.
– Vi tar derfor hensyn til historien og vår bakgrunn, samtidig som vi stadig må utvikle oss. |
Les mer: Å sponse Vålerenga handler også om B2B |
|
Back to top |
|
|
LitjEggen Veteran
Joined: 09 Dec 2004 Posts: 2402
|
Posted: 01.12.2005 13:38 Post subject: |
|
|
Noen som vet noe om RBK`s eventuelle merkevaremanual ?
Har det dukket opp noen uttalelser de siste to-tre årene som forteller noe om hvordan RBK tenker merkevarebygging ? _________________
|
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59456 Location: Trondhjem
|
Posted: 01.12.2005 13:47 Post subject: |
|
|
Quote: | VIF som merkevare er hva folk mener om oss og hvilke verdier de tillegger oss. Merkevaren er vårt gode navn og rykte hos alle personer i og rundt klubben. Det vil si spillere, trenere, støtteapparat, medlemmer, ansatte, publikum, supportere, investorer, sponsorer, samarbeidspartnere, presse, innbyggerne i Oslo, motstandere, osv.
(...)
VIF som merkevare er meget sterk, kanskje en av de virkelig sterke merkevarer i Norge. Med klubbens historikk helt tilbake fra 1913, vår profil og med alt som har skjedd på godt og vondt i årene som har gått, så vet alle hvem Vålerenga er. De har en eller annen oppfatning av klubben, det være seg positiv eller negativ. Klubben har en fantastisk kjennskap og en plass i folks bevissthet. |
Les mer: VÃ¥r identitet |
|
Back to top |
|
|
LitjEggen Veteran
Joined: 09 Dec 2004 Posts: 2402
|
Posted: 01.12.2005 13:53 Post subject: |
|
|
Interessant lesning. Hvor er RBK`s ?? _________________
|
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59456 Location: Trondhjem
|
Posted: 01.12.2005 16:14 Post subject: |
|
|
Si det. Sendte faktisk en mail til Skutle og spurte nå.
Last edited by 2mas on 23.12.2005 13:24; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
|
LitjEggen Veteran
Joined: 09 Dec 2004 Posts: 2402
|
Posted: 01.12.2005 18:03 Post subject: |
|
|
Skutle, er ikke det Espeseths område da ? _________________
|
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59456 Location: Trondhjem
|
Posted: 02.12.2005 11:13 Post subject: |
|
|
Tror faktisk svartsekk hadde vært bedre enn enkelte av fondene til Fokus...
For øvrig:
Quote: | I løpet av to dager på Røros har de ansatte i klubben gjennomgått 50-60 postulater. Disse skal det kuttes i, slik at man kommer ned i kanskje en tredjedel.
(...)
På Røros var alle de ansatte i administrasjonen og det sportslige apparatet, samt spillerutvalget representert ved Roar Strand,
Vidar Riseth og Øyvind Storflor.
- Det var veldig interessant. Vi som har vært her en stund vet hva de forskjellige postulatene betyr, mens de som er nye kan forstå dem annerledes. Vi har ryddet opp i begreper og blitt enige om hva de betyr, sier sportsdirektør Rune Bratseth. |
Les mer: Rydder i arven etter Eggen |
|
Back to top |
|
|
LitjEggen Veteran
Joined: 09 Dec 2004 Posts: 2402
|
Posted: 08.12.2005 18:24 Post subject: |
|
|
For den spesiellt interreserte:
pdf om merkevarebygginga av ManU.
The development of the Manchester United Brand
By Paul Goldstein
Quote: |
One of the great strengths of Manchester United’s brand development has been its ability to bring in new people from outside the company and the industry in order to bring fresh ideas and approaches.
In 1992 Martin Edwards, Chief Executive, recruited
Edward Freedman, an ex retailer with an entrepreneurial flair to head up the Manchester United merchandising division. Freedman had previously worked at Tottenham Hotspur, where he had successfully developed Tottenham’s merchandise operation, increasing turnover from £500,000 to £2m in five years28.
He brought with Mark Burton whose expertise in administration and accounts complemented Freedman’s operational and selling skills. Starting with a very small team, Freedman and Burton needed to be ‘hands-on’. As the merchandise operation expanded,
Freedman sought external advice from Alex Fynn , an ex-advertising brand consultant. Fynn advised on branding with specific reference to corporate identity, the magazines and videos and on overseas TV rights.
|
Quote: | 7 Manchester United as a passion brand
Manchester United (and football clubs in general) is a ‘passion brand’ with a strong brand image. This brand image has been gained primarily through its activities on the pitch, but also through a number of ‘symbols’. In order to extend the brand it is vital to understand the principles behind a passion brand and the ‘symbols’ that contribute to its image.
The concept of passion brands has arisen out of the increasing use of marketing thinking in traditional community based activities, such as charities, artmuseums and pressure groups. These organisations were not founded in order to satisfy consumer needs. Rather, they began with a strong guiding organisational purpose, driven by personal and social beliefs. In music, art and sport, creators
of intellectual property take a fundamental pleasure in their activities, with the sporting event or the concert being a by-product.
Passion brands offer natural emotional associations and benefits rather than the artificial bonds that manufacturers try to create. They deliver authenticity and a sense of ownership to their ‘customers’.
In football the passion a club receives can be intense. A football brand brings a sense of belonging, and identity. To some it brings purpose, meaning and joy to their lives. Extending or exploiting this passion is
therefore an emotional subject.
Manchester United’s first stage of development resulted in negative imagery because United failed to appreciate the sensitivity of their ‘passion brand’.
High pricing, inconsistent quality and the extent to which the brand was rapidly developed left many fans feeling ‘exploited’. |
Anbefales for den som er interessert i RBK`s merkevarebygging _________________
|
|
Back to top |
|
|
LitjEggen Veteran
Joined: 09 Dec 2004 Posts: 2402
|
Posted: 08.12.2005 21:02 Post subject: |
|
|
RBK`s sponsorbrosjyre for 2005, også pdf, for den som vil se hvordan RBK merkevarebygger og kommuniserer ovenfor potensielle samerbeidspartnere og VIP`er.
Quote: | Rosenborg er det norske idrettslaget
som er mest berømt i
Europa. Sannsynligvis er
Rosenborg også den mest
kjente, norske merkevaren.
Gjennom sin deltakelse
i Champions League, Europas
fremste klubbturnering
har Rosenborg Ballklub
blitt et nasjonalt ikon og hele
Norges lag.
For såvel privatpersoner som
bedrifter, tilbyr vi VIP-plasser
med faste seter, servering, egen
parkering med mer. Bedrifter
kan også knytte seg til klubben
som samarbeidspartner.
Våre Sponsorer, Leverandører og
Partnere får adgang til klubbens
innerste liv og forholdene lagt til
rette for å bruke våre ressurspersoner
og for å knytte nyttige
kontakter seg i mellom.
Disse samarbeidspartnerne har
en differensiert og eksklusiv rett
til å knytte Rosenborg Ballklubs
verdier og posisjon opp mot sin
egen forretningsdrift. Slik at vi
sammen kan vokse mot nye mål.
I dette heftet presenterer
vi mulighetene vi gir våre
VIP-gjester og samarbeidspartnere. |
Sponsorbrosjyre 2005 _________________
|
|
Back to top |
|
|
Guffen Rutinert
Joined: 05 May 2006 Posts: 716
|
Posted: 16.05.2006 13:31 Post subject: |
|
|
Mye pæpper til klubbens markedsledelse her.
Synes ting begynner å bli litt bedre nå.
Merker at klubben er mer samkjørt, hværtfall når det gjelder ansiktet utad. I kampreklamene virker det som RBK i år spiller på sort og hvitt og egne helter. Mye bedre det, enn flaue vitser om motstanderlaget.
Kampreklamen i går, med Roar Strand og ordet Stolt, var litt sånn klump i halsen greie. Yess, dette er laget mitt, lissom! Håper klubben følger opp denne trenden. |
|
Back to top |
|
|
LitjEggen Veteran
Joined: 09 Dec 2004 Posts: 2402
|
Posted: 16.05.2006 15:55 Post subject: |
|
|
Nå er ikke akkurat "Stolt" suget av eget markedsførerbryst akkurat...
Om du ser på RBK-magasinet, faceliften av rbk.no, selg-kampanjene etc, ser du da en konsistent merkevarebygging ? |
|
Back to top |
|
|
2mas Sjef
Joined: 06 Sep 2002 Posts: 59456 Location: Trondhjem
|
Posted: 01.06.2006 11:31 Post subject: |
|
|
Espeseth og undersåtter skal ha skryt for kampannonsene i Adresseavisen denne våren.
Foran mandagens kamp er det "Ære" som er i fokus, og det er jo noe også spillerne bør ta til seg.
Det er visst H&K reklamebyrå som står bak.
Last edited by 2mas on 16.06.2006 17:25; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
|
Clash Senior
Joined: 31 May 2005 Posts: 221
|
Posted: 01.06.2006 13:17 Post subject: |
|
|
Interessant lesning. Denne MBA oppgaven er nå blitt 7 år, har du en oversikt over hvordan situasjonen er i dag? Jeg vil anta at der Man Utd var ganske enerådenede i 1999 har mange klubber kommet etter, ikke bare de store som Real Madrid, Chelsea, Barcelona, Inter, AC Milan osv. |
|
Back to top |
|
|
arnt Veteran
Joined: 12 Feb 2004 Posts: 1223 Location: Trondheim
|
Posted: 01.06.2006 13:36 Post subject: |
|
|
Quote: | VIF som merkevare er hva folk mener om oss og hvilke verdier de tillegger oss. Merkevaren er vårt gode navn og rykte hos alle personer i og rundt klubben. Det vil si spillere, trenere, støtteapparat, medlemmer, ansatte, publikum, supportere, investorer, sponsorer, samarbeidspartnere, presse, innbyggerne i Oslo, motstandere, osv.
(...)
VIF som merkevare er meget sterk, kanskje en av de virkelig sterke merkevarer i Norge. Med klubbens historikk helt tilbake fra 1913, vår profil og med alt som har skjedd på godt og vondt i årene som har gått, så vet alle hvem Vålerenga er. De har en eller annen oppfatning av klubben, det være seg positiv eller negativ. Klubben har en fantastisk kjennskap og en plass i folks bevissthet. |
LitjEggen wrote: | Interessant lesning. Hvor er RBK`s ?? |
Bytt ut VIF med RBK, Oslo med Trondheim og 1913 med 1917, så får du noe som passer like greit på Rosenborg... _________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!" |
|
Back to top |
|
|
LitjEggen Veteran
Joined: 09 Dec 2004 Posts: 2402
|
Posted: 01.06.2006 14:48 Post subject: |
|
|
Clash wrote: |
Interessant lesning. Denne MBA oppgaven er nå blitt 7 år, har du en oversikt over hvordan situasjonen er i dag? Jeg vil anta at der Man Utd var ganske enerådenede i 1999 har mange klubber kommet etter, ikke bare de store som Real Madrid, Chelsea, Barcelona, Inter, AC Milan osv. |
http://taylorandfrancis.m...42387t.pdf _________________
|
|
Back to top |
|
|
Benoni Hartvich Rutinert
Joined: 30 Jan 2004 Posts: 798 Location: Trondheim
|
Posted: 16.09.2006 10:06 Post subject: |
|
|
Vålerenga slår til igjen....
Vålerenga – Oslos stolthet - lyser fra og med i kveld fra Oslos tak. Et 18 meter langt neon-skilt er montert på taket av Fred Olsens gate 6 som vender møt Bjørvika og Oslo S.
|
|
Back to top |
|
|
|